Amber Wouters en Séverine Smetz
Wie aan Kinepolis denkt, die denkt in de eerste plaats aan film. Maar bioscoopcomplexen zijn ook populaire locaties voor bedrijfsevenementen. Zo is de Kinepolis-vestiging in Antwerpen de thuishaven van drie van de grootste techevents in ons land: Devoxx, Techorama en BC TechDays. “Een bioscoopcomplex heeft een speciale vibe”, zeggen Séverine Smetz (National B2B Sales Manager) en Amber Wouters (B2B Account Manager Kinepolis Antwerpen). “We weten onze bezoekers te overtuigen door hen film te laten beleven. Dat wow-gevoel trekken we ook door naar onze B2B-events.”
Bij Kinepolis Business hebben ze de knaldrang na corona ook gemerkt, vertelt Séverine Smetz. “2022 was een topjaar. Op 9 maanden tijd wisten we de omzet te behalen van hetgeen we pre-covid op een jaar behaalden. Voor de zomer was het een gekkenhuis en ook de laatste vier maanden van het jaar is de trein verder blijven denderen. Iedereen dacht dat hybride evenementen de toekomst waren. Ik ook. Ik ben daar nog altijd van overtuigd, maar we hebben gemerkt dat fysieke evenementen veel zwaarder doorwegen in die hybride mix dan we allemaal dachten tijdens de coronacrisis.”
"Vanaf de dag dat fysieke evenementen opnieuw mochten doorgaan, hebben we hard gemerkt hoe belangrijk het is om in de bedrijfswereld live met elkaar in interactie te komen, te connecteren en te netwerken met een hapje en een drankje. Er was behoefte aan nieuwe ideeën op te doen en geïnspireerd te worden.”
Devoxx, de grootste developersbeurs, was op 5 minuten volledig uitverkocht
Die rush was er ook voor de grote techbeurzen, vult Amber Wouters aan. “Devoxx, de grootste developersbeurs, was op 5 minuten volledig uitverkocht. Zo verwelkomt Devoxx België maar liefst 3200 bezoekers uit 40 verschillende landen. Ook andere techevenementen trokken na een break of na online-edities tijdens de coronajaren onmiddellijk terug heel veel volk.”
“Het netwerken is belangrijk, dat is digitaal toch totaal anders, maar ook de beleving speelt een rol. Een event als Techorama zet heel sterk in op een onvergetelijke bezoekerservaring. Bij de laatste editie was Kinepolis helemaal omgetoverd tot Las Vegas. Die beleving kan je onmogelijk naar de woonkamer of het thuiskantoor van de mensen uit de techcommunity brengen.”
Reusachtige schermen en surround geluid
De Antwerpse vestiging van Kinepolis (het voornaamste business theater van Kinepolis België) is de thuishaven van honderden B2B-evenementen per jaar, legt Smetz uit. “Dat gaat van bedrijven die één zaal afhuren om een filmvoorstelling voor klanten te organiseren tot meerdaagse beurzen of conferenties.”
“We beschikken over een Business Center met een aparte ingang dat helemaal afgehuurd kan worden door bedrijven. We denken graag mee met onze klanten, indien ze overwegen om een volledige take-over van het complex te doen, dan bekijken we na intern overleg de mogelijkheden. Niet onbelangrijk, we beschikken over 2.500 parkeerplaatsen die we ter beschikking stellen wat in Antwerpen niet vanzelfsprekend is.”
“Veel eventlocaties, zeker voor grote evenementen, zijn kale zalen die je nog van A tot Z zelf moet aankleden. Daar kruipt veel tijd en vooral heel wat budget in. In onze filmlocaties ben je er zeker van dat de beeldkwaliteit en de audiokwaliteit van topniveau zijn. Je hebt een reusachtig scherm en surround geluid dat uit alle kanten en hoeken komt.”
"Onze zalen zijn speciaal gebouwd om de bezoekers helemaal onder te dompelen in een visuele en auditieve ervaring met een sterke prijs-kwaliteitverhouding die ze nergens anders vinden. Voor techevenementen is dat extra belangrijk. Een event vanuit Kinepolis Antwerpen (of onze andere vestigingen) kan zelfs erg voordelig gestreamd worden naar alle Kinepolis vestigingen in de Benelux.”
“Oh ja, vergeet ook de comfortabele zetels niet. (lacht) Zeker op meerdaagse evenementen heb je liever zo’n zachte, ruime zetel dan een keiharde, krappe stoel. Dat is een opmerking die we vaak terugvinden in onze Customer Satisfaction Index die we nasturen naar onze klanten na elk event. Met deze dankbare input kunnen we ons steeds weer verbeteren.”
Speciale vibe
Devoxx, de jaarlijkse hoogmis voor developers, strijkt al voor de twintigste keer neer in Kinepolis. BC TechDays viert er zijn tiende verjaardag en Techorama is sinds 2017 kind aan huis in het Antwerpse bioscoopcomplex. “We zijn heel fier op die langlopende samenwerkingen”, zegt Wouters.
“We hebben een reputatie opgebouwd in de techwereld. Het is één community van mensen die elkaars congressen en conferenties bezoeken. Mond-tot-mondreclame is nog altijd de meest doeltreffende marketing. Dat we tijdens de coronacrisis soepel omgesprongen zijn met de annulatievoorwaarden in onze contracten, heeft de vertrouwensband met onze trouwe B2B-klanten versterkt.”
Mond-tot-mondreclame is nog altijd de meest doeltreffende marketing
“We willen meer zijn dan een locatie die je huurt. Iedereen die al eens een event heeft georganiseerd, weet dat er onderweg wel ergens een probleem opduikt. We stellen ons flexibel op en denken creatief mee na over oplossingen. Een spreker of een sessie die plots veel meer volk aantrekt dan voorzien? Dan kijken we of we last minute kunnen uitwijken naar een grotere zaal. Een presentatie die op het allerlaatste moment nog verandert? Dan kijken onze technische mensen even mee hoe ze nog snel een filmpje of een animatie kunnen toevoegen.”
“We brainstormen samen met de klant naar de meest optimale invulling; het onthaal, invulling van de receptie met onze cateraars, de ideale zaalopstelling al dan niet met extra audiovisuele ondersteuning tot het aanbrengen van extra animatie gedurende het event. Een conferentie als Techorama is hier een mooi voorbeeld van.”
“Een bioscoopcomplex heeft voor veel mensen toch een speciale vibe”, merkt Smetz elke dag. “Je kan thuis in je luie zetel op Netflix, Streamz, Disney plus en co ontelbaar veel films en series streamen. Toch blijven mensen massaal naar de cinema komen voor het wow-gevoel. Het is onze core business om unieke ervaringen te creëren. Dat trekken we ook door naar onze B2B-evenementen.”
Ideeën tot leven brengen
Bij Kinepolis zien ze een belangrijke toekomst weggelegd voor fysieke evenementen, benadrukt Smetz. “Of die nu op zichzelf staan of deel uitmaken van een hybride formule maakt niet echt uit, maar die fysieke beurzen, congressen, conferenties, … gaan nooit verdwijnen. Bezoekers van zo’n evenement zijn op zoek naar inspiratie en ideeën. Dat kan ook digitaal, maar het is pas door in interactie te gaan met andere bezoekers dat zo’n idee tot leven komt en een echt concept wordt.”
Bezoekers van een fysiek evenement zijn op zoek naar inspiratie en ideeën. Dat kan ook digitaal, maar het is pas door in interactie te gaan met andere bezoekers dat zo’n idee tot leven komt
“Het klinkt misschien een beetje paradoxaal, maar sociale media spelen een belangrijke rol in het succes van die evenementen. We willen foto’s en video’s delen, we willen aan ons netwerk tonen dat we ‘erbij zijn’. Elk jaar organiseren we bijvoorbeeld de Gondola Day, hét event van het jaar voor iedereen actief in retail en FMCG, in ons theater in Brussel-Zuid (Kinepolis Braine). Daar komen sprekers en gasten uit heel wat verschillende landen en markten op af. Al die werelden samen op één plek, daar kan geen streaming tegenop.”
Meer info rond de techevents
Devoxx: Deze vijfdaagse conferentie brengt de developerscommunity bij elkaar om de nieuwste technologische ontwikkelingen te ontdekken. Thema’s die aan bod komen zijn onder andere cloudtechnologie, big data, cybersecurity, AI en robotics. In 2023 viert Devoxx Belgium zijn 20e verjaardag. In Kinepolis, net als de vorige 19 edities.
Meer info hier: devoxx.be
Techorama: Deze tweedaagse conferentie staat helemaal in het teken van technologie en verwelkomde de laatste keer bijna 2.000 bezoekers. Sinds 2017 gaat deze beurs door in Kinepolis Antwerpen, waar ze de helft van het bioscoopcomplex inneemt. Wat deze beurs zo uniek maakt is dat ze elk jaar rond één centraal thema draait. Robots, space en Viva Las Vegas passeerden al de revue. In 2023 wordt Kinepolis tot een jungle omgetoverd.
Meer info hier: techorama.be
BC TechDays: Deze tweedaagse techbeurs brengt gebruikers en developers samen die werken met Microsoft Dynamics. In 2022 vierde de beurs haar tiende verjaardag. Ze lokte meer dan 1300 deelnemers vanuit 35 verschillende landen naar Antwerpen.
Meer info hier: bctechdays.com