Hoewel de T-shaped Academy nog maar aan haar tweede editie toe is, wist ze haar aantal studenten al met 50% te verhogen. Een deel van die studenten komt van de Xerius Group, die zijn hele marketingdepartement inschreef voor de innoverende opleiding. “Marketing digitaliseert aan een razend tempo”, zegt Bruno Van de moortel, Head of Marketing and Communication bij de Xerius Group. “Met deze opleiding verdiep ik niet alleen in korte tijd de digitale kennis van mijn team, maar ontdek ik ook waar hun sterktes liggen.”
De T-shaped Academy is een initiatief van Isabel Van Ruyskensvelde en Stein Peeters, twee digitale experten met jaren ervaring. Zij zagen een nijpend tekort aan ervaren digitale marketeers op de markt. Als antwoord daarop ontwikkelden ze een innovatief opleidingstraject van twaalf weken waarmee junior marketeers of eerder offline georiënteerde marketeers hun praktische digitale marketingkennis snel en op maat konden verdiepen.
Het bleek een gat in de markt, vertelt Isabel Van Ruyskensvelde: “De reacties zijn superpositief. De deelnemers van onze eerste editie hebben echt het gevoel dat ze na die twaalf weken digitale marketing beheersen. Sommigen hebben nu een nieuwe job als digital marketeer. Anderen hebben besloten om de digitale marketing binnen hun bedrijf aan te pakken, omdat ze nu pas beseffen hoeveel potentieel ze vroeger hebben laten liggen.”
Dat succes weerspiegelt zich ook in de cijfers, want het aantal studenten is met 50% gestegen tijdens het tweede schooljaar. En in januari start alweer een nieuwe groep “Het gaat inderdaad hard”, lacht Isabel. “We hebben ons team daarom versterkt met een extra coach.”
Razendsnelle digitalisering
Meerdere van de nieuwe studenten zijn afkomstig van Xerius. Bruno Van de moortel, Head of Marketing and Communication bij Xerius en MyFamily, schreef in een klap zijn hele marketingdepartement in nadat hij voor het eerste van de T-shaped Academy hoorde. “Ik had met Stein Peeters, een van de oprichters, al samengewerkt. Ik had er daarom het volste vertrouwen in dat de opleiding een zekere kwaliteit ging bieden.”
Ik had er het volste vertrouwen in dat de opleiding een zekere kwaliteit ging bieden
“Ik was toen net op zoek naar een manier om de digitale skills van mijn marketingdepartement snel te verdiepen. Je moet weten dat wij vijf jaar geleden nog maar met twee waren op dit departement. Nu zijn we met tien en het werk is nog amper bij te houden. Maar bovenal digitaliseert het vak aan een enorm tempo. We hebben met Xerius enorm ingezet op digitaal het voorbije jaar, en dat heeft heel goed gewerkt. Maar op zo’n momenten merkte ik toch dat mijn team een tekort had aan diepgaandere kennis.”
Potentieel erkennen
“Om dat tekort op te vullen, kiezen sommige bedrijven ervoor om alle digitale projecten buitenshuis te laten uitvoeren en zelf enkel te coördineren”, vervolgt Bruno. “Maar dan heb je ook geen enkele kennis in huis.”
“Je digitalisering vooruit stuwen door digitale marketeers aan te nemen is tegenwoordig ook moeilijk geworden”, pikt Isabel in. “Er is momenteel immers een nijpend tekort aan digitale marketeers op de markt. Bovendien ga je zo helemaal voorbij aan het potentieel van je eigen mensen. En die kennen je organisatie en producten net door en door. De kans om door te groeien naar digitale marketeer zal hen ook extra motiveren. Als je kortom al een supergoed team hebt zitten, waarom laat je hen dan niet die stap naar digitalisering zetten?”
Als je al een supergoed team hebt zitten, waarom laat je hén dan niet die stap naar digitalisering zetten?
T-shaped
Bruno koos bewust voor deze opleiding voor zijn medewerkers, omdat hij overtuigd is van de T-shaped aanpak: “Ik wil niet enkel de kennis van mijn team optimaliseren, ik wil ontdekken waar hun passies en talenten liggen. Wie zet ik het best in voor welke expertise binnen digitale marketing? Bij T-shaped Academy krijg je geen eenheidsworst. Ik heb ze niet geteld, maar ze hebben echt ongelooflijk veel modules of bouwstenen. Iedereen kan daar vanuit zijn eigen interesses en vaardigheden een individuele opleiding mee uitbouwen. Dat vind ik bewonderenswaardig.”
“Xerius laat trouwens niet alleen zijn zuivere marketeers opleiden”, gaat Isabel verder. “Er zit ook een copywriter bij, een projectmanager, een webmaster … Al deze mensen komen ook in aanraking met digitale marketing, maar ze hoeven daarom niet dezelfde vaardigheden te hebben als een digitale marketeer. Zij volgen dan ook allemaal een geheel ander traject, op maat van wat zij nodig hebben. Een copywriter zal zich bijvoorbeeld vooral verdiepen in content en SEO, terwijl een project manager eerder zal kiezen voor een heel brede basis, zonder daarom zelf noodzakelijk campagnes op te zetten.”
Geen gepuf
Bruno heeft intussen nog een ander groot voordeel ontdekt in de aanpak van de nieuwe academie: “Als je medewerkers naar andere, klassiekere opleidingen stuurt, dan moet je vaak trekken en sleuren opdat ze wat ze geleerd of gezien hebben zouden delen met de rest van de groep, en dan gebeurt dat meestal nog met veel gepuf en gezucht. Hier is het tegendeel waar! Al na de eerste week van de cursus planden ze op eigen initiatief meetings onder elkaar om de zaken die ze hadden bijgeleerd met elkaar te bespreken en te onderzoeken hoe ze die konden toepassen.”
“Op een bepaald moment kwam Eva, een van mijn medewerksters, me bijvoorbeeld toegang vragen tot onze Facebook account. Ze wou wat advertentiebudget gebruiken om een idee dat ze tijdens de opleiding had opgedaan live uit te proberen. In theorie fantastisch natuurlijk, al was ik wel wat bang dat er in volle campagnemodus aan onze account werd gesleuteld.” (lacht)
Al na de eerste week van de cursus planden ze op eigen initiatief meetings onder elkaar om de zaken die ze hadden bijgeleerd met elkaar te bespreken en te onderzoeken hoe ze die konden toepassen
“Dat is inderdaad typisch aan onze opleiding”, bevestigt ook Isabel. “Onze studenten vliegen er echt allemaal in en gaan er meteen mee aan de slag. Ze zitten ook buiten de cursus duidelijk met elkaar samen om te brainstormen en zaken uit te proberen. Die dynamiek zie ik vaak terugkomen wanneer een volledig team de opleiding volgt. Dat leidt tot een enorme stimulatie van de creativiteit. Een van de deelnemers vertelde me dat ze anders zo diep in de day to day zitten, dat er maar weinig tijd en energie overschiet om zelf initiatief te nemen. Door de cursus te volgen, komen ze daar uit en barsten ze opeens van de ideeën.”