Uit een onderzoek bij 54.133 bedrijven blijkt dat de Belgische kmo’s relatief goed online vertegenwoordigd zijn. 64% van de kmo's heeft namelijk een eigen website. Toch blijkt er ook nog een ruime verbeteringsmarge: in 93% van de gevallen vertonen sites nog gebreken die gemakkelijk te vermijden zijn.
In opdracht van FCR Media bracht SIINDA de drie meest voorkomende gebreken van de Belgische bedrijfswebsite in kaart:
1. Belang van digitale wegwijzers
Uit het onderzoek bleek dat 31% van de onderzochte kmo's slechts 5 of minder backlinks (een link van een externe website naar je eigen website) gebruiken. Meerdere kwalitatieve backlinks verhogen de geloofwaardigheid van de website. Hoe meer backlinks hoe kwalitatiever Google de website zal beschouwen voor gebruikers, en hoe hoger de website dus als zoekresultaat zal verschijnen op Google, of op andere populaire zoekmachines
“Door een dergelijke bewegwijzering op te bouwen, genereer je automatisch veel meer verkeer naar je website,” zegt Stefan Borghgraef, CMO van FCR Media.
2. Oud nieuws
Google of andere zoekmachines ranken websites ook volgens hoe vaak ze worden geüpdatet. Toch plaatst 49% van de bedrijven met een eigen website geen enkele nieuwe content binnen het jaar.
“Een update hoeft daarom niet veel tijd te vragen – met af en toe een nieuwtje, en het regelmatig bijwerken van je openingsuren, kom je al een heel eind,” zegt Stefan Borghgraef. Ook de laadtijd van een website is belangrijk – met een laadtijd die 1 seconde sneller is, kan je al snel 7% meer conversies bereiken.
Een bijkomende factor voor een goede SEO-status is de structuur van de website. Toch heeft 40% van de websites een onduidelijke structuur en heeft de helft (47%) geen goed leesbare titels en beschrijvingen toegevoegd aan zijn content.
3. Social media-achterstand
Op het vlak van het gebruik van social media blijken Belgische bedrijven nog een grote achterstand te hebben: de meerderheid van onze kmo's zijn er namelijk niet op aanwezig (65%). Ook maakt slechts 2% van de bedrijven gebruik van betalend boosten van content.
Nochtans is social media targeting dé tool bij uitstek om op een heel laagdrempelige manier je doelgroep te bereiken, omdat organisch bereik laag is. Slechts 1.96% van de volgers liket, comment of sharet regelmatig een post van het bedrijf.
Voor zij die wél aanwezig zijn op social media, blijft Facebook het meest populaire kanaal, met 33% van de ondernemingen die erop actief zijn. De populariteit van Twitter is dan weer tanende, slechts 6% is erop actief. Terwijl het belang van Instagram duidelijk toeneemt (16%).
"Onze Belgische kmo’s zijn zich inmiddels bewust van het belang om online aanwezig te zijn. Dat belang zal enkel groeien. Toch worden hier en daar nog makkelijk te vermijden fouten gemaakt. Een goede website hoeft helemaal niet duur te zijn, maar de basics van een goed webbeheer zijn cruciaal binnen een kmo-bedrijfsvoering", besluit Borghgraef.