Sophie Buysse, Patrick Descamps, Edwig Tanghe en David La Grange

Resolvus viert dit najaar zijn 1-jarig bestaan. Het was middenin de eerste lockdown, dat business partners David La Grange, Patrick Descamps, Edwig Tanghe en Sophie Buysse beslisten een consultancybureau op te richten met als voornaamste doel kmo’s in volle groei en/of op een positief kantelmoment te ondersteunen en te begeleiden. “Veel bedrijven zijn volop aan het professionaliseren. De huidige tijden vereisen dit. Wil je als bedrijf verder groeien, dan moet je evolueren en professionaliseren. Als Ondernemers voor Ondernemers ondersteund door het concept van Finance voor Finance kunnen wij hen daarbij helpen”, vertelt partner Sophie Buysse.

“We hebben elkaar voor het eerst ontmoet in april 2020”, kadert Sophie Buysse het ontstaan van Resolvus. “Middenin de lockdown. We, dat zijn Edwig Tanghe, Patrick Descamps, David La Grange en ikzelf. Via een bevriende ondernemer zijn we met elkaar in contact gekomen. Na een eerste gesprek bleek als snel dat we allen met een vergelijkbaar project bezig waren. Toen hebben we beslist om onze krachten te bundelen en Resolvus op te richten, als een meerwaarde voor onze klanten gezien de expertise die we in huis hebben en ook voor onszelf natuurlijk als solide bedrijf.”

Vier strategische pijlers

Resolvus specialiseert zich in consultancy voor kmo’s in een groeifase en/of positief kantelmoment en we doen dit op basis van vier pijlers.

Financieel strategisch advies is onze core business dat doen we als Finance Agency”, legt Sophie Buysse uit. “Een financieel plan opmaken, onderhandelen met de banken, de juiste funding mix samenstellen, binnen ons erg betrouwbare en sterke nationale en internationale netwerk. Daar blinken wij in uit, en daar is in het huidige landschap ook meer dan ooit nood aan. We bieden dit aan as a service of projectbasis.

Daarnaast merken we dat heel veel kmo’s niet of niet- proactief kunnen sturen op hun cijfers omdat ze daar niet of vaak te laat over beschikken. Dat is een groot gemis. Wij zijn ervan overtuigd dat een business strategie ook in Management Reporting en KPI’s voor het bedrijf moeten worden vertaald.” Daar ondersteunen we met Resolvus.

Wij zijn ervan overtuigd dat een business strategie ook in Management Reporting en KPI’s voor het bedrijf moeten worden vertaald

“Onze tweede pijler is business strategy via onze Executive Agency. Daar werken we meer op het niveau van de CEO, COO en de aandeelhouders. We zijn het klankbord van de CEO, ondersteunen hem in zijn dagdagelijkse en strategische beslissingen. We staan naast hem en helpen mee het operationele stroomlijnen en te zorgen dat alle neuzen in dezelfde richting staan. We werken de gehele business strategie mee uit, die natuurlijk een sterke link zal hebben met het finance gedeelte. Ook hier werken we zowel op project- als op interimbasis.

Onze derde strategische expertise is funding. Vanaf 500.000 euro funding gaan wij op zoek naar de juiste match met een focus op onder andere scale-up dossiers, een laatste seed capital ronde en de eerste Serie A funding ronde. Het netwerk van de vier partners en onze jarenlange ervaring zorgen ervoor dat we een heel groot netwerk, zowel in het binnen- als het buitenland, hebben waardoor we de juiste personen en/of partijen met de juiste projecten kunnen verbinden en opvolgen tot het juiste resultaat.”

“Onze vierde pijler die draait om verbinden staat momenteel nog in zijn kinderschoenen. We hebben hem ConnectUs genoemd. Ons doel is hier om ondernemers die met een idee en/of middelen zitten om iets op te starten, in contact te brengen met talenten, met veel goesting om daar een belangrijke rol in willen opnemen.”

“We zien momenteel veel ondernemers die bruisen van de ideeën en die dikwijls ook de middelen hebben om het project op te starten, maar op zoek zijn naar de juiste persoon om het project te trekken of uit te bouwen. In sommige gevallen zijn het spin-offs of carve-outs van bestaande kmo’s. Langs de andere kant zijn er veel ambitieuze jonge talenten, die willen ondernemen, maar dikwijls hebben ze niet onmiddellijk een idee en ontbreekt hen de middelen. Als we die twee samenbrengen, is alles mogelijk!”

“Recent hebben we bijvoorbeeld nog een project uitgevoerd voor een grote kmo, waarbij de zaakvoerder een nieuw project wou opstarten. Zijn Raad van Bestuur had hem echter aangeraden om dit project volledig apart te behandelen. Hij zocht daarom twee mensen die dit project volledig konden trekken, los van de kmo, als een spin-off / carve-out. Wij hebben die mensen kunnen aanbrengen en het traject zo mee kunnen opstarten, én daarvoor doen we het!”

Expertise van 4 vennoten

De grote troef van Resolvus ligt volgens Sophie Buysse bij de expertise van de vier vennoten. “In tegenstelling tot andere consultancybedrijven hebben wij zelf al heel wat meegemaakt. Wij zijn ondernemers voor ondernemers en spreken vanuit eigen ervaring. Edwig heeft decennialang directeursfuncties bekleed in diverse kmo’s, en heeft in die hoedanigheid meerderde bedrijven mee helpen oprichten en groot maken.”

Als ondernemers voor ondernemers spreken we vanuit eigen ervaring. Dat is een grote troef

“Patrick is jarenlang CFO geweest bij zowel kmo’s als multinationals en gelooft héél sterk in de business partnering rol vanuit Finance. David leidde zijn eigen familiebedrijf, een elektrotechnische groothandel die hij van zijn vader overnam. Hij heeft die kmo vijf keer groter gemaakt, zowel in omzet als bezetting, tot hij het in 2012 heeft verkocht. Sindsdien is hij actief als investeerder, adviseur en bestuurder in verschillende kmo’s en vzw’s.”

“En ikzelf heb als licentiate Handelswetenschappen met een MBA aan de Flanders Business School twintig jaar ervaring opgedaan als directeur in de banksector.”

Hands on aanpak

“Die uitzonderlijke ervaring zorgt er ook voor dat onze aanpak behoorlijk verschilt van andere consultants”, benadrukt Sophie Buysse. “Wij zijn niet diegenen die zeggen hoe anderen het moeten aanpakken. Nee, wij duiken veel liever mee in het bedrijf en werken met hen samen: synergie is de grootste kracht van een onderneming. Zo kunnen we hands-on meestappen in het verhaal van het bedrijf, hen helpen om de juiste beslissingen op het vlak van financiële strategie en businessstrategie en hen ondersteunen op operationeel vlak.”

“Concreet bestaat onze aanpak gewoonlijk uit verschillende fasen, waarbij we beginnen met een intakegesprek, een scan. Onlangs kreeg ik bijvoorbeeld een aanvraag om een bedrijf financieel te begeleiden. Maar tijdens het intakegesprek bleek dat het bedrijf veel meer nodig had dan louter financiële ondersteuning. Er was geen opvolging voorzien, terwijl de aandeelhouders en de zaakvoerders 55 jaar oud zijn. Er was een plan nodig om uit te stippelen waar het bedrijf in de volgende vijf jaar naartoe wou. Zo’n intakegesprek is dus redelijk diepgaand en intens, om te ontdekken wat het bedrijf écht nodig heeft en hoe wij daarbij kunnen helpen.

Wij zijn niet diegenen die zeggen hoe anderen het moeten aanpakken. Nee, wij duiken veel liever mee in het bedrijf en werken met hen samen

Met Resolvus begrijpen we heel snel waar het om draait en voelen we ook snel aan waar de ondernemer, onderneming en aandeelhouder nood aan heeft. We trachten op de 3 niveaus te werken. ”

“Pas daarna stellen we een Projectcharter op, waarin de verschillende deelprojecten staan uitgewerkt . En dan gaan we daarmee aan de slag We geven adviezen en bekijken waar we meerwaarde kunnen bieden. Voor ons is het vooral belangrijk dat onze adviezen intern in de onderneming ook uitgevoerd en verder gezet kunnen worden. We vertrekken dus niet nadat we onze adviezen hebben verstrekt. Maar pas nadat het bedrijf of departement die change echt heeft doorgemaakt en verder kan functioneren.”

Kantelmomenten

Resolvus legt zijn focus dan ook voornamelijk op kmo’s die zich in een kantelmoment bevinden, vertelt Sophie Buysse. “We willen kmo’s begeleiden die voor een volgende groeifase staan of een kantelmoment doormaken. De bedoeling is de kanteling op zo’n solide mogelijke manier te doen en hen daarin te begeleiden, zodat dat op een solide basis gebeurt. Die kantelmomenten kunnen verschillende vormen aannemen. Soms moeten ze automatiseren om verder te kunnen professionaliseren. Of een zeer snel groeiend bedrijf kan plots nood hebben aan middle management of een nieuw departement. Maar een kantelmoment kan bijvoorbeeld ook liggen in het klaarmaken van het bedrijf voor de opvolging.”

Veel bedrijven hebben de coronacrisis als opportuniteit aangegrepen om zich verder te professionaliseren

Resolvus kwam er volgens Sophie Buysse net op tijd, want de coronacrisis heeft voor heel wat bedrijven kantelmomenten veroorzaakt. “Iedereen had verwacht dat corona massale faillissementen zou uitlokken. Maar…veel bedrijven hebben de opportuniteit aangegrepen om zich verder te professionaliseren. Vandaag zijn we een dik jaar bezig en hebben we al een aardig lijstje aan tevreden bedrijfsleiders, zaakvoerders, decision makers, daar doen we het iedere dag opnieuw voor!