8 Belgen op 10 zijn druk in de weer met hun kerstinkopen. 72% van hen koopt z'n cadeautjes online. De laatste jaren wordt e-commerce steeds populairder. Uit een nationaal onderzoek dat telecombedrijf Orange uitvoerde bij 1.064 klanten blijkt dat hoe langer hoe meer klanten hun kerstinkopen online doen. De opvallendste trend daarbij is het gebruik van de smartphone.
Steeds meer cadeautjes worden via smartphone besteld
De helft van de respondenten die aangeven online te shoppen, gebruikt z'n smartphone om kerstcadeautjes te kopen. Nog eens 20 % beweert dit jaar nog meer cadeautjes met z'n gsm te zullen bestellen. Waarom? Ze vinden het fijn dat ze kunnen shoppen waar ze maar willen (70 %). Meer dan 1 online shopper op 2 gebruikt z’n smartphone om een onuitputtelijke bron aan cadeautips op zak te hebben en hun bestelling online te kunnen volgen.
De helft van alle respondenten shopt online omdat het minder lang zou duren om de producten thuis te laten leveren dan ze af te halen in de winkel. Ongeveer 1 op 3 zegt een grondige hekel te hebben aan overvolle winkels. De helft van de respondenten is overtuigd dat online shoppen op termijn ook goedkoper is.
In 2018 zal mobiel shoppen definitief doorbreken
Wat legt de Kerstman dit jaar onder de boom? De klassiekers blijven het goed doen: 1. kleding, 2. parfum en 3. verzorgingsproducten. Ook gadgets en speelgoed staan op een heleboel verlanglijstjes. 3 Belgen op 4 verwachten dit eindejaar tot 250 euro aan cadeaus te spenderen, 5 % is van plan om 500 euro of meer uit te geven
"We kunnen niet om de trend heen dat mobiel shoppen dit jaar definitief zal doorbreken. Bijna 1 klant op 2 gebruikte al zijn smartphone om een cadeau te kopen. 1 op 5 beweert dat dit eindejaar vaker te zullen doen," zegt Cristina Zanchi, Chief Consumer Officer van Orange. "Zelfs bij de klanten die nog nooit een kerstcadeau via hun gsm kochten, geeft 1 op 3 aan dat de kans bestaat dat hij dat dit jaar wel zal doen."