Sven Devolder en Birgen Filez, oprichters van Morris
Jaarlijks stelt het marktonderzoekbureau GfK Customer Research een ‘Trust Index’ samen, een barometer van beroepen waar de bevolking het meest vertrouwen in heeft. Helemaal onderaan staan telkens politici, op de voet gevolgd door reclamemensen en marketeers. Om komaf te maken met het negatieve stigma dat aan de reclamesector kleeft, richtten Sven Devolder en Birgen Filez het all-in sales- en marketingbureau Morris op. Voor een vaste jaarfee mogen klanten alles vragen wat ze willen qua marketingstrategie en -implementatie. “Onze aanpak biedt hen 100% prijstransparantie én we kunnen snel schakelen”, klinkt het. Na twee jaar testen zijn de oprichters overtuigd: hun aanpak werkt en Morris is dé oplossing voor veel bedrijven vandaag.
Het enige sales- en marketingbureau dat zijn klanten geld oplevert en de omzet verhoogt: die belofte lezen we op de website van Like a Virgin, in 2013 opgericht door Lieven Bonamie en wijlen Philip Cracco. “In elk traject dat we samen met de klant afleggen, vertrekken we van de sales en daarop stemmen we de marketinginspanningen af. Niet omgekeerd, zoals veel andere marketing- en communicatiebureaus doen. Deze aanpak resulteert in een sterk sales- en marketingplan waarmee de klant zijn marketingdoelstellingen kan behalen en zelfs overstijgen”, licht Sven Devolder toe.
“We starten van nul, gaan in de diepte en nemen de marketing van bedrijven écht onder handen. Geen verkoop zonder een stevig gefundeerde strategie”, treedt Birgen Filez hem bij. Devolder is Managing Director en Filez Sales Director. Samen met Office Manager Lies Meuleman leiden zij het Kortrijkse sales- en marketingbureau dagelijks in goede banen. Het voltallig team telt op vandaag een kleine dertig medewerkers.
All you can eat…
“Ik kom bij veel bedrijven die samenwerken met een communicatiebureau dat hen eigenlijk nooit de vraag gesteld heeft wat ze willen bereiken. De focus ligt op grafisch werk zonder doel op lange termijn”, vertelt Filez, die verantwoordelijk is voor de sales van Like a Virgin.
“Wij pakken het anders aan: we peilen naar de essentie en stellen kritische vragen. Wie zijn jullie klanten en wat willen jullie aan hen verkopen? Zo willen we ons met Like a Virgin onderscheiden.” Devolder wijst erop dat het gros van de marketing- en communicatiebureaus hun klanten een aantal frustraties bezorgt.
“Ten eerste: uurtarieven. Daar worden klanten onnozel van want ze weten aan het begin van de rit niet waar ze gaan uitkomen met hun budget. Ten tweede worden er vaak grote beloftes gemaakt, die even vaak niet worden waargemaakt. Zo krijgt de sector een slecht imago en worden we gezien als verkopers van gebakken lucht. Een spijtig maar hardnekkig vooroordeel.”
Niemand kan goed zijn in álles. Daarom riepen wij Morris in het leven, een figuurlijke medewerker die wél alles kan op vlak van marketing
Hoog tijd om komaf te maken met deze vooroordelen, vonden Devolder en Filez. Daarom richtten ze in 2020 Morris op. Het dochterbedrijf van Like a Virgin werkt volgens een transparant ‘all you can eat’ principe. Devolder licht toe: “Veel bedrijven werven een marketingmedewerker aan die alles in goede banen moet leiden, van strategie en teksten schrijven tot social media en webdesign. Die persoon bestaat natuurlijk niet, want niemand kan goed zijn in álles. Daarom riepen wij Morris in het leven, een figuurlijke medewerker die wél alles kan op vlak van marketing.”
Het Morris-principe is eenvoudig. De klant betaalt een jaarlijkse fee die overeenstemt met het gemiddeld jaarloon van een marketingmedewerker in loondienst (berekend op 50.000 euro). Met dat bedrag kan het team van Like a Virgin dat wél beschikt over alle kwaliteiten waarnaar bedrijven tevergeefs op zoek gaan in één medewerker, de volledige marketing op zich nemen. Alles wat te maken heeft met ontwerp en strategie is inbegrepen in de fee. Niet inbegrepen zijn kosten aan derden zoals social ads, drukwerk, standenbouw of catering op events.
… but don’t overeat
Morris-klanten mogen met andere woorden alles vragen, de fee blijft ongewijzigd. “Zo vegen we het vervelende ‘uurtje factuurtje’ principe van de baan en weten bedrijven duidelijk wat ze mogen verwachten van het budget dat ze investeren”, aldus Filez. Devolder maakt een belangrijke kanttekening bij het ‘all you can eat’ principe: je mag je niet overeten. “Ik vergelijk het met een Chinees restaurant: het moment dat je bordjes aan het bijnemen bent die je niet meer kan opeten, stopt het. Bij Morris is het net zo.”
“Vraag je dingen die je niet gebruikt en loopt het de spuigaten uit? Schrijven we bijvoorbeeld Facebook ads waarvan we zien dat ze niet gepost worden? Dan zullen we ingrijpen. Maar in de twee jaar dat we dit model aan het testen zijn, hebben we zoiets nog niet meegemaakt.”
“Klanten maken geen misbruik van het systeem en voelen zelf aan wat kan of niet.” Het is een kwestie van wederzijds respect vertrouwen, volgens Filez. “Het is trouwens ook niet nodig dat klanten ons elke maand pakweg een nieuwe website vragen, want wij zorgen er gewoon voor dat ze van in het begin een sterke website hebben.”
Morris richt zich hoofdzakelijk op KMO’s in alle sectoren. “We mikken op partijen waar we met de beslissingsnemer aan tafel zitten. Onze ideale klant gelooft dat sales en marketing hem vooruit kan helpen, en is het beu dat hij in het begin van het jaar niet kan inschatten wat het volledige kostenplaatje zal zijn.”
“Ik neem het woord niet graag in de mond want het wordt volgens mij al te veel gebruikt, maar ik ga het toch één keer doen: Morris ontzorgt bedrijven. Ze weten exact wat hun marketing en communicatie hen gaat kosten, én dat ze kwaliteit krijgen in ruil”, zegt Filez.
Weg met het stigma
De Morris-kwaliteit wordt gegarandeerd door het 26-koppige team van Like a Virgin. “We doen alles met onze eigen mensen, we werken niet met freelancers”, licht Devolder toe. “We hebben een dynamisch en flexibel team, stuk voor stuk getalenteerde mensen in uiteenlopende disciplines. Morris opstarten van nul, met nieuwe mensen: dat zouden we niet gedurfd hebben. Maar met onze sterke basis – mensen waarvan we wisten dat ze mee zouden kunnen met de snelheid van Morris – durfden we het aan.”
Elke Morris-klant heeft een vaste contactpersoon en een team dat bestaat uit een copywriter, designer, programmeur, online marketeer en project manager. “Momenteel lukt het om de Morris-klanten te bedienen met de Like a Virgin’ers en om alles goed in te plannen. Maar we zijn ambitieus en willen groeien. Dus het is niet uit te sluiten dat we een apart Morris-team vormen als ons klantenbestand blijft groeien”, vult Filez aan.
“Dit concept is uniek, het bestaat nog niet in België. Toen ik er in het begin over vertelde in mijn netwerk, geloofden velen niet dat het zou werken. Ze hebben toch hun mening moeten herzien”, lacht Filez. Ook zijn medevennoot stond eerst weigerachtig tegenover het Morris-idee.
Samen doen wat moet, in functie van resultaten en doelstellingen. Morris is een model van veel geven en nemen in beide richtingen
“Ik beken: toen Birgen het idee pitchte, argumenteerde ik het weg. Gelukkig zag ik snel in dat het een waardevol concept is – een product waarvan je perfect weet wat het kost, wat je voor in ruil krijgt en dat het resultaten oplevert. Morris is een model van veel geven en nemen in beide richtingen. Samen doen wat moet, in functie van resultaten en doelstellingen”, aldus nog Devolder.
Lucky Luke
Waarvan de naam Morris komt, willen we ten slotte nog weten. Blijkt dat het bedrijf vernoemd is naar de geestesvader van Lucky Luke, ook wel bekend als de man die sneller schoot dan zijn eigen schaduw. “De naam verwijst naar onze snelle aanpak. We geloven dat we hiermee het verschil maken in de markt, waar snel schakelen en beslissen steeds belangrijker wordt”, licht Devolder toe. “Bovendien is Morris geboren in Kortrijk, wat een bijkomende link is met de roots van ons bedrijf.”
Devolder en Filez zijn ervan overtuigd dat hun model de oplossing betekent voor veel bedrijven. “De acht klanten die Morris de voorbije jaren getest hebben, hebben op één na allemaal voor een jaar verlengd. Ze zijn allemaal heel positief over de ontzorging die het hen biedt – kijk, ik neem het woord nu toch nog een keer in de mond”, lacht Filez.
“Velen zeggen ons dat ze met Morris niet meer bang zijn om extra vragen te stellen, wat ze bij hun vorige communicatiepartner niet deden uit schrik voor een hoge factuur. Door mond-tot-mondreclame hebben we er ook al nieuwe klanten bij; bedrijven zijn snel mee met het verhaal. Enkele klanten tekenden zelfs in voor een tweede Morris voor een dochter- of zusterbedrijf. Voor ons is het duidelijk: Morris werkt, zowel praktisch als budgettair. Het is nu tijd om het nu officieel op de wereld los te laten”, klinkt het eensgezind.