De race for talent en de digitale transformatie, het zijn dé twee uitdagingen waar bedrijven massaal hun tanden op stukbijten. ProUnity brengt ze samen in één oplossing, een combinatie van een marktplaats voor talent en een Vendor Management System. Dat digitaal platform centraliseert het volledige inhuur-en beheerproces van externe medewerkers: de zoektocht, de selectie, het contracteren, de timesheets, de facturatie … “Technologisch zijn er geen limieten meer om dat hele proces te digitaliseren”, zegt ProUnity-oprichter David Muyldermans. “De grootste hindernis zijn de oude gewoontes en de traditionele gewoontes en processen waar bedrijven aan vasthouden.”
David Muyldermans was actief in de wereld van projectimplementatie en staffing voor hij ProUnity startte. “Ik zag elke dag dat de manier waarop bedrijven externe medewerkers inhuren en beheren inefficiënt en duur was. Ze stuurden meestal per e-mail, of vaak ook gewoon per telefoon, een opdracht door naar slechts een paar leveranciers.
Ik zag elke dag dat de manier waarop bedrijven externe medewerkers inhuren en beheren inefficiënt en duur was
Ze visten daardoor telkens opnieuw in dezelfde kleine vijver en hadden geen idee wat een markconforme prijs was. Vaak wisten ze ook niet hoeveel externe medewerkers er eigenlijk bij hen aan de slag waren, of welke vaardigheden die mensen hadden. Elke afdeling had zijn eigen netwerkje van leveranciers en zijn eigen oplossingen om al die contracten te beheren. Niemand bewaarde het overzicht. Zo liepen bedrijven veel talent mis – experts die ze vaak zelfs al ergens op een ander eilandje in huis hadden – en verloren ze veel tijd en geld.”
“Er moest toch een andere manier bestaan om externe medewerkers in te huren en te beheren? Efficiënter. Transparanter. In de Verenigde Staten zag je al begin 2000 de eerste Vendor Management Systems, webplatformen die het volledige inhuurproces van experts ondersteunen. Van de zoektocht naar talent tot het tekenen van contracten, het bijhouden van timesheets, het factureren en betalen ... Ik heb dat idee toen geparkeerd, omdat je veel kapitaal nodig hebt om zo’n omvangrijk platform te bouwen. En daarbij was de markt er hier nog niet klaar voor.”
Momentum grijpen
“Om te slagen als bedrijf heb je een straf product en een momentum nodig. In 2014 was de tijd wél rijp. Uber en Airbnb kwamen op, bedrijven hadden steeds meer een open geest tegenover digitale platformen.”
De verouderde modellen werken niet meer: bedrijven vinden te weinig talent, en het duurt te lang om mensen aan te werven
“Het hele ecosysteem van werk evolueert volop. De mentaliteit verandert, zowel bij werknemers als bij werkgevers. We nemen ons leven zelf in handen, steeds meer mensen worden hun eigen baas. Bedrijven stappen ook steeds meer af van hun klassieke contracten want ze vinden te weinig talent, en het duurt te lang om mensen aan te werven. Ondernemingen grijpen daarom steeds vaker naar externe experts. Get the job done dat is alles wat telt. Onder welk contract dat gebeurt, doet er niet toe.”
“Elk bedrijf worstelt vandaag met twee grote uitdagingen: de race for talent en de digitale transformatie. ProUnity verzoent die twee. Door dat hele proces van zoeken, inhuren en beheren te digitaliseren, vinden bedrijven veel sneller talent en hebben ze volledige controle over hun budget en ingehuurde expertise. Van weken naar dagen.”
Steeds meer interessante jobs
ProUnity draait op volle toeren en werft extra medewerkers aan. Zo’n 10.000 freelancers en 1200 dienstverleners bieden hun diensten aan op het platform. Ruim 40 klanten, zowel privébedrijven (Securex, Credendo, NN Insurance, Sodexo, Ethias, …) als overheidsorganisaties (Smals, FOD Bosa, Werkgelegenheid, Forem, Nationale Loterij, …), hebben al ver boven de 1000 opdrachten ingevuld via ProUnity. In 2018 draaide het bedrijf nog een omzet van 14,5, in 2021 was dat al meer dan 107 miljoen euro.
David Muyldermans is ervan overtuigd dat er nog heel wat groeipotentieel over blijft. “Er zijn jobboards, marktplaatsen, matchmakers, sociale secretariaten die contracten beheren … Maar ProUnity biedt klanten een groot bijkomend voordeel: wij centraliseren het hele proces van inhuren én beheren van externe medewerkers op één plek. Daarmee geven we onze klanten een geweldige troef. Ik zie de concurrentie ook niet meteen toenemen, want het is duur en technologisch bijzonder complex om zo’n platform te bouwen. Om het eenvoudig en gebruiksvriendelijk te maken, en ‘future proof’ te blijven, vraagt ongelooflijk veel ontwikkelingswerk.”
De belangrijkste les die ik heb geleerd als ondernemer is dat je rustig moet blijven. Altijd en overal
“Ik ben ervan overtuigd dat de vraag verder zal toenemen en meer bedrijven op de digitale sneltrein zullen springen. Technologisch zijn er eigenlijk geen grenzen meer.”
Duurzame groei
Hoe hard het ook gaat voor ProUnity, David Muyldermans zweert bij duurzame groei. De overname in juli 2022 van het bedrijf door HeadFirst Group past in die visie. “Na onze snelle groei komt deze nieuwe stap op het juiste moment voor ons team, onze klanten en partners. ProUnity werkt voor grote en internationale bedrijven en hun vraag neemt toe. Nu kunnen wij hen een nog krachtiger antwoord bieden.”
“De belangrijkste les die ik heb geleerd als ondernemer is dat je rustig moet blijven. Altijd en overal. Probeer je beslissingen altijd met feiten te onderbouwen. Als je wil, kan je in een snel groeiend bedrijf elke dag 100 problemen oplossen. Maar je moet je focus leggen op de vragen die je klant en je collega's vooruit helpen. Het is razend druk bij ProUnity, maar ik slaag er gelukkig uitstekend in om te relativeren. Zo geven we opdrachtgevers de kans om alsmaar sneller en voordeliger toptalent te vinden en te beheren. En aan freelancers en servicebedrijven om mooie nieuwe opdrachten binnen te halen!”