Mathias Devos, Software Team Lead bij Televic Healthcare
Meer dan 90 procent van alle Belgische ziekenhuizen gebruikt technologie van Televic om de communicatie tussen patiënten en verpleegkundigen in goede banen te leiden. De Belgische onderneming, die ondertussen sterk internationaal vertakt is, schakelt Spaans techtalent in om razendsnel te blijven innoveren. “Je moet je eigen organisatie klaarmaken voor nearshoring”, vertellen Mathias Devos (Software Team Lead bij Televic Healthcare) en José Laffitte (Head of Engineering bij CactusSoft). “Om buitenlandse developers optimaal te laten renderen, moet je niet alleen je communicatie en je processen aanpassen, maar ook je cultuur.”
Next gen technologie bouwen
Televic ontwikkelt en bouwt communicatieproducten voor uiteenlopende markten: gezondheidszorg, conferenties, onderwijs en spoorwegen. De van oorsprong West-Vlaamse onderneming heeft grote, internationale organisaties als de NAVO, de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en Eurostar in zijn klantenbestand.
Mathias Devos leidt de software development bij Televic Healthcare. “Meer dan 90 procent van alle ziekenhuizen in België gebruikt next gen nurse call systems. Die zorgen voor de communicatie tussen patiënten en verplegend personeel. Je zou het een moderne versie van het klassieke belletje boven het ziekenhuisbed kunnen noemen, maar dan digitaal en veel efficiënter.”
We werken voortdurend aan next gen producten. Het is cruciaal dat we voortdurend blijven innoveren en snel nieuwe producten kunnen bouwen en lanceren
Om voorop te blijven lopen in de health care markt ging Devos op zoek naar versterking voor zijn team. “We werken voortdurend aan next genproducten. Het is cruciaal dat we voortdurend blijven innoveren en snel nieuwe producten kunnen bouwen en lanceren. We moeten onze time-to-market kort genoeg houden. We hadden dus nood aan bijkomende developers. Alleen is onze thuismarkt verzadigd, wat ze ook meteen heel duur maakt. Zo zijn we bij CactusSoft uitgekomen en hebben we nu een developer die vanuit Spanje voor ons werkt.”
“Dat was geen grote stap voor ons. We zijn een internationaal bedrijf. We hebben een kantoor in Bulgarije, ik heb zelf ook in China en Bulgarije gewerkt en gewoond. Onze meetings zijn online, Engels is hier altijd al de voertaal geweest. Er was eigenlijk geen drempel om iemand toe te voegen aan ons team die remote vanuit Valladolid deel uitmaakt van ons team.”
Onboarding in België
Televic koos er bewust voor om developer Alberto echt te embedden in het team, verduidelijkt Devos. “Je kan op twee manieren werk nearshoren. De eerste manier is meer projectgericht: ‘Kunnen jullie dit voor ons bouwen? We willen graag binnen X-aantal maanden een prototype zien.’ Bij de tweede manier ga je iemand echt aan je team toevoegen, zonder dat die persoon aan specifieke projecten of termijnen gebonden is. Omdat wij hier continu innoveren en nieuwe producten ontwikkelen, is die manier van werken interessanter voor ons.”
José Laffitte hamert daarbij op het belang van een goede onboarding. Hij is niet alleen Head of Engineering bij CactusSoft, hij leidt vanuit België ook het Spaanse team van developers. “Ik merk dat het de onboarding geweldig vooruithelpt als onze developers aan het begin van de samenwerking naar België reizen. Je leert het team en het bedrijf toch beter kennen als je elkaar in real life ontmoet. Dat menselijke aspect is niet te onderschatten, zeker als je echt voltijds deel gaat uitmaken van een team. Het verkleint de afstand en het vergroot de empathie.”
“Die fysieke onboarding is ook belangrijk om onze producten te leren kennen”, vult Devos aan. “Als je zelf het toestel eens kan vasthouden en op alle knopjes kan duwen, begrijp je ook beter hoe de interactie tussen de patiënten en de verpleegkundigen precies werkt. Het product en de technologie erachter wordt minder abstract.”
Releasedatum gehaald
Devos is tevreden over de samenwerking met CactusSoft. “We hebben onze vooropgestelde releasedatum gehaald, zonder onderweg de timing te moeten opschuiven. Dat is bij veel technologische producten niet het geval. Alberto was een cruciale schakel in het ontwikkelingsproces. Zijn rol is onderweg ook veranderd en uitgebreid. In het begin keek hij de kat nog een beetje uit de boom. Zoals elke nieuwe medewerker, zeker? Maar gaandeweg is hij proactief mee gaan denken en is hij zich kritischer beginnen opstellen.”
“Hij heeft echt zijn stempel gedrukt op het team. We ontwikkelen nu verder aan nieuwe releases. Hoe de samenwerking evolueert, is niet vastgelegd. Het hangt natuurlijk af van budgetten en roadmaps, maar we zijn overtuigd van de toegevoegde waarde van CactusSoft.”
Die toegevoegde waarde werkt in twee richtingen, verduidelijkt Laffitte. “Spaanse developers werken graag voor Belgische bedrijven. Brussel is de hoofdstad van Europa, België is heel populair bij internationale organisaties en lokt veel innovatieve bedrijven. Een onderneming als Televic is een echte technologische koploper.”
Ik zie al tien jaar dat die Belgische toppers moeilijker en moeilijker technologisch talent vinden
“Alleen zie ik al tien jaar dat die Belgische toppers moeilijker en moeilijker technologisch talent vinden. Ze moeten onvermijdelijk naar andere oplossingen kijken. Hier en daar voel ik nog altijd weerstand om buitenlands techtalent in te huren, bedrijven zijn bang dat ze de controle verliezen door remote te werken. Maar ondernemingen als Televic tonen dat die weerstand onterecht is. Spanje is ook niet ver weg, er is geen cultuurverschil en de culturele affiniteit tussen onze twee landen is groot.”
Organisatie wapenen voor nearshoring
Hebben Televic en CactusSoft nog tips voor bedrijven die zelf aan nearshoring willen doen? “Een goede briefing is ontzettend belangrijk”, benadrukt Laffitte. “Hoe beter wij de noden en uitdagingen van Belgische bedrijven begrijpen, hoe sneller we het juiste talent kunnen voorstellen. Als ze helder kunnen vertellen waar ze precies naar op zoek zijn, kunnen wij in ons netwerk meteen de meest geschikte kandidaten vinden. We kijken naar skills en ervaring, maar ook cultuur is heel belangrijk. Ook op menselijk vlak moet de juiste klik er zijn.”
Hoe beter wij de noden en uitdagingen van Belgische bedrijven begrijpen, hoe sneller we het juiste talent kunnen voorstellen
“Om buitenlands talent optimaal te laten renderen, moet je ook je eigen organisatie aanpassen”, gaat Devos verder. “Dat gaat over communicatie en onboarding, maar ook over processen. Wij hadden al een voorsprong omdat we al een sterk internationaal vertakte onderneming zijn. Maar bij veel bedrijven gebeurt vandaag alles in het Nederlands. Niet alleen de voertaal is Nederlands, ook alle processen, alle data, alle documentatie, … is in het Nederlands. Dat maakt het natuurlijk moeilijk om een Spaanse developer vlot in te schakelen.”
“Ook de teamspirit vraagt een andere benadering. Je kan perfect een hecht en performant team bouwen dat deels remote werkt, maar je moet daar wel inspanningen voor leveren. Thuiswerk is hier bij Televic helemaal ingeburgerd, maar alle teams zitten toch minstens een dag of meerdere dagen per week fysiek samen. Die informele gesprekken op kantoor, bij de koffie of bij de lunch, mis je online. Je moet er dus over waken dat je ook dat soort momenten creëert tussen je mensen in België en je mensen die elders in Europa of de wereld aan de slag zijn.”
Strenge sollicitatie
Devos wil tenslotte nog een vooroordeel over nearshoring ontkrachten. “Bedrijven denken soms dat je de controle verliest over wie je aan boord haalt. Dat klopt absoluut niet. CactusSoft stelt developers voor, maar je beslist zélf met wie je in zee gaat. Voor Alberto bij Televic begon, heeft hij dezelfde strenge technische sollicitatie doorlopen die elke kandidaat bij ons doorloopt.”
“Kwaliteit is en blijft het allerbelangrijkste criterium. Uiteraard spelen financiële overwegingen een rol: in België zijn developers schaarser én daardoor ook duurder. Maar we zouden nooit puur op prijs beslissen. Die moet altijd hand in hand gaan met talent, ervaring, skills, … Daar sluiten we geen compromissen over. We hebben de kwaliteitslat geen centimeter lager gelegd.”