Alexander Wonder, Global Customer Succes Specialist bij Awin

Volgens cijfers van Mediakix maakt ruim 80 procent van de merken en bedrijven vandaag gebruik van affiliate marketing. Alexander Wonder, Global Customer Succes Specialist bij het internationale affiliate marketingplatform Awin, bevestigt dat het een belangrijker onderdeel wordt van de online marketing mix. “Ons wereldwijde netwerk en inzichten die we door de jaren heen hebben opgebouwd, zijn een grote troef.”

Het wereldwijde affiliate network van Awin wordt gedreven door 17 kantoren met meer dan 1.300 medewerkers, 270.000 aangesloten partners (ook ‘publishers’ of ‘uitgevers’ genoemd) en 25.000 adverteerders. Door bedrijven te verbinden met consumenten in meer dan 180 landen in retail en shopping, reizen, telecom, financiële dienstverlening en verzekeringen genereerde het platform het afgelopen jaar 17 miljard euro inkomsten voor de adverteerders en 1,2 miljard voor de publishers.

We helpen adverteerders en uitgevers van elke omvang met hun bedrijf online te laten groeien

“Met onze internationale community van mensen, technologie en business intelligence helpen we adverteerders en uitgevers van elke omvang met hun bedrijf online te laten groeien”, vertelt Global Customer Success Specialist Alexander Wonder.

Win-win

Met meer dan twintig jaar ervaring in affiliate marketing en een krachtig en flexibel platform verbindt Awin langs de ene kant adverteerders en bureaus met doelgroepen over de hele wereld om hun producten of diensten te verkopen. Naast verkoop kan het ook gaan over een lidmaatschap of abonnement afsluiten, inschrijven op een nieuwsbrief, een offerte aanvragen of gewoon de merkbekendheid verhogen.

“Of je nu een klein bedrijf bent dat klaar is om een affiliate programma te starten en nieuwe klanten te bereiken, of een wereldwijde onderneming die haar online marketing wil verbeteren: wij hebben een affiliate platform dat aan ieders behoeften voldoet”, zegt Wonder hierover.

Alexander Wonder, Global Customer Succes Specialist bij Awin

Daarnaast helpt Awin grote en kleine partners – van bloggers, vloggers en influencers tot contentplatformen en partnerbedrijven voor vouchercodes, cashbacks en technologische oplossingen – om winstgevende samenwerkingen aan te gaan met wereldwijde merken via hun websites, blogs en content.

Deze partners verdienen een commissie na elke gegenereerde aankoop. “Bovendien kunnen zij hun volgers of bezoekers een meerwaarde aanbieden door hen in contact te brengen met de juiste adverteerdersmerken. Neem als voorbeeld een online contentplatform dat een artikel brengt over de zomermodetrends. Dankzij affiliate marketing kunnen ze dit artikel mooi illustreren met verschillende foto’s en items van een selectie merken die bij de doelgroep passen, telkens voorzien van bijhorende verkoopinfo en online links.”

In plaats van een fixed fee die ze vroeger kregen van één enkele adverteerder, krijgen ze nu meerdere performance-based fees van verschillende adverteerders. Zo verdienen ze er uiteindelijk meer aan. De bezoeker stelt dat diverse aanbod op prijs, en zal hierdoor misschien sneller geneigd zijn om het contentplatform opnieuw te raadplegen als hij of zij in de toekomst nog inspiratie of informatie nodig heeft”, licht Alexander Wonder toe.

Veilige investering

De beide partijen organisch laten groeien, dát is de corebusiness van Awin. “Je kan als bedrijf samenwerken met één enkele blogger: dat kan je perfect zelf coördineren en daar heb je een partij als ons niet voor nodig. Maar je zal pas écht resultaten boeken door op lange termijn samen te werken met veel verschillende partners.”

“Door die diversiteit ontstaat er namelijk schaalbaarheid en geniet je als adverteerder van optimale visibiliteit bij een brede doelgroep. Deze mensen leren de aangeboden producten of diensten bovendien op een spontane, ongedwongen manier kennen. Het is minder expliciet en ‘in your face’ dan een klassieke advertentiecampagne”, weet Wonder, dit dit beschouwt als een grote troef van affiliate marketing in tijden waarin de consument veel belang hecht aan zaken als authenticiteit en geloofwaardigheid.

Naast diversiteit, visbiliteit en geloofwaardigheid heeft affiliate marketing een bijkomend voordeel: het is een veilige investering voor adverteerders. Wonder: “Behalve een platformbijdrage hoeven ze vooraf niets te betalen. Dat doen ze pas na een conversie, bijvoorbeeld een verkoop of een nieuw lidmaatschap.”

“Voor veel bedrijven, zeker kleine of startende bedrijven, is dit een lagere instapdrempel dan bijvoorbeeld een advertentiecampagne bij Google. Hier betaal je vooraf een budget om ads te plaatsen voor een selectie keywords, die trouwens steeds duurder worden. Eens je budget op is, stopt de campagne.”

Affiliate marketing maakt altijd deel uit van het grotere plaatje van online marketing

“Hetzelfde bij Instagram, waar je vooraf betaalt per aantal views. Let op, wij pleiten er niet voor dat bedrijven al hun pijlen richten op affiliate marketing. Voor ons is het belangrijk dat ze inzetten op verschillende marketingkanalen. Affiliate marketing maakt altijd deel uit van het grotere plaatje van online marketing”, verduidelijkt Wonder.

Geloofwaardiger en echter

Vandaag groeien meer dan 25.000 bedrijven over de hele wereld samen met Awin. Brussels Airlines, Cofidis, Krefel, JBC, Zeb, Collect&Go, Takeaway.com, Beobank: het zijn maar enkele van de grote Belgische namen die vertrouwen in de kracht van het affiliate network van Awin. Afhankelijk van de sector waarin ze actief zijn, werken ze samen met andere partners. Zo zetten Brussels Airlines en Zeb sterk in op bloggers om hun klanten te inspireren. Banken willen met hun producten en diensten dan weer aanwezig zijn op allerlei vergelijkingssites.

Als voorbeeld geeft Wonder Just Russel, het Gentse bedrijf dat hondenvoeding op maat biedt aan particulieren. Nu ze in België stevig voet aan de grond hebben, gaan ze volop voor internationale groei. “Vooral in Duitsland zien ze veel marktpotentieel en willen ze hun naamsbekendheid verhogen. Als jong bedrijf in volle groei heeft Just Russel zonder grote kosten organisch kunnen groeien door met relevante partners samen te werken.”

“Via ons platform kunnen ze connecteren met de beste en meest relevante partners in hun branche, bijvoorbeeld websites voor dierenvoeding. Zo staan ze waar ze moeten staan om gezien te worden, zonder dat ze er grote kosten aan hebben en er bij wijze van spreken hun broek aan scheuren. Ze staan op die websites tussen hun concurrenten, dat klopt. Maar daarin zit net ook een grote kracht van affiliate marketing: het komt op die manier net geloofwaardiger en ‘echter’ over naar de doelgroep toe.

Inzichten delen

Awin maakt deel uit van een wereldwijd netwerk met 17 kantoren en klanten in meer dan 180 landen. Een pluspunt, weet Wonder: met één platform kunnen adverteerders en publishers hun pijlen richten op verschillende landen. “Ze genieten hierdoor van een schaalvoordeel. Dankzij onze jarenlange ervaring hebben we bovendien veel kennis en inzichten verworven over de verschillende landen waar we actief zijn.”

“Een adverteerder die naar een nieuw land wil trekken, zoals Just Russel, staan we graag bij met informatie over waar ze rekening mee moeten houden in dat specifieke land. Want elke markt is anders: het consumentengedrag verschilt, in het ene land zijn verzendkosten standaard terwijl het in het andere land not done is … Allemaal kennis die we met onze adverteerders en partners delen.”

Met één platform kunnen adverteerders en publishers hun pijlen richten op verschillende landen. Ze genieten hierdoor van een schaalvoordeel

Awin is niet de enige speler op het veld van de affiliate netwerken. Waarom zouden bedrijven kiezen voor Awin? “Een doorslaggevende factor is volgens mij onze market-leading technologie. Ons geavanceerd platform biedt een slimme functionaliteit waarmee adverteerders partners kunnen vinden, robuuste tracking, aanpasbare commissietools en intuïtieve rapportage.”

“Een bedrijf, van welke omvang ook, vindt bij Awin alles om een succesvol affiliate programma te runnen. Sommige bedrijven gaan graag zelf aan de slag met enkele handleidingen, andere hebben nood aan meer begeleiding. Ze kiezen zelf het niveau van ondersteuning dat bij hen past”, vertelt Wonder, die toevoegt dat Awin bekroond werd tot ‘Best Affiliate Network’ bij de Global Performance Marketing Awards in 2022.

Betere koopervaring

Meer dan 20 jaar ervaring: ook dat beschouwt Alexander Wonder als een meerwaarde van Awin. “In de razendsnel veranderende digitale sector is dat 23 jaar bijna een eeuwigheid”, lacht hij. Tijdens de pandemie hebben mensen massaal het online shoppen ontdekt, waardoor bedrijven sterker inzetten op affiliate marketing.

“Er zijn momenteel veel interessante evoluties aan de gang. Zo zien we dat adverteerders steeds meer met elkaar gaan samenwerken om producten aan te bieden aan hun doelgroep in combinatie met interessante producten van andere spelers. Zo kunnen ze de consument een nog betere koopervaring bieden.

Tijdens de pandemie hebben mensen massaal het online shoppen ontdekt, waardoor bedrijven sterker inzetten op affiliate marketing

“Ook partners zien steeds meer heil in affiliate marketing om een diverser aanbod te bieden aan hun doelpubliek, zoals ik al aanhaalde. Ik ben ervan overtuigd dat affiliate marketing nog maar aan het begin staat, en dat er nog boeiende tijden aankomen voor ons.”

“Dergelijke samenwerkingen tussen adverteerders worden ook wel ‘brand partnerships’ genoemd. Brand partnerships zullen een integraal onderdeel zijn van de digitale strategie van brand marketeers. Niet alleen vandaag, maar voor de komende jaren”, besluit Wonder.