Tijdens het Mobile World Congress in Barcelona heeft Adobe de nieuwste Adobe Digital Index gepubliceerd, met een overzicht van de meest mobiele landen van 2015. In 2015 kwam 37% van het totaal aantal websitebezoeken vanaf mobiele devices. Dit is een groei van 18% ten opzichte van 2014. Opvallend: België is een van de snelste stijgers op het vlak van mobiel verkeer.
Saoedi-Arabië is meest mobiele land wereldwijd
In België kwam 31,02% van alle websitebezoeken vanaf een mobiel device. In Nederland was dit 38,51%, in Frankrijk 34% en in Duitsland 32%. De minst mobiele landen zijn onder andere Tsjechië met slechts 22% en Brazilië met 28%.
Saoedi-Arabië is volgens Adobe het meest mobiele land wereldwijd; 62% van de websitebezoeken was afkomstig van mobiele devices. Het is het enige land ter wereld waar mobiel verantwoordelijk was voor meer dan 50% van het totaal aantal bezoeken. Dit betekende voor Saoedi-Arabië een significante groei van 16% in mobiele bezoeken.
De top vijf van meest mobiele landen is:
- Saoedi-Arabië: 62%
- Ierland: 49%
- De Filipijnen: 47%
- Japan: 47%
- Verenigd Koninkrijk: 44%
De Adobe Digital Index toont een wereldwijd verband tussen de groei in het gebruik van smartphones en een vermindering in het gebruik van tablets. In het merendeel van de landen was er in 2015 een afname in het gebruik van tablets.
Afname in tabletgebruik
De gemiddelde afname was 7%. India kende de grootste afname in tabletgebruik: er kwam 37% minder websitebezoeken vanaf een tablet ten opzichte van 2014.
De landen met de meest significante groei van websitebezoeken via smartphones, waren Slowakije (69%), België (66%), Tsjechië (65%) en China (65%).
Tabletgebruik daalt, steeds meer mensen keizen voor phablet
“Er was een periode waarin er meer gebrowset werd op tablets dan op smartphones en de verwachting was dat dit verschil alleen maar groter zou worden”, zegt Tamara Gaffney, principal analyst bij Adobe Digital Index.
“Sindsdien is het browsen op tablets echter significant verminderd en we denken dat dit komt doordat schermen van smartphones groter worden. Consumenten kopen nu niet meer een smartphone en een tablet, maar kiezen voor een ‘phablet’. Ze gebruiken alleen dit device, met een groter scherm, voor het browsen op internet.”
“De data over 2015 is een wake up call voor organisaties in Europa. Ze moeten van mobiel een strategische prioriteit maken en moeten de veranderingen in de gewoonten van mobiele consumptie volgen. Deze veranderingen worden voortgedreven door de opkomst van steeds betere devices,” zegt Adobe nog.