Om te kunnen groeien als verkoopgedreven bedrijf is een continue instroom van leads noodzakelijk. Volgens een onderzoek van Hubspot gaf 65% van de marketeers aan dat leadgeneratie hun grootste uitdaging is.

Leadgeneratie blijft een uitdaging. Daarom is het essentieel om optimaal in te zetten op de juiste marketingkanalen. In dit artikel vertel ik meer over hoe je Facebook kan inzetten als kanaal om meer leads te genereren.

Waarom Facebook? Wel, als bedrijf moet je aanwezig zijn waar je potentiële klanten aanwezig zijn. Met zijn meer dan twee miljard maandelijks actieve gebruikers, is de kans groot dat ook jouw doelgroep regelmatig door de verslavende Facebook feed scrollt. Daarbij is Facebook ontzettend geavanceerd in het verzamelen en verwerken van nuttige data over hun gebruikers, wat het een enorm krachtig platform maakt voor adverteerders. Facebook blijft ook een erg toegankelijk platform. Je kan al beginnen adverteren met een budget van vijf euro per dag!

Betekent dat dan dat Facebook centraal moet staan in je leadgeneratiecampagnes? Neen, zeker niet. In hoeverre Facebook daarin een rol kan spelen hangt af van verschillende factoren zoals je industrie, doelgroep, doelstellingen, expertise en budget.

Klaar om meer leads te genereren met Facebook marketing?

Volg de tips hieronder:

1. Optimaliseer je Facebookpagina


Je website is ingesteld om potentiële klanten te doen converteren. Het is belangrijk dat ook je Facebookpagina die taak vervult.

Communiceert je pagina duidelijk wat je bedrijf precies doet en welke waarde je biedt? Heb je je contactgegevens duidelijk vermeldt en een call to action geplaatst?

Potentiële klanten kunnen je bedrijf via talloze kanalen leren kennen, afhankelijk van hun interesses, surfgedrag, en ga zo maar door. Het is dus belangrijk om op alle ingezette kanalen een zo professioneel mogelijke indruk na te laten. Je Facebookpagina zal natuurlijk niet zo veel bekeken worden als je website, maar de personen die je pagina bezoeken, zullen waarschijnlijk wel al geïnteresseerd zijn in je bedrijf. Bovendien kost het optimaliseren van je Facebookprofiel weinig moeite. Geen excuses dus om dat niet te doen!

Hieronder vind je enkele tips en voorbeelden ter inspiratie om je pagina te optimaliseren:

1) Vul alle gegevens over je bedrijf in
De belangrijkste gegevens zijn je contactgegevens die bezoekers zien wanneer ze op je pagina komen. Denk hierbij aan NAP: Name, Address, Phone number. Als je dat wenst, kan je ook een samenvatting schrijven over je bedrijf.


Verder kan je een uitgebreide beschrijving van je bedrijf plaatsen zoals het digitale boekhoudplatform Yuki dat doet. Op hun pagina vind je hun missie, geschiedenis, grootste mijlpalen en awards terug. Deze informatie biedt vertrouwen en geeft een betere beeld van Yuki.

2) Kies een overtuigende coverfoto met een passende call to action button

Facebook geeft je een groot canvas om jouw boodschap visueel te communiceren. Maak daar gebruik van om potentiële klanten te overtuigen van jouw product of dienst. Je kan ook een call to action-knop toevoegen onder je coverfoto. Die kan je aanpassen naargelang de actie die je wil dat je bezoekers ondernemen.

Enkele voorbeelden ter inspiratie:

PieSync legt uit wat ze doen en stimuleert je om gratis aan de slag te gaan met hun tool.

ManyChat legt uit wat je met hun product kan doen en voegt er een call to action aan toe die je naar de chatbot brengt.

EVBox kiest voor een futuristische foto met informatie over een opkomend event.

Je kan ook een video plaatsen in plaats van een foto zoals Aproplan dat doet. In hun covervideo worden de pijnpunten van de doelgroep gevisualiseerd en daarna wordt uitgelegd hoe Aproplan een oplossing kan bieden.

3) Voeg een customized tab toe
Facebook biedt aan pagina’s met meer dan tweeduizend fans de optie om een eigen ‘tab’ toe te voegen. Via zo'n tab kunnen bezoekers zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, wedstrijd, quiz of aanvraag voor een testrit.

Zo voegde PieSync een extra tab toe waar bezoekers zich kunnen inschrijven voor hun nieuwsbrief.

2. Post disproportioneel relevante content

Stel, je bevindt je op een feestje en ziet plots de vrouw of man van je dromen. Zou je hem of haar dan meteen ten huwelijk vragen? Neen. Je biedt hem of haar eerst een drankje aan om daarna wat te dansen en elkaar beter te leren kennen. Je investeert dus eerst in het opbouwen van een relatie.

Dat werkt ook zo bij leadgeneratie. Meteen contactgegevens vragen werkt zelden. Je moet eerst het vertrouwen winnen en een relatie opbouwen.

Helaas (voor marketeers en bedrijven) hebben de meeste marketeers dat intussen wel al door, waardoor er een verzadiging aan content is ontstaan. Wat betekent dat dan concreet? Wel, het volstaat niet meer om ‘gewoon’ relevante content te delen. Om jezelf als bedrijf te onderscheiden moet je content niet enkel relevant zijn, maar ook entertainen, engageren en meer waarde bieden aan je doelgroep dan ze verwachtten. Nick Vinckier van Duval Union Consulting omschrijft deze vorm van content als ‘disproportioneel relevante content’.

Wat is disproportioneel relevante content precies?

In tegenstelling tot 'gewoon' relevante content, maak je bij disproportioneel relevante content content die meer waarde biedt dan je terug verwacht.

“Vandaag zijn de meeste bedrijven allemaal ‘relevante’ content aan het maken, denk maar aan de talloze GDPR artikels. Een organisatie die voor disproportionele relevantie kiest, maakt een korte self-assessment survey voor de lezers waarmee ze zelf kan inschatten wat de specifieke to-do’s zijn. De survey zou door velen als een ‘betaalde’ tool aangeboden worden, maar als slimme marketeer geef je dit gratis in ruil voor een betekenisvolle relatie, ongeacht het feit of er al dan niet sales uit voortkomt", aldus Vinckie.r

Een andere mooi voorbeeld volgens hem is de Michelin Gids: “Als bandenfabrikant kun je de typische video van de auto in de bergen maken om je banden mooi in beeld te brengen en daar oeverloze euro’s advertentiebudget aan spenderen. Of je doet zoals Michelin en maakt het disproportioneel relevant: de Michelin Gids. Content die zo goed is dat mensen ervoor willen betalen, content die echt een meerwaarde biedt voor je doelpubliek”, aldus Nick Vinckier.

Promoot je (beste) content

Spijtig genoeg is het organisch bereik dat je kan behalen op Facebook erg laag. Wil je meer mensen bereiken dan slechts een kleine percentage van je volgers? Dan moet je je posts boosten door er een budget tegen aan te gooien.

Tip: Merk je dat een post het organisch al goed doet? Dan is dat een goed teken om die post wat te boosten.

3. Bied een onweerstaanbare lead magnet aan

Een lead magnet is een vorm van ‘gated content’, een gratis aanbod aan je doelgroep, waarvoor je enkel een e-mailadres en eventueel nog andere contactgegevens in ruil vraagt.

Het doel van een lead magnet is om gekwalificeerde leads te genereren door relevante content in de plaats te bieden.

Bij het creëren van een lead magnet staat de behoefte van je doelgroep altijd centraal. Waarbij heeft je doelgroep zo veel baat dat ze er hun contactgegevens voor in ruil zou weg geven?

Wat kan je precies aanbieden als lead magnet? Er zijn een tal van opties. Hieronder vind je vijf voorbeelden:


1) Een nieuwsbrief
Bij een nieuwsbrief stuur je je subscribers om de zoveel weken of maanden een e-mail met nuttige content. Het is de perfecte manier om leads te genereren en hen consistent te voeden.

2) Een webinar
Een webinar kan je zien als de online versie van een seminarie. Je informeert je publiek over een onderwerp in je industrie of over je product.

3) Een rapport
Heb je interessante gegevens over je industrie? Die kan je in de vorm van een rapport aanbieden.

4) Een checklist
Een checklist is een lijst met to-do’s over een specifiek onderwep, zoals 'Is mijn website SEO-vriendelijk'.

5) Een case study
Heb je goede resultaten behaald voor een klant? Vertel hoe je dat gedaan hebt. Dat is enorm relevante informatie voor je potentiële klanten. In een case study beschrijf je welke resultaten je hebt behaald voor een klant en hoe je dat precies hebt gedaan.

6) Een white paper of e-book
Als je sterk wil uitpakken met je kennis en daarbij ook leads wil genereren, dan kan je kiezen voor een white paper of e-book. Dat zijn leesdocumenten waarbij je erg diep ingaat op een bepaald onderwerp.

4. Adverteer met Facebook Lead Ads


Facebook is erg goed in het verzamelen en verwerken van gegevens van hun gebruikers. Dat is wat het zo’n krachtig platform maakt om doelgericht te adverteren.

Als je een campagne wil beginnen, heb je de keuze tussen verschillende soorten. Wil je leads verzamelen? Dan zijn de twee voornaamste opties: ‘conversions’ & ‘lead generation’-advertenties. In dit artikel ga ik het hebben over de lead generation-advertenties.

Wat is een lead generation-advertentie?
Het verschil tussen lead generation-advertenties en de andere soorten advertenties is dat je bij lead generation-advertenties direct gegevens kan opvragen op het platform. De geïnteresseerden worden dus niet doorverwezen naar een landingspagina op je site, maar krijgen op Facebook een contactformulier op hun scherm te zien waarbij ze hun gegevens kunnen achterlaten. Aangezien Facebook de contactgegevens van hun gebruikers al kent, hoeven ze vaak enkel maar te bevestigen met één klik.

Dat betekent dat jij, als adverteerder, niet speciaal een landingspagina moet aanmaken. Voor de gebruikers betekent dat dat ze hun gegevens kunnen achterlaten zonder de weg te moeten afleggen naar je site. Lead generation-advertenties werken dus erg efficiënt, vooral voor mobiele gebruikers.

Dit is een voorbeeld van een lead generation-advertentie van Virtual Reality Belgium:

Wanneer gebruikers klikken op de call to action-knop, krijgen ze een formulier te zien waarin hun standaardgegevens al ingevuld zijn. Deze gebruiksvriendelijke en efficiënte methode zorgt voor een hogere conversieratio.

Maar hoe scoor je nu precies met lead generation-advertenties? Enkele tips:


1) Adverteer op een gerichte doelgroep
“Het interessante aan adverteren op Facebook is namelijk dat je kan targetten op basis van verschillende factoren, zoals gedrag. Zo kan je bijvoorbeeld mikken op mensen die net zijn gaan samenwonen, net een kind gekregen hebben of mensen die vaak reizen. Maak gebruik van die opties om gericht te adverteren en om het juiste moment in de customer journey te kieze", aldus Eveline Smet, Growth Strategist bij The Growth Agency.

2) Experimenteer, experimenteer, experimenteer
Op Facebook kan je adverteren naar een groot aantal doelpublieken met oneindig veel verschillende soorten advertenties en formats.

Wat converteert het best? Dat zal je enkel weten door continu te experimenteren. Experimenteer zowel met een lager budget als met verschillende doelpublieken, formats, copy en visuals. Analyseer die experimenten, schaal de advertenties die het goed doen en blijf dit herhalen.

3) Vraag zo weinig mogelijk gegevens
Als je je conversieratio zo hoog mogelijk wil houden, vraag je best zo weinig mogelijk gegevens.

Bij het opstellen van je advertentie, heb je de keuze uit allerlei opties om bepaalde gegevens op te vragen:

Merk ook op dat je niet kan selecteren of de antwoorden verplicht in te vullen zijn of niet. Vraag dus enkel de gegevens die je effectief nodig hebt.

4) Indien van toepassing, stel een relevante bijbehorende vraag
Naast de standaardvragen kan je ook eventueel ook een zelfbedachte vraag toevoegen.

Je kan een vraag stellen die je helpt om de leads beter te segmenteren.

Een lead generation-advertentie van een verzekeringskantoor, met het doel om een afspraak te boeken, zou als vraag kunnen stellen: “Welke verzekering heb je momenteel?”.

Een extra vraag kan daarbij ook dienen als middel om de kwaliteit van je leads hoog te houden, want minder geïnteresseerden zullen sneller afhaken.

5) Synchroniseer met je CRM of marketing automation tool
Leads manueel uit Facebook exporteren is een lastige, tijdrovende taak. Gelukkig kan je deze leads automatisch laten binnenstromen in je CRM of marketing automation tool.

Werk je niet met een marketing automation tool? Dan kan je een Zap aanmaken in Zapier waarbij leads automatisch verzonden worden naar een door jou gekozen e-mailadres.

5. Reageer op een behulpzame manier op vragen en reacties


Elk jaar publiceert Microsoft een rapport over de globale stand van klantenservice. Uit dat onderzoek blijkt dat klantenservice voor 96% van de ondervraagden een belangrijke factor is in hun keuze voor of loyaliteit naar een merk toe.

Daarom is het belangrijk om potentiële klanten duidelijk te maken dat zij op jou kunnen rekenen als ze met vragen of problemen zitten.

Hoe doe je dat? Door je huidige klanten een uitstekende service aan te bieden. Beantwoord altijd alle vragen en klachten door te reageren op een behulpzame manier. Als potentiële klanten zien dat je je klanten helpt, schept dat voor hen een gevoel van vertrouwen.


TIP: stimuleer positieve reviews en testimonials!
Stimuleer tevreden klanten om hun positieve ervaringen met jouw merk te delen met anderen. Krijg je een positief berichtje binnen over je product of dienst via een privé-kanaal? Vraag die persoon dan om een review achter te laten op je Facebookpagina.

Natuurlijk zijn er nog andere manieren om leads te genereren met Facebook marketing, maar hopelijk helpen deze vijf tips je verder. Heb je toch nog wat vragen? Dan mag je gerust contact met me opnemen.