Nicolas De Smet, CEO van The List Media (©Emilie Bonjé)
The List Media ‘maakt klanten voor zijn klanten’: ziedaar de belofte die de strategische marketingpartner maakt. Maar hoe werkt zoiets als die klanten variëren van mobiliteitsspelers tot aanbieders van zonweringen? En wat maakt van een marketingpartner nu precies een strategische marketingpartner? Vragen die we aan de CEO van The List Media zelf voorleggen, met naast zich een klant die de gemaakte belofte tegen het licht houdt.
En die klant, dat is MHC Mobility, aanbieder van slimme oplossingen voor operationele leasing, private lease en mobility-as-a-service. “Mobiliteit zo gemakkelijk en toegankelijk mogelijk maken voor professionele en particuliere klanten, dat is wat wij in essentie nastreven”, legt managing director Kristof De Backer uit.
“Zo bieden wij naast auto’s ook scooters, fietsen en steps aan, en een app waarmee gebruikers toegang krijgen tot alles wat met mobiliteit te maken heeft, zoals openbaar vervoer, parkings, deelwagens en -fietsen, enzovoort. Dat sluit aan bij onze tweede ambitie: mobiliteit verduurzamen.”
“Toen ik het bedrijf in 2016 opstartte, verklaarden velen mij gek, omdat ik mij in hun ogen in een heel concurrentiële en zelfs verzadigde markt waagde. Maar ik zag dat zo niet: we zaten en zitten in een grote shift waarbij voor het klassieke wagenbezit steeds meer alternatieven rond gebruik bestaan – ook als gevolg van het mobiliteitsbudget – en er dus wat mij betreft niet genoeg aanbieders kunnen zijn. Maar je begrijpt om die reden meteen ook waarom we toen nood hadden aan een sterke, strategische marketingpartner om ons te profileren.”
Boeiende tijden
“Via cold calling van hun kant kwamen we in contact met The List Media”, gaat Kristof De Backer verder. “Nadat we meteen een klik vaststelden – onze beide bedrijven zijn in 2016 opgericht – was ook snel duidelijk dat we de juiste partner te pakken hadden.”
Ze garandeerden ons totale ontzorging, wat voor ons heel belangrijk was aangezien we geen interne marketingafdeling hebben
“The List Media bestaat ten eerste uit een jong en dynamisch team die zijn opgegroeid met sociale media en die volledig in de vingers hebben. Ten tweede garandeerden ze ons totale ontzorging, wat voor ons heel belangrijk was aangezien we geen interne marketingafdeling hebben. Dat was in onze zoektocht naar een marketingpartner de absolute prioriteit.”
Persoonlijke service
“Die social first-aanpak was van in het begin cruciaal voor ons”, pikt Nicolas De Smet, CEO van The List Media, in. “Zeker in 2016 waren er nog veel klassieke, offline marketingkanalen, waardoor je je met sociale media heel goed kon onderscheiden.”
“Dus daar zag ik echt een opportuniteit. Dat koppelden we aan een heel persoonlijke service: niet omdat dit mooi klinkt naar de buitenwereld toe, maar omdat zoiets in marketing een absolute must is. Elke klant heeft bij ons een SPOC, die perfect op de hoogte is van het reilen en zeilen en op die manier zelfs bijna functioneert als de interne marketeer van die kmo in kwestie.”
“Kijk, marketing is geen exacte wetenschap. Als je naar de dokter gaat, krijg je daar een diagnose die – daar gaan we toch van uit – correct is en tot de juiste behandeling leidt. Een behandeling die in het ene ziekenhuis niet echt zal verschillen van die in een ander. Marketing is helaas niet zo rechtlijnig en eenduidig, dus hoe nauwer en persoonlijker je met een klant samenwerkt, hoe groter de kans dat je tot een overtuigende campagne komt die tot kwalitatieve leads leidt.”
"Marketing komt van twee kanten, dus idealiter is er sprake van een duurzame relatie tussen de twee partijen, want alleen dat garandeert dat je open en eerlijk met elkaar communiceert. Dit maken we snel duidelijk doorheen onze samenwerking, omdat we focussen op persoonlijk contact, duidelijke communicatie en voldoende contactmomenten, zodoende we wat leeft in de onderneming online tot leven kunnen brengen, bijvoorbeeld met het oog op meer leads.”
"We zijn echt een proactieve partner die met de klant in de diepte gaat. Daarom heb ik ook liever dat Kristof kritisch deelt waar er nog meer leads verwacht worden dan dat hij zegt dat alles perfect verloopt. We mogen gerust gechallenged worden, daar houden we net van.”
Lijn en visie
Die persoonlijke service kan Kristof De Backer van MHC Mobility beamen, en hij ziet er ook de verklaring in waarom The List Media zich strategische marketingpartner mag noemen. “Wij hebben inderdaad een single point of contact en we zitten elk kwartaal samen om de komende maanden te bespreken.”
"Dat betekent dat The List Media dus ook strategisch en proactief meedenkt over waar we met ons bedrijf naartoe willen, het gaat hem echt over leadgen voor het bedrijf … Dat leidt zonder uitzondering telkens tot een doordacht marketingplan dat zij actief mee vorm hebben gegeven en helemaal op maat is. Ook dat is ontzorging, want voor hun komst waren onze marketinginspanningen eerder ad hoc. Nu zijn ze echt gestructureerd, zit er een lijn en visie in.”
Gebeten voor mobiliteit
MHC Mobility is, zoals intussen duidelijk mag zijn, een mobiliteitsaanbieder. Maar The List Media telt onder zijn klanten ook bouwgerelateerde bedrijven, bedrijven in zwembaden, in interieur, uit de medische sector, enzovoort. Het gaat best uitgebreid. Hoe pakt de marketingspeler dat brede veld concreet aan, willen we weten. “Het komt er vooral op aan de juiste profielen aan te trekken”, antwoordt Nicolas De Smet.
Wat je adverteert ziet er misschien anders uit - en in dat creatieve aspect moet altijd uniciteit en maataanpak primeren - maar de technische aspecten zijn heel vaak hetzelfde
“Ikzelf ben gebeten door alles wat met auto’s en mobiliteit te maken heeft, dus daar kan ik me volledig in gooien. Maar we hebben daarnaast medewerkers die veel affiniteit hebben met vastgoed, interieur, zwembaden … Staar je overigens niet blind op die sectoren: wat je adverteert ziet er misschien anders uit - en in dat creatieve aspect moet altijd uniciteit en maataanpak primeren - maar de technische aspecten zijn heel vaak hetzelfde: de manier waarop je adverteert, hoe je een website opbouwt, enzovoort.”
“Overigens maken we die keuze voor een veelheid aan sectoren ook bewust in functie van rekrutering: we krijgen vaak kandidaten over de vloer die van een bedrijf komen waar ze op één specifiek domein of doelgroep moesten focussen, waardoor ze al snel hun focus en goesting verliezen. Bij ons blijft hun brein getriggerd en geprikkeld (lacht). Bovendien: hoe gevarieerder je doelpubliek, hoe beter je wordt in het creatieve proces.”
Elkaars klant
The List Media en MHC Mobility werken intussen al zes jaar samen, dus van die duurzame relatie is niets gelogen. Maar hoe zou Kristof De Backer het succes van die samenwerking concreet omschrijven? “Ik kom weer terug op die ontzorging”, antwoordt hij.
“Maar er is ook het grote voordeel dat ze in andere sectoren actief zijn en dus vaak vanuit ongewone invalshoeken naar onze business kunnen kijken. Of anders gezegd: ze nemen de best practices uit andere branches mee naar de onze, zodat wij daar optimaal van profiteren.”
Er is het grote voordeel dat ze in andere sectoren actief zijn en dus vaak vanuit ongewone invalshoeken naar onze business kunnen kijken
“Nog een reden is dat wij, net als The List Media, langetermijnrelaties met onze klanten willen en daarom contracten van vijf à zes jaar opzetten. Ook onze leveranciers zijn nog dezelfde als op dag één. En last but not least zijn zij klant bij ons: dat helpt ook natuurlijk (lacht).”
“Dat is trouwens een bewuste keuze”, vult Nicolas De Smet nog aan. “Een partnership waarbij we elkaar helpen groeien én de vertaling van onze focus op een duurzame toekomst. Bovendien geeft het ons als klant heel waardevolle inzichten in hun verkoopprocessen en customer journey. Dat haalt alle blind spots die er nog zouden zijn weg.”