We willen toch allemaal het beste uit elke dag halen? To do lijstjes probleemloos afwerken en tevreden kunnen terugkijken op wat we gisteren gerealiseerd hebben? Hecht daarom zeker voldoende belang aan de eerste 10 minuten van je werkdag. Met de volgende 10 tips bepalen deze namelijk hoe je dag verder verloopt.
1. Maak tijd voor reflectie
Om je doelstellingen te halen is het belangrijk af en toe stil te staan bij wat je tot nu bereikt hebt en welke richting je verder uit wil. Vraag je af wat je de afgelopen week gedaan hebt, waar je nu staat en wat vandaag nodig is om dit doel te bereiken. Zo zie je niets over het hoofd en blijf je steeds doelgericht werken.
2. Zorg voor een comfortabele werkplek
Zorg ervoor dat je noodzakelijke zaken zoals computer, telefoon, … binnen handbereik hebt vooraleer je start aan de werkdag. Zit je comfortabel? Is het licht OK? Een goede, functionele omgeving draagt namelijk bij aan een succesvolle werkdag.
3. Check je to do’s en pas aan waar nodig
Dit zorgt ervoor dat je steeds alert blijft en focust op de belangrijke zaken, niet de meest dringende. Afhankelijk van je dagplanning kunnen ook nog zaken aangepast worden. Even stilstaan bij je planning geeft een grotere kans op slagen en zorgt voor extra vertrouwen.
4. Leg prioriteiten vast
Alles is belangrijk, maar zorg voor een realistische indeling van je prioriteiten. Wat heeft meest belang? Zo behoud je het overzicht en de mogelijkheid tot reflectie.
5. Maak tijd voor medewerkers en collega’s
Een absolute vereiste! ’s Morgens je collega’s begroeten kan bijdragen tot een goede start van de dag. Sociaal contact is van groot belang voor een succesvolle carrière, hoe goed je ook bent in wat je doet. Een goed humeur heeft daarnaast een positieve invloed op de werkomgeving. En kan bovendien besmettelijk zijn!
6. Hecht belang aan de mening van medewerkers en collega’s
Een goede manager neemt ’s morgens ook de tijd om even kort met medewerkers te praten om na te gaan of ze zeker nog gemotiveerd en geëngageerd zijn. Zo blijf je op de hoogte van de tevredenheid en motivatie van je team. Is er een probleem? Behandel dit dan zeker nog dezelfde dag.
7. Zorg voor een geordende werkplek
Een geordende werkplek zorgt voor een beter zicht op de projecten van de dag. Je kan namelijk heel wat tijd verliezen door het elke dag moeten zoeken van allerhande zaken. Kies dus beter niet voor orde in de wanorde.
8. Bekijk je e-mails op een strategische manier
Met nadruk op ‘strategisch’! Met e-mails kan je namelijk ook heel wat tijd verliezen. Het kan je wel het gevoel geven veel zaken te realiseren, maar zijn dit wel je prioriteiten op dat moment? Of bepalen anderen op die manier je planning? Verlies dus zeker de to do’s niet uit het oog.
9. Laat je niet afleiden
Het klinkt waarschijnlijk wel bekend: onnodige meetings, telefoontjes die geen prioriteit hebben, collega’s die een praatje willen maken, social media, binnenkomende berichten en e-mails, … Toch is het belangrijk je dagplanning voor ogen te houden en je hierop te focussen. Op die manier ga je ook anticiperen op deze afleidingen en je werkdag optimaal benutten. Productiviteit gegarandeerd!
10. Stel je dankbaar op
Wees aan het begin van elke werkdag dankbaar. Dat kan zowel professioneel als privé gerelateerd zijn. Dit werkt motiverend en leert je zaken in perspectief te plaatsen.
Door ’s morgens aan deze 10 tips te denken verbeter je de efficiëntie en productiviteit van elke werkdag. Dit geeft je een beter gevoel op het einde van de dag en maakt je op die manier ook succesvoller in wat je doet. Niets dan voordelen dus!