Wanneer The Rolling Stones een of andere wei plat spelen, voelen veel aanwezige fans zich geroepen om hun enthousiasme over het concert van het jaar met anderen te delen. Dat doen ze steeds meer via sociale media, liefst in realtime. Als die posts dan ook nog eens op een groot scherm naast het podium verschijnen, vinden ze dat helemaal top. Een trend die bij event organisatoren steeds meer de norm wordt. Steeds vaker duiken befaamde social media schermen op die vaak enorm worden gesmaakt door de aanwezigen. Nog niet overtuigd van de voordelen? Wij spraken met Vincent Vandoorne van SocialWall Pro en vroegen hem waarom zo’n scherm voordelig kan zijn voor event-organisatoren:
Reden 1: realtime interactie wordt een pak makkelijker
Op een congres of lezing is het vaak prijs: dan moet de microfoon de hele zaal door om ook die ene man of vrouw helemaal in de hoek achteraan een vraag te laten stellen. Het doorgeven van die microfoon gaat vaak gepaard met veel te lange en vooral pijnlijke stiltes. Terwijl het vandaag in een digitale wereld waar quasi iedereen een smartphone of een tablet bezit nochtans ook anders kan. Het geeft een organisator meteen veel meer mogelijkheden om zijn event een interactief karakter te geven.
Vincent Vandoorne, CEO van SocialWall Pro
“Op de sociale media wordt tijdens zo’n happening immers een hoop gepost, getweet en getagd,” legt Vincent Vandoorne van SocialWall Pro uit. “Maar het wordt pas echt interessant wanneer de aanwezigen die livestream van quotes, foto’s, Facebook-berichten (met een specifieke hashtag) kunnen volgen via één of meerdere schermen of zogeheten social walls in de zaal. Op die manier ontstaan boeiende dialogen en heeft de spreker of moderator de kans om onmiddellijk in te pikken op de feedback van het publiek. Voor anderen kan het een trigger zijn om zelf ook hun mening te ventileren. Bovendien genereer je extra buzz rond een evenement of merk, wat uiteraard mooi meegenomen is,” knikt Vandoorne.
Reden 2: ook op branding vlak is het een slimme zet
“Wie niet in de zaal zit, kan het hele gebeuren online volgen. Op die manier zorg je er ook voor dat het een stukje reclame is voor je event, waardoor mensen bij de volgende editie misschien liever op de eerste rij zitten dan het te volgen via sociale media,” knipoogt Vandoorne.
"Bovendien is een van de grote voordelen van zo'n social wall is het feit dat je het kan personaliseren," klinkt het bij SocialWall Pro. "De klant maakt een unieke hashtag aan voor zijn event en kiest een aantrekkelijke template die hij kan personaliseren met het eigen logo en in de gewenste kleuren. Bovendien heb je via een moderatietool op het online dashboard ook de mogelijkheid om de volledige controle over de inhoud te behouden. Zo kunnen boodschappen manueel of automatisch gefilterd worden en bepaal je zelf om de hoeveel tijd en op welke manier de boodschappen op het scherm worden geprojecteerd.”
“Daarnaast is het ook mogelijk om verschillende kanalen tegelijk op het scherm te tonen. Zo kan je Twitter, Facebook of Instagram content op het scherm tevoorschijn toveren,” legt Vandoorne uit. “Met onze basic versie kan je Twitter- en Instagram-berichten op het scherm te tonen, terwijl je met de Pro-versie ook Facebook-berichten kan weergeven. In ons geval tonen we ook nergens onze merknaam waardoor de organisatie van het evenement enkel zijn of haar eigen merk in de kijker kan zetten.”
>>>> Ook een wall op jouw event? Klik hier voor meer info.
Reden 3: inzetbaar op elk soort event
“Zo’n social wall is geschikt voor tal van evenementen,” legt Vandoorne uit. “Denk maar aan concerten en congressen, maar ook aan cocktailparty's, personeelsfeestjes. Zowel particulieren als grote merken gebruiken het ondertussen steeds meer en meer. Volgens mij is het dan ook een grote sterkte van zo’n social media scherm, het is inzetbaar op elk soort event en geeft direct ook extra élan. Opvallend is ook dat steeds meer muziekgroepen een social wall gebruiken. Zo gebruikten onlangs The Rolling Stones nog zo’n scherm op een concert. We waren dan ook blij om te zien dat ze een beroep deden op uitgerekend onze tool,” zegt Vandoorne trots.
Meer weten over hoe je zo’n social wall kan inzetten voor jouw event? Bekijk dan zeker eens de website van SocialWall Pro voor meer informatie. Ken je nog redenen waarom zo’n social wall interessant kan zijn op events? Laat het ons weten in de comments.