Hoe kijkt Deloitte, een van de Big Four, naar artificiële intelligentie - vooral naar de klanten toe? Een intrigerende vraag, die des te interessanter wordt als het antwoord komt van een Deloitte-expert met 25 jaar ervaring in de materie. Deloittes visie op tech en toekomst maakt hen bovendien tot een van de drivers in het ecosysteem van scale-ups en bijgevolg een gedroomde partner in The Big Score. Iets waarover de scale-ups leader binnen Deloitte dan weer alles weet.
Artificial Intelligence en Data Leader Geert Hallemeesch is bij Deloitte verantwoordelijk voor het zogenaamde AI en Data-team. Al 25 jaar is hij gespecialiseerd in intelligence, zij het dat die opeens een letter opschoof in het alfabet. “Destijds spraken we over business intelligence, maar nu is dat natuurlijk artificial intelligence geworden”, vertelt hij. “Van BI naar AI dus. Slechts één letter van elkaar verwijderd in het alfabet, maar in realiteit een wereld van verschil.”
“Let wel, business intelligence was toen ook een eyeopener voor heel wat organisaties, maar het is overduidelijk dat de impact en het potentieel van de fase waarin we nu zitten, ongezien is. Ik denk dat we met z’n allen over eens zijn dat we in een moment van revolutie zitten, zoals we die in het verleden ook al meegemaakt hebben. De industriële revolutie bijvoorbeeld, of de inzet van nieuwe energiebronnen als elektriciteit. Sommigen beweren zelfs dat er een nieuw iPhone-moment op ons afkomt.”
Opwindende fase
“Of dit dan in die 25 jaar de meest opwindende fase, omdat er zoveel gebeurt en zo snel zaken veranderen? Het is in elk geval gelukkig niet de eerste opwindende fase, anders had ik dit geen 25 jaar volgehouden (lacht). Maar de meest opwindende? By far”, vindt Hallemeesch. “Niet alleen omdat er zoveel zo snel verandert - wat vandaag bij wijze van spreken hot is, is morgen misschien alweer oud nieuws - maar ook omdat het dat in alle richtingen doet. Uiteraard is ons team nu volop die ontwikkeling aan het volgen, die - zeker sinds ChatGPT - de wereld by storm heeft veroverd. Elke ochtend check ik bij wijze van spreken mijn telefoon met de vraag: wat zou er nu alweer geëvolueerd zijn of aangekondigd worden?”
In alle richtingen is cruciaal in wat Geert Hallemeesch hierboven vertelt. Want wat ook zeker meespeelt, is de scope van deze hele ontwikkeling. “Toen je twintig jaar geleden aan Business Intelligence wilde doen, had je misschien drie brokjes technologie nodig en je was vertrokken. Vandaag gaat het om een gans ecosysteem, wat meteen ook ons partnership met The Big Score verklaart, en onze inzet voor het start-up- en scale-upsysteem in het algemeen.”
Practice what you preach
“De uitdaging is vooral hoe wij als consultant dit soort revolutionaire technologie, in combinatie met onze functionele en industriekennis, kunnen inzetten om transformatie teweeg te brengen bij onze klanten, zodat zij meer impact kunnen maken. Ik denk dat dit onze eerste en belangrijkste opdracht is”, stelt Hallemeesch.
“Uiteraard moeten we in tweede instantie ook naar onszelf kijken, om te zien hoe wij dit soort technologie voor onszelf kunnen gebruiken om onze interne organisatie te optimaliseren, of meer efficiëntie te halen uit het leveren van onze diensten. Zeker gezien die hele golf van generatieve AI in de wereld van de consulting kunnen en moeten wij met onze adviesverlening een game changer zijn rond adviesverlening.”
“Noem het een soort van practice what you preach. Maar de focus ligt toch extern, op de wereld van de klant. Bijvoorbeeld ook naar data toe. Het besef bij bedrijven dat ze over een schat aan data beschikken is gelukkig al doorgesijpeld, maar nu is het de vraag hoe AI kan worden ingezet om die data te gaan omzetten in outcomes die voor impact kunnen zorgen.”
Top van de hype circle
Meer efficiëntie en automatisatie is dus maar een heel klein deeltje van wat met AI kan gerealiseerd worden. “Tools en de middelen om efficiënter en intelligenter te werken zijn uiteraard belangrijk”, gaat Geert Hallemeesch verder. “Maar het gaat veel verder. Wat wij vooral willen doen, is met klanten de zoektocht aangaan hoe ze in hun producten en services een stuk AI kunnen infusen. In die mate dat ze daar enhanced of zelfs volledig nieuwe producten en services uit kunnen genereren en naar de markt brengen. Wat hun markt ook moge zijn.”
“Hoewel de term AI vandaag op de top van zijn hype cycle zit, is het echt geen buzzword meer, want het kan effectief tot heel concrete nieuwe producten en diensten leiden. Al is het vooral de uitdaging om tot innovaties te komen die effectief ook impact hebben. Want het is niet omdat iets het gespreksonderwerp van de dag is, dat het ook meerwaarde betekent voor je organisatie. Anders gezegd: het is niet omdat AI zo mooi klinkt en er zo gemakkelijk uitziet dat de vertaalslag naar een effectieve dienst ook automatisch impact zal hebben. Dat vergt (denk)werk, plannen maken, proof of concepting en testen.”
“Het is natuurlijk verleidelijk”, beseft Hallemeesch. “Vooral ChatGPT heeft als applicatie van generatieve AI het concept gedemocratiseerd. Voor de eerste keer wordt voor heel veel mensen begrijpelijk en aanschouwelijk wat de impact van AI zou kunnen zijn. Met als risico de perceptie dat dit nu kant en klaar is voor gebruik. Let's take it, embed it en we zijn vertrokken. Nee, men moet eerst goed nadenken over hoe die krachtige technologie op een goeie manier te gebruiken, dus ten dienste van je organisatie en mensen.”
AI als kernonderwerp
Dergelijke grote speler, die bovendien nieuwe technologie van heel nabij opvolgt en onderzoekt hoe die optimaal bij klanten kan worden geïntegreerd, is een logische partner voor een event als The Big Score. Zeker omdat AI één van de kernonderwerpen wordt tijdens de komende editie.
“Er zal dit jaar een deep dive in AI zijn die Geert zal leiden”, licht Anaïs De Boulle, scale-ups Ecosystem Leader bij Deloitte, toe. “Net zoals we die de vorige jaren hadden rond mobiliteit, supply chain en sustainability. Nu kunnen we echt onze frontseat in die materie uitspelen, door collega's die daar day in day out mee bezig zijn en heel goed zicht op die trends hebben in gesprek te laten gaan met bedrijven die net in die scene zijn terechtgekomen.”
Vers bloed en oude bekenden
Wat Deloitte vooral uit dit partnership hoopt te halen? “Eigenlijk hebben we vier ambities”, antwoordt Anaïs De Boulle. “Ten eerste willen we scale-ups connecteren met ons huidig cliënteel: zowel de grote corporates als private companies. Daar willen we echt een matchmaker zijn.”
“In tweede instantie kijken we of we geen joint go-to-market met tech bedrijven kunnen opzetten. Wij zijn dan wel een professional services bedrijf, we werken ook graag samen met complementaire organisaties.”
“Ten derde bieden wij visibiliteit en recognition aan scale-ups. Uiteraard hebben we met Fast50 Rising Star daar ons flagship programma voor, maar een partnership als dat met The Big Score biedt daar een mooie gelegenheid toe.”
“En ten vierde bieden we onze specifieke expertise aan als blijkt dat scale-ups bepaalde challenges hebben in hun groeitraject. Connectiviteit is eigenlijk de rode draad in die vier ambities. Wij vinden: als één van de Big Four is het bijna onze plicht in te zetten op dat scale-up ecosysteem en daar slimme partnerships en introducties te faciliteren. Scale-ups mee enablen: dat is echt onze purpose en de reden waarom wij graag partneren met The Big Score.”
“En verder is zo’n event ook gewoon heel fijn: vers bloed spotten, oude bekenden tegen het lijf lopen, de scenes van founders en investors samenbrengen. En we zien ook ondernemers die enkele weken op ons Fast 50-event waren terug op The Big Score . Meteen goed voor heel wat food for thought. Ja, het wordt ongetwijfeld weer een heel mooie editie.”