Fietsleasing wordt steeds populairder als extralegaal voordeel voor bedrijven die duurzaamheid hoog in het vaandel dragen. o2o Bicycle Leasing, een Belgische pionier op dit gebied, biedt een totaaloplossing voor organisaties die hun medewerkers een milieuvriendelijke mobiliteitsoptie willen geven. Onder leiding van CEO Geert De Rycke, een doorgewinterde mobiliteitsexpert, combineert o2o fiscaal voordeel, gebruiksgemak en technologische innovatie om fietsleasing toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor werkgevers en werknemers.
Geert De Rycke is al jarenlang actief in de mobiliteitssector. Zijn loopbaan begon bij het Agentschap Wegen en Verkeer, waar hij werkte aan projecten gericht op een milieuvriendelijkere en veiligere mobiliteit. “Verkeersveiligheid en duurzaamheid lopen als een rode draad door mijn carrière”, vertelt De Rycke. Bij het Agentschap was hij betrokken bij grote infrastructuurprojecten, waaronder de invoering van dynamisch verkeersmanagement op autosnelwegen en de verLEDding van openbare verlichting. “Ik heb me altijd ingezet om de doorstroming voor actieve weggebruikers – fietsers en voetgangers – te verbeteren. Conflictvrije kruispunten en vierkant groen voor fietsers zijn daar goede voorbeelden van”, legt hij uit.
In 2021 maakte De Rycke de overstap naar o2o, opgericht in 2016 door de broers Koen en Wim Floré. Twee jaar nadat hij er begon als financieel verantwoordelijke, werd hij aangesteld als de eerste externe CEO van het bedrijf. “Het is een eer om de leiding te nemen bij een organisatie die zo’n grote maatschappelijke impact heeft”, zegt hij. “Bij o2o kunnen we écht een verschil maken door mensen te motiveren om de fiets te gebruiken voor hun dagelijkse verplaatsingen.”
Kant-en-klare totaaloplossing
De missie van o2o is om mobiliteit duurzaam, toegankelijk en betaalbaar te maken, met de fiets als centraal element. “De fiets speelt een cruciale rol in de verduurzaming van mobiliteit. Dankzij fietsleasing via flexibele verloning wordt een goeie fiets tot 40% voordeliger. Dankzij het fiscale voordeel kunnen we werknemers stimuleren om de fiets te kiezen voor korte en lange afstanden, of het nu gaat om woon-werkverkeer, woon-schoolritten of recreatieve uitstapjes”, legt De Rycke uit. Hij voegt toe dat de naam o2o verwijst naar zuurstof en de positieve invloed van fietsen op de gezondheid. “En als je goed kijkt, zie je in ons logo ook een fiets, als speelse knipoog.”
o2o Bicycle Leasing positioneert zich als de makkelijkse partner om fietsleasing op te starten. “Wij maken het voor werkgevers heel eenvoudig om fietsleasing in te voeren, zonder extra werk voor de HR-afdeling want die heeft het al druk genoeg”, vertelt De Rycke. o2o neemt de complete administratie over en levert een kant-en-klare oplossing voor zowel werkgevers als werknemers. “Bij de opstart organiseren we een kick-off sessie zodat alle medewerkers begrijpen wat fietsleasing inhoudt en hoe het werkt. Zo genieten ze optimaal van dit voordeel”, legt hij uit.
Van uitdagingen naar kansen
Het succes van o2o is indrukwekkend: het bedrijf werd door Deloitte Private bekroond met de ‘Most Sustainable Growth’ award (award voor het bedrijf dat 4 jaar op rij in de Fast 50 lijst staat en de hoogste gemiddelde groei optekende tijdens die periode, red). Toch bracht deze snelle groei uitdagingen met zich mee. “Groeien is fantastisch, maar brengt ook groeipijnen met zich mee”, zegt De Rycke. In de beginjaren was het moeilijk om personeel te vinden, omdat o2o nog een startup was zonder bewezen track record. “Gelukkig voelen mensen de passie voor de fiets binnen ons bedrijf en ze merken dat ze hier een bijdrage kunnen leveren aan een maatschappelijk relevant thema. Dat heeft ons geholpen om talent aan te trekken.” Het team is het afgelopen jaar verdubbeld en telt nu 70 medewerkers. Met deze groei ontstaan nieuwe uitdagingen. Denk aan het aansturen van een groter team, duidelijke communicatiekanalen opzetten, processen documenteren en kennisoverdracht waarborgen, en tegelijkertijd de wendbaarheid van een startup behouden.
Daarnaast moest o2o de financiering van de fietsen opschalen. “In het begin kochten we alle fietsen met eigen middelen, maar dat bleek al snel niet houdbaar”, legt De Rycke uit. Dankzij samenwerkingen met banken en de invoering van een sale-and-leasebackmodel kan o2o nu duurzaam verder groeien. Een ander pijnpunt was de achterstand op commercieel vlak ten opzichte van concurrenten. “In de beginjaren lag onze focus volledig op operationele systemen en het product zelf. Daardoor zijn we vandaag de makkelijkste partner om fietsleasing op de starten. Maar we besteedden op die manier minder aandacht aan de commerciële kant”, vertelt hij. Inmiddels is dit echter een troef geworden, omdat o2o een zeer schaalbaar systeem heeft opgebouwd waarmee het grote aantallen klanten kan bedienen. Zo is het bedrijf uitgegroeid tot dé referentiespeler onder de fietsleasebedrijven.
Fietsleasing zonder zorgen
o2o Bicycle Leasing biedt een compleet pakket aan voor bedrijven met meer dan 10 werknemers die fietsleasing willen invoeren. “Werknemers hebben volledig vrije keuze in het merk en model. Daarvoor kunnen ze terecht bij hun lokale fietshandelaar - we werken met bijna 1.500 fietshandelaars samen”, licht De Rycke toe. Daarnaast biedt o2o standaard een diefstal- en schadeverzekering en een optionele pechbijstand aan.
Wat o2o verder onderscheidt, is het ecosysteem van automatisaties en koppelingen met sociaal secretariaten en cafetariaplannen, ondersteund door een eigen team van ontwikkelaars. De Rycke: “Met integraties en automatisaties maken we fietsleasing zo eenvoudig mogelijk voor HR-afdelingen, zodat het hele proces vlot verloopt.” Ook na de opstart blijft o2o ondersteuning bieden aan HR-teams, met kant-en-klare communicatietools, een gratis testevent voor medewerkers en 24/7 support.
Naast de private sector richt o2o zich ook op overheidsinstellingen, met opdrachten voor onder andere de Vlaamse overheid, HR Rail en Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Dankzij ons schaalbare systeem kunnen we zowel kmo’s als grote organisaties heel goed bedienen”, aldus De Rycke.
Vlag geplant
De Rycke heeft een duidelijke visie op de toekomst van mobiliteit en de rol van fietsleasing hierin. “Als we de strijd tegen de klimaatopwarming serieus nemen, moeten we blijven investeren in duurzame mobiliteit”, stelt hij. “De overheid moet blijven investeren in fietsinfrastructuur en fiscale voordelen voor fietsgebruik via flexibele verloning behouden. Zo stimuleren we mensen om de fiets als vervoermiddel te kiezen.” Hij geeft het voorbeeld van een werknemer bij Volvo die dagelijks met zijn leasefiets bijna 100 kilometer woon-werkverkeer aflegt.
De Rycke ziet ook veel potentieel in de recente technologische ontwikkelingen rond fietsen. “Elektrische ondersteuning maakt fietsen haalbaar voor iedereen. Bovendien maken innovaties zoals riemaandrijving, schijfremmen, anti-lekbanden en interne versnellingen de fiets betrouwbaarder en onderhoudsvriendelijker”, legt hij uit. “Fietsleasing maakt deze voordelen betaalbaar en toegankelijk, en het is ook een belangrijke troef geworden in de employer branding van bedrijven.”
“Onze droom is om meer leasefietsen dan leasewagens op de weg te krijgen in België. Dat zou een geweldig resultaat zijn”, zegt De Rycke nog. “We willen zoveel mogelijk werknemers op de fiets krijgen, om zo een positieve impact te maken op zowel het milieu als de gezondheid en het welzijn van mensen. De weg is nog lang, maar we hebben onze vlag geplant. We geloven heel sterk in onze missie, en daar zetten we ons elke dag voor in.”