Desmyttere Marketing
Voor de eeuwwisseling was marketing advertenties kopen, flyers uitdelen en op beurzen staan. Dat is het uiteraard nog steeds, maar daar komt nu vooral ook bij: de eindeloze mogelijkheden van websites, sociale media, data, enzovoort. Om maar te zeggen dat het vak serieus is veranderd de voorbije jaren. Marketeer Peter Desmyttere heeft die gigantische evolutie meegemaakt en begrijpt waarom kmo’s meer dan vroeger overweldigd zijn door hun marketing. “Er zijn niet alleen meer communicatiekanalen, het wordt ook alleen maar technischer.”
We kunnen het ons bijna niet meer voorstellen, maar in de jaren 90 waren websites totaal nog geen onderdeel van marketingplannen. Laat staan dat er al sprake was van Facebook of Instagram. Marketing, dat verliep via tv of radio, kranten of magazines, flyers of beurzen, herinnert Peter Desmyttere zich. Niet dat het toen allemaal een makkie was, maar het was alleszins wel eenvoudiger dan nu.
“Vroeger kon een ondernemer van een kmo zelf nog zijn marketing in handen nemen en dat vrij goed doen. Als je nu de wereld van de digitale marketing bekijkt, dan is het bijna onmogelijk geworden om je daar als ondernemer zelf mee bezig te houden.”
Een freelancer inhuren dan maar? Meteen een marketing manager aanwerven? Of toch met één of meer gespecialiseerde marketingbureaus werken? Desmyttere zag kmo's vaak aanlopen tegen de nadelen van deze opties en lanceert een alternatief: het freelance marketingteam voor kmo's. Die kunnen hun marketing geheel of gedeeltelijk naar hen outsourcen.
In de huid van de onderneming
Voor Desmyttere is het wel zijn vak – als sinds 1994, toen hij zijn eerste communicatiebureau opstartte. Hij specialiseerde zich toen in de vastgoedsector, maar merkte doorheen de jaren dat het belang van marketing voor alle soort bedrijven groter werd. Hij verkocht het bureau en richtte samen met zijn echtgenote Desmyttere op: het eerste marketingadviesbureau in Vlaanderen. Ze legden zich toe op de ontwikkeling van een sterke marketingstrategie voor kmo’s. “In die tijd was er nog niemand die zich zo specifiek focuste op marketingstrategieën voor andere bedrijven, maar we merkten dat ondernemingen daar wel nood aan hadden.”
Jarenlang verdiepten Peter Desmyttere en zijn echtgenote zich in het ene na het andere bedrijf. “Wil je een goede strategie bepalen voor een bedrijf dan kan je niet zomaar in het wilde weg beginnen”, zegt Desmyttere. “Je moet in de huid van die onderneming kruipen, ze door en door leren kennen. Dat deden we voor zo’n vijftig tot zestig projecten op een jaar.”
Het resultaat was telkens een groot draaiboek waar de klant de komende twee, drie jaar zoet mee was. Het bureau Desmyttere hielp zo honderden bedrijven richting transformatie. “Van een nieuwe naam tot een volledige herpositionering na een fusie: we hebben alle scenario’s de revue zien passeren.”
En wat met de uitvoering?
Plezant, dat zeker. Maar na meer dan tien jaar begon de marketeer zich toch de vraag te stellen of hij het zo nog jaren zou kunnen volhouden. “Je telkens smijten in een nieuw bedrijf, van nul aan iets beginnen, je inleven om dan een dossier af te leveren, het los te laten en hop, naar de volgende … Het vroeg telkens enorm veel energie. Je stak alles in dat ene project en dan vertrok die klant met zijn plan onder de arm en gingen wij naar de andere klant. Dat voelde na een tijdje niet goed meer aan”, aldus Desmyttere.
Ik voelde dat we onze klanten beter konden helpen op een andere manier, dus gooiden we het met Desmyttere over een andere boeg
Bovendien kwam telkens één vraag terug naar boven bij klanten: ‘Bedankt voor de marketingstrategie, kunnen jullie dat nu ook implementeren?’. Desmyttere moest daar telkens ‘nee’ op antwoorden, want dat was nu eenmaal niet hun core business. Maar de vraag bleef wel plakken bij Peter Desmyttere. Hij begreep het verzoek van klanten maar al te goed. “Ik zag de explosie van energie toen we hen het ultieme plan voorlegden, maar dan ook de decompressie toen het doordrong dat zij het nu zouden moeten uitvoeren. Want wie in het bedrijf gaat dat doen?”
Weinig kmo’s hebben een marketingmanager in dienst, dus is het de zaakvoerder die het op zich neemt. Maar dat blijkt dan ook niet altijd het beste idee, want die man of vrouw heeft natuurlijk nog ander werk. Een freelancer? Tja, dat gaat eventjes goed, maar die heeft ook nog andere opdrachten en kan geen kennis hebben van alles. “Ik voelde dat we onze klanten beter konden helpen op een andere manier, dus gooiden we het met Desmyttere over een andere boeg.”
Zoals freelancers, maar dan anders
In 2021 begon de marketeer te werken aan een nieuw businessmodel, eentje dat een antwoord zou zijn op de nieuwe noden van kmo’s. Ze zouden, bij wijze van spreken, niet meer louter het plan tekenen voor het huis, maar het huis bouwen. Of in de woorden van Peter Desmyttere: “We zouden meer focussen op de uitvoering van de strategie, dan op de strategie zelf.” Toen Desmyttere ging polsen bij enkele vorige klanten of ze interesse zouden hebben, was het antwoord volmondig ja. “Bedrijven wéten dat marketing belangrijk is, maar de realiteit is gewoon dat ze het niet allemaal zelf kunnen doen. Of toch niet goed genoeg.”
Desmyttere is nu een marketingbureau dat “ergens tussen de freelancer en het gespecialiseerde bureau zit”, legt de marketeer uit. “Continuïteit is erg belangrijk in marketing, dus dat is het eerste waar we voor zorgen: dat het bedrijf regelmatig nieuwe content heeft, een nieuwe campagne, of wat dan ook, en dat het vooral continu gebeurt. Niet nu eens en dan eens, niet op projectbasis, maar langdurig. We zorgen ervoor dat het nooit stilvalt.”
Kmo’s kunnen Desmyttere inhuren om enkele uren per week of per maand voor hen te werken – ‘zoals een freelancer’, maar krijgen dan wel een team van vier mensen die elk hun specialisatie hebben – ‘zoals een gespecialiseerd bureau’. “Je betaalt ons voor die uren, wij doen al je content, zorgen voor digitale campagnes en volgen de resultaten ervan op. We zorgen ook voor de ideeën, zodat de zaakvoerder van een kmo zich minder zorgen moet maken over de marketing en hij of zij gewoon kan focussen op de essentie.”
Continuïteit als kers op de taart
‘Het marketingteam voor kmo’s’, zo omschrijft Peter Desmyttere zijn vernieuwde bureau kort maar bondig. “We werken alsof we jouw marketingteam zijn, maar je moet ons niet betalen zoals je een intern marketingteam moet betalen.” Een gat in de marketingmarkt, voelt Desmyttere zelf aan.
“Het voorbije jaar zijn we voor enkele klanten hiermee begonnen. Met vallen en opstaan hebben we geleerd hoe de motor bij Desmyttere in elkaar moet zitten om voor onze klant de beste resultaten op te leveren. De kinken in de kabels zijn er nu uit en we merken de positieve resultaten van ons werk bij dat groepje klanten. We voelen dat er nood is aan ons businessmodel, dat kmo’s hier echt zitten op te wachten. Tijd dus om uit te breiden”, klinkt het ambitieus.
Vòòr de ommezwaai van zijn marketingbureau twijfelde Desmyttere of hij het werk nog tien jaar zou kunnen doen. Hoe zit het nu? “Oh, zonder twijfel. Nog langer zelfs”, lacht hij. “Ik ben nog steeds de man van de strategie, maar in plaats van het op twee maanden tijd in een document te gieten en af te geven, kan ik nu de uitvoering ervan mee sturen. Je ziet de verschillende kanten van marketing en de resultaten van je acties. En het feit dat we voor continuïteit kunnen zorgen, niet alleen in de marketing, maar ook in de relatie met klanten, is de kers op de taart. Dat is gewoon fijn.”