Terug naar de essentie
“Mensen hebben nood aan een bepaalde verbondenheid. Je voelt de nood om als team iets te doen”, vertelt Jente Seps, Teamlead Incentives & Groups bij Nordic. “Wij brengen die werknemers terug naar de essentie, naar de natuur. Weliswaar in tot in de puntjes verzorgde authentieke accommodaties, vaak in the middle of nowhere. We halen hen weg van hun computer en brengen hen samen op unieke plekken vol adembenemende ervaringen, waar ze samen kunnen genieten.”
We laten hen samen dingen beleven die vaak bucketlist-ervaringen zijn, zoals het noorderlicht zien, een sleetocht met husky’s in Lapland of op een gletsjer wandelen in IJsland.
“Onder andere daar maakt Nordic het verschil. We sturen hen niet op skireis waar iedereen wel in hetzelfde hotel zit, maar toch op een andere skipiste zit of aan een andere bar wat zit te drinken”, gaat hij verder. “Nee, we laten hen samen dingen beleven die vaak bucketlist-ervaringen zijn, zoals het noorderlicht zien, een sleetocht met husky’s in Lapland of op een gletsjer wandelen in IJsland. Het heeft iets enorm verbindend en bijzonders als je zo’n moment met elkaar kunt delen.”
Een aantrekkelijk bedrijf
Er is nog een reden waarom dergelijke incentives toegevoegde waarde kunnen betekenen voor je bedrijf, vertelt Seps. “Je krikt er je employer branding mee op. Waarom zou een sollicitant voor jou kiezen als hij bij bedrijf X en Y precies dezelfde functie zou vervullen? Waar maak jij als bedrijf dan het verschil? Dergelijke incentives kan je dan als unieke troef uitspelen.”
“Uit studies blijkt dat Gen Z daar nog meer belang aan hecht dan de vorige generaties”, gaat de teamleader verder. “Voordien hadden we een employer-driven arbeidsmarkt, vandaag is het veel meer een employee-driven markt. We hechten nu niet meer alleen waarde aan onze functie en loon, maar ook aan ervaringen, zoals we die bij Nordic aanbieden. Door daarop in te zetten, maak je je bedrijf enerzijds aantrekkelijk voor nieuwe werkkrachten en hou je anderzijds je bestaande mensen gemotiveerd.”
Toch hebben verschillende studies uitgewezen dat belevingen en non-cash rewards meer bijdragen aan betrokkenheid, motivatie, fierheid en sfeer dan pure cash.
En ook daar is bewijs voor, vernemen we. “Een incentive kan verschillende vormen aannemen, zoals een bonus aan het einde van de maand bijvoorbeeld. Toch hebben verschillende studies uitgewezen dat belevingen en non-cash rewards meer bijdragen aan betrokkenheid, motivatie, fierheid en sfeer dan pure cash.”
Uiterst gepersonaliseerde beleving
Onder meer om die employer branding sterk genoeg in de verf te zetten, is Nordic trots om uiterst gepersonaliseerde ervaringen aan te bieden. “Ik begin altijd met een gesprek om te achterhalen wat de exacte noden en wensen van een bedrijf zijn”, antwoordt de teamlead. “Het gebeurt vaak dat een bedrijf zegt dat ze op incentive willen, maar niet goed weet hoe ze dat moeten invullen of welke bestemming ze moeten kiezen. Daar zit de kunst om door te vragen. Want eigenlijk hebben zij daar wél een idee van, je moet het alleen naar de oppervlakte weten te brengen.”
We kiezen voor complete ontzorging, zodat ook bijvoorbeeld de hr-manager die de reis heeft georganiseerd ten volle kan genieten.
“Zo willen we bijvoorbeeld weten of het alleen plezier mag zijn of dat er ook effectief iets van business in moet worden gestoken. Zo maakten we onlangs bijvoorbeeld een reis op voor een doktersconferentie, maar ook eentje voor een productvoorstelling”, legt Seps uit. “Afhankelijk van die antwoorden kunnen wij pas kijken wat er kan qua budget en qua programma, hoeveel tijd we moeten voorzien voor hun businessinvulling en voor onze activiteiten. Op basis daarvan stellen we dan een eerste voorstel op.”
“Daarnaast zijn er verschillende add-ons die je kunt toevoegen. Van ontbijt op de luchthaven tot hun logo op het waterflesje. Daar kun je zover en zo gek in gaan als je zelf wil, al leggen wij liever de focus op de unieke belevingen die we aanbieden zoals een tocht met de sneeuwscooters. Dat is de toegevoegde waarde van de reis, een deurhanger met het bedrijfslogo op wat minder”, lacht Seps.
“De pakketten die we opmaken bevatten alles: van verblijf tot de wijnen bij het diner, van de vlucht tot alle activiteiten”, voegt hij nog toe. “We kiezen voor complete ontzorging, zodat ook bijvoorbeeld de hr-manager die de reis heeft georganiseerd ten volle kan genieten.”
Geen louter incentive-kantoor
Maar noem Nordic geen standaard event-incentive-kantoor. “We zijn een onderdeel van de touroperator Nordic Collection. Het grootste verschil met een incentive-kantoor is dat zij veel meer stappen moeten zetten dan wij om iets dergelijks op te zetten. Zij moeten naar een luchtvaartmaatschappij stappen, naar een hotel stappen én naar een lokale supplier stappen om zo’n reis te organiseren. Wij niet omdat we onderdeel zijn van een touroperator.”
“Concreet betekent dat dat wij op voorhand al vluchten bij luchtvaartmaatschappijen inkopen, op voorhand bedden bij bepaalde accommodaties inkopen enzoverder, nog voor we concrete aanvragen krijgen. Op die manier komen we er inkoopkrachtig voordeliger uit. We krijgen een betere prijs dan iemand die één keer per jaar zo’n reis organiseert. Daar ligt een van onze grootste krachten. Zo zorgen we er ook voor dat we sterke banden opbouwen met onze lokale suppliers. Door ons te focussen op één regio zijn onze bestemmingskennis en connecties bovendien enorme troeven.”
Zodra je het noorderlicht ziet, glinsterend boven de ongerepte natuur, dan doet het viergangenmenu dat je aan het eten was er niet meer toe.
Allemaal gelijk
Wat vindt Seps zelf het mooist aan de reizen die hij en de andere travel designers mogen samenstellen, willen we nog weten. “Ik vind het ongelofelijk mooi om de verbazing op de gezichten van mensen te lezen. Zodra je het noorderlicht ziet, glinsterend boven de ongerepte natuur, dan doet het viergangenmenu dat je aan het eten was er niet meer toe. Dan doet de koude temperatuur er niet meer toe. Dan doet het er niet meer toe dat je wimpers bevriezen. Nee, dan ga je naar buiten. Het is fantastisch om die mensen dan bij elkaar te zien staan en te horen zeggen: ‘waanzinnig dat we dit mogen meemaken’. Daar doe ik het voor.”
“En wanneer je met z’n allen op een gletsjer staat en je oog in oog komt te staan met zo’n natuurkracht, dan ben je plots allemaal heel klein. Dan doen functietitels er niet meer toe. Dan staat de CEO net zo goed met tranen in de ogen naast de dossierbeheerder. Op dat moment is iedereen weer gewoon mens. En dat vind ik ongelofelijk knap”, sluit Seps af.