Patrice Boone, founder van Goforgrowth
In plaats van hun marketing uit te besteden aan een externe partij kiezen steeds meer bedrijven ervoor om dit zelf te doen om zo kosten te besparen in crisistijden. De Gentse ondernemer Patrice Boone wil kmo’s helpen om in-house marketingvaardigheden te ontwikkelen. “Ik vind dat alle kmo’s moeten kunnen genieten van de kracht van online marketing, ongeacht hun budget. Met één-op-één advies en training op maat bezorgen wij hen de kennis die ze nodig hebben om succesvol hun online marketing in eigen handen te nemen. Zo kunnen ze zélf hun omzet verhogen en groeien op lange termijn”, vertelt de oprichter van DIY-marketingbureau Goforgrowth.
Goforgrowth wil kwalitatieve online marketing toegankelijk maken voor elke kmo. “We bieden dezelfde hoogstaande kwaliteit als wanneer je je marketing zou uitbesteden aan een agency, maar dan via één-op-één coaching en training, tegen een betaalbare prijs”, verduidelijkt Patrice Boone de veelbelovende propositie van zijn in 2022 opgerichte bedrijf. Dankzij de expertise en begeleiding van Goforgrowth kunnen in-house marketeers de tools, inzichten en skills aangereikt om hun online zichtbaarheid te verbeteren, wat op lange termijn leidt tot meer omzet en groei.
Growth marketing voor elke kmo
Online kan je veel informatie vinden over marketing. Maar die info is vaak generiek, terwijl je als marketeer net het verschil maakt door de juiste nuances aan te brengen in je marketingstrategie. Dat is precies waar Goforgrowth op inzet via de één-op-één aanpak.
“We leren de marketeer niet alleen nieuwe vaardigheden, we dagen hem of haar ook uit om zélf oplossingen te bedenken. Tegelijk zorgen we dat het allemaal in het strategische plaatje past. Om dit te bereiken, brengen we het beste van online cursussen samen met de persoonlijke aanpak van één-op-één coaching, om zo advies te verlenen aan onze klanten via een systeem van blended learning”, licht Boone het principe van Goforgrowth toe.
We leren de marketeer niet alleen nieuwe vaardigheden, we dagen hem of haar ook uit om zélf oplossingen te bedenken
Het online marketingbureau werkt enkel met consultants en trainers die ervaring hebben in de agency wereld. “Op die manier halen onze klanten agency kwaliteit in huis voor slechts een fractie van de prijs. Want samenwerken met een agency brengt doorgaans een prijskaartje met zich mee dat niet voor alle kmo’s haalbaar is”, vertelt Boone, bij wie de goesting om te ondernemen al lang aanwezig is”, zegt Boone.
In 2017 richtte hij samen met een medevennoot het growth marketing agency Brandimpact op, gespecialiseerd in de uitvoering van marketingcampagnes. “Ik startte hierna met het coachen van ondernemers. Op den duur begon het te kriebelen om alles wat ik deed, van één-op-één coaching en advies tot marketingimplementatie, samen te brengen in één bedrijf.”
Beste van twee werelden
Een marketeer bij een kmo heeft doorgaans een gevarieerd takenpakket. “Er wordt verwacht dat je van alle markten thuis bent: teksten schrijven, sociale media onderhouden, events organiseren, flyers en promotiemateriaal ontwerpen … Daar komt ook nog het luik online marketing bij.”
“Helaas beschikt een marketeer niet altijd over de juiste kennis over online marketing. Het gevolg: een ongestructureerde aanpak en de gewenste impact die niet bereikt wordt. Een gemiste kans, want digitale marketing wordt alsmaar belangrijker in de digitale wereld van vandaag”, aldus Patrice Boone.
De oplossing: lever de in-house marketeer training en advies zodat hij of zij het zelf kan implementeren. Zo hoeven bedrijven minder beroep te doen op externe partijen. Bovendien blijft de kennis binnen het bedrijf. Boone: “Als DIY-marketingbureau brengt Goforgrowth het beste van een klassiek online marketingbureau samen met het beste van een opleiding.”
“Bij een agency krijg je strategisch advies, maar blijf je hen betalen om het resultaat te krijgen. Ze verdienen eigenlijk aan het feit dat ze de kennis bij hen houden. Wij draaien het model om en verdienen aan het feit dat we de kennis doorgeven, wat duurzamer is en meer opbrengt op lange termijn. En opleidingen in groep of online zijn vaak generiek en niet op maat. Door die twee samen te brengen, bieden we kmo’s een uniek aanbod om hun digitale marketing naar een hoger niveau te brengen.”
Persoonlijk contact
Boone merkt dat bedrijven nog steeds veel belang hechten aan persoonlijk contact, ook al wordt alles digitaler. “Je mag nog zoveel cursussen in groep volgen, het meest zal je leren als je het één-op-één uitgelegd krijgt. Door elkaar in het echt te zien, ontstaat er sneller een vertrouwensband en dat komt de samenwerking ten goede.”
“We gaan daarom ter plaatse bij de klant of meeten virtueel om de marketeer op te leiden en onder te dompelen in alle facetten van online marketing. Dit combineren we met vooraf opgenomen lessen die ze vanop hun computer kunnen volgen op hun eigen tempo, zodat het efficiënt en betaalbaar blijft”, licht Boone toe. Dat de aanpak van Goforgrowth werkt, blijkt uit de positieve reacties van klanten over de resultaten van hun marketingcampagnes.
Je mag nog zoveel cursussen in groep volgen, het meest zal je leren als je het één-op-één uitgelegd krijgt
Tijdens het gesprek met Boone valt op hoe gedreven en down-to-earth de jonge ondernemer is. “Ondernemen in een sector die in volle evolutie is brengt uitdagingen met zich mee. Ik moet continu bijblijven. Gelukkig zit het in mijn natuur om mij aan te passen aan veranderende omstandigheden”, vertelt hij.
“Ik zoek vooral zelf mijn weg en klanten komen op een organische manier bij mij terecht. Via hen kom ik dan weer in contact met veel ondernemers. Dat worden soms nieuwe klanten, maar anderzijds vind ik het gewoon boeiend om hun verhalen te horen. Het inspireert mij om zelf te groeien als ondernemer.”
Mens en technologie
Of Boone grote ambities heeft voor de toekomst van Goforgrowth, willen we graag nog weten. “Ik heb altijd te veel dromen en ideeën, ik moet ze soms afremmen”, lacht hij. “Ik focus op de lange termijn en grijp opportuniteiten op het moment dat ik voel dat de tijd er rijp voor is. Ik help bedrijven om te groeien dus het zou vreemd zijn moest ik zelf niet willen groeien.”
Persoonlijk contact blijft cruciaal, maar ik geloof dat machines ondersteunend kunnen werken. Zo komt er voor de marketeer meer tijd vrij voor kwalitatief werk
“Ik laat Goforgrowth vooral verder organisch evolueren, zodat we goede service kunnen blijven bieden en op dezelfde rustige en aangename manier kunnen blijven samenwerken met klanten. Ik hoef niet per se 50 mensen in dienst te hebben, ik besef ook dat met personeel werken niet altijd makkelijk is.”
Op langere termijn wil de ondernemer graag de mogelijkheden van AI bekijken om geautomatiseerd aanbevelingen te doen om de online marketing van klanten te optimaliseren. “Persoonlijk contact blijft cruciaal, maar ik geloof dat machines ondersteunend kunnen werken. Zo komt er voor de marketeer meer tijd vrij voor kwalitatief werk. Op die manier vullen mens en technologie elkaar aan in de verdere groei van het bedrijf.”