Krijg je nachtmerries bij de gedachte dat je samen moet werken met anderen? Hoezo? Een vlotte samenwerking kan vele deuren openen. Aan de hand van deze 7 tips wordt samenwerken een makkie:
Tip 1. Kies je met wie je samenwerkt
De eerste belangrijke stap is het kiezen met wie je het beste samenwerkt. Het is aangewezen om zijn/haar kwaliteiten goed in te schatten. Zo weet je wat hij/zij kan bijbrengen. Afhankelijk van jouw project weet je welke kwaliteiten je nodig zal hebben binnen het team. Stel aan de hand daarvan een team samen.
Tip 2. Eerlijkheid duurt het langst
Om de slaagkansen op te drijven zijn onderlinge openheid en oprechtheid echt van belang. Moedig constructieve kritiek aan en creëer een draagvlak voor interessante debatten. Een open en aangename sfeer brengt namelijk uitstekende resultaten voort.
Tip 3. Duidelijke communicatie
Communicatie is cruciaal om succesvol te ondernemen. Zet krijtlijnen uit inzake communicatie, zo heeft jouw collega meer tijd voor belangrijke zaken. Aarzel alvast niet om software te gebruiken om communicatie te vereenvoudigen.
Tip 4. Creëer rust in de chaos
Brainstormen is meestal een chaotisch proces. Sommige mensen nemen graag het voortouw terwijl andere naar de achtergrond verdwijnen. Om een chaotische meeting te vermijden zorg je best voor structuur. Zo komt een gestructureerde sessie het creatieve proces ten goede. Op die manier kunnen werknemers zich focussen op wat echt belangrijk is: het creatieve aspect.
Tip 5. Streng maar rechtvaardig
Speel kort op de bal wanneer het gaat over interne richtlijnen. Laat tekortkomingen zeker niet zomaar voorbijgaan. Als iets niet in orde is, kan je dat ook best meedelen aan je teamgenoten. Een onderling controlemechanisme kan zeker en vast ook zijn vruchten afwerpen. Bovendien is het belangrijk om stoorzenders te verwijderen vooraleer ze een negatieve invloed op de groep hebben.
Tip 6. Een respectvolle omgeving
Zorg voor een respectvolle werksfeer. Het missen van deadlines, verstrooid zijn en andere foutjes kunnen een negatieve impact hebben op een groepswerk. Probeer daarom zo nauwkeurig mogelijk te werk te gaan. Als jij met veel zorg & nauwkeurigheid werkt, straalt dat ook af op te groep. En zullen zij ook geneigd zijn om het werk op die manier aan te pakken. Immers, als iedereen zich aan de afspraken houdt maak je de beste kans op succes.
Tip 7. Schouderklopjes
Het is enorm belangrijk om jouw collega’s bij tijd en stond een compliment te geven. Op die manier krijgen jouw teamgenoten respect voor elkaar en zal de werksfeer er op het algemeen op verbeteren. Bovendien zorg je ervoor dat ze ook gemotiveerd aan de slag zullen gaan.
Besluit
Samenwerken blijft een moeilijke oefening. Nochtans kan een vlotte samenwerking echt een meerwaarde betekenen. Indien je bovenstaande tips opvolgt, zal efficiënt samenwerken geen utopie meer zijn, maar zal je snel de voordelen kunnen ontdekken. Veel succes!