The sky is the limit, zo denken heel veel start-ups en agentschappen van vandaag. Maar om snel en duurzaam te groeien, heb je wel een duidelijke visie nodig. Dat ziet ook het Mechelse performance marketing agency FairEtail. Oprichter en managing partner Dennis Kenis geeft aan dat hij vanaf het begin een agentschap wilde dat in het middensegment zit. Groter dan de kleine jongens, maar kleiner en flexibeler dan de grote spelers. “Ons team is quasi verdubbeld tegenover 2016”, vertelt hij trots aan Bloovi. Redactrice Magali De Reu besloot naar zijn succesverhaal te luisteren.
Groeien met authenticiteit en focus
Dennis Kenis heeft een persoonlijkheid die je niet bij elke andere oprichter terugziet. De ondernemer runt FairEtail met openheid en empathie naar zijn medewerkers en klanten toe. Misschien is dat wel de reden achter de snelle groei van het bedrijf, al schuift Dennis vooral focus naar voren als succesgeheim.
“We doen héél wat dingen, maar er zijn ook veel zaken die we níet doen”, stelt hij nuchter. “We zijn geen websitebouwers, geen creatief bureau, noch een klassiek reclamebureau. Focus heb je nodig om te groeien, en dat betekent ook ‘nee’ zeggen. Voor sommige activiteiten werken we dus met partners samen, zodat wij ons op de kern kunnen toeleggen. Ik geef toe dat dat niet altijd een gemakkelijke opgave is. Nee zeggen is tegen onze natuur, al zorgt het ook voor geloofwaardigheid. Het heeft weinig zin om een project aan te nemen als we niet 100% overtuigd zijn dat we een uitstekende job kunnen doen.”
“Fouten maken is oké, zolang we er kort opzitten en snel bijsturen met de nodige zelfreflectie en eerlijke communicatie naar de klant ”
De kernactiviteiten waar Dennis het over heeft, zijn onder meer SEA, SEO, Programmatic Advertising en Social. Maar dat betekent niet dat FairEtail per definitie binnen die krijtlijnen blijft. “Als je wil groeien, moet je continu vinger aan de pols houden, en experimenteren met nieuwe ontwikkelingen en technologieën”, legt hij uit. “Optimaliseren is onze eerste natuur. Iedereen wil hier altijd het onderste uit de kan halen voor het beste resultaat. Het klinkt als een cliché, maar dat is omdat we allemaal het beste willen voor onze klanten en extreem resultaatgericht zijn. Om het maximale te behalen, móeten we regelmatig nieuwe subdomeinen aanboren. Ook beseffen we als team dat fouten maken daar bijhoort. Zolang we er kort opzitten, snel bijsturen met de nodige zelfreflectie en daarover eerlijk communiceren naar de klant, gaan we vooruit en wordt dat gewaardeerd.”
Het lijkt er dus sterk op dat klantgerichtheid voor FairEtail niet zomaar een buzzwoord is. “Klantgerichtheid vraagt ook authenticiteit en diepgaande klantkennis”, vindt Dennis. “En dat begint met meer tijd investeren in je klanten dan de meeste spelers doen. In eerste instantie is dat misschien niet de meest verstandige keuze op niveau van direct rendement. Maar wij geloven in die langetermijnvisie en willen onze klanten zo goed mogelijk begrijpen. Als we hen bij de hand nemen, tijd investeren in begeleiding en resultaten tonen, dan winnen we hun vertrouwen. Dat is het moment waarop er ineens heel wat deuren opengaan.”
Wisselwerking tussen experten
Dennis vertelt hoe belangrijk het is dat FairEtail erin geslaagd is om een hecht, sterk team uit te bouwen. “We werken met kleine teams volgens een matrixmodel. Op de verticale as zijn de teams georganiseerd rond onze klanten, op de horizontale lijn liggen de vakgebieden zoals SEO en SEA. Ten slotte hebben we nog een diagonale lijn met onderliggende specialisaties zoals YouTube en app analytics. Elk van die teams heeft zijn eigen teamleader en wordt bijgestaand door een Account Director die zorgt voor coördinatie en fungeert als eerste aanspreekpunt voor de klant.”
FairEtail kent vandaag dus, meer dan in het prille begin, een zekere vorm van hiërarchie. Een noodzakelijk ‘kwaad’ voor elk groeiend bedrijf, of zo gelooft Dennis. “Dat is natuurlijk geëvolueerd,” licht hij toe, “het is logisch dat mensen met enkele jaren ervaring anderen moeten aansturen en ervoor zorgen dat alles in kannen en kruiken zit. De juiste balans tussen ervaren mensen en aanstormend talent is cruciaal. Zo leren collega’s enorm veel van elkaar, wat versnelling brengt en doorgroeimogelijkheden creëert. Dat gebeurt bijvoorbeeld via knowledge sharing sessies. Daarbij brengt iemand expertise en ervaring van zijn domein over aan collega’s, waarvoor hij in ruil input krijgt van andere vakgebieden. Die wisselwerking maakt dat we onze focus kunnen bewaren en toch weten uit te breiden naar nieuwe domeinen wanneer dat nodig is.
“Investeren in onze 26 teamleden is nodig om iedereen gelukkig te houden én onze onderneming voortdurend mee te laten evolueren met de markt”
Trouwens, niemand van FairEtail voert twee jaar aan één stuk dezelfde functie uit. Die filosofie zet zich door op alle niveaus, tot aan de directie, waar er weldra versterking komt om FairEtail als onderneming nog beter te wapenen om de toekomstige uitdagingen aan te gaan.
"Takenpakketten en functieomschrijvingen zijn dan ook extreem dynamisch. Tegelijk is dat de reden waarom onze mensen bij FairEtail werken: ze wíllen expert worden en krijgen de kans om een snelle leercurve te doorlopen. Het is hard werken, maar dat schept perspectief en nieuwe kansen. Ik heb je al verteld over onze 10%-regel, hé? Een tiende van de werktijd besteden onze collega’s aan activiteiten die niet tot hun direct takenpakket behoren. Dat kan een opleiding zijn of een bezoek aan een event zoals Webtomorrow: zolang ze er zelf maar beter van worden. Verder houden we, naast nieuwigheden binnen onze vakgebieden, onze oren en ogen open voor zaken als artificiële intelligentie en bots. Daarin nemen we de eerste stappen op kleine schaal. Niet omdat het trendy of cool is, maar om opportuniteiten te spotten en te anticiperen om op lange termijn relevant & leidend te blijven. Dat gaat gepaard met het kansen bieden aan collega’s om hiermee bezig te zijn.”
Persoonlijke banden creëren een dynamiek
Dennis hecht er naar eigen zeggen veel belang aan dat FairEtail trouw blijft aan haar personeelsbeleid en de beloftes waarmaakt. “Daarom blijven we erg betrokken bij het team en onze klanten”, benadrukt hij. “Alex (co-Managing Partner, nvdr) en ik moeten toegankelijk en benaderbaar zijn, wat een inspanning vergt van onze kant, maar een geruststelling is voor onze mensen en klanten. Opnieuw: eerlijk duurt het langst.”
Hoewel Dennis zich niet langer alleen bezig houdt met het aanwervingsproces en hiervoor nu wordt samengewerkt met Avalue als vaste HR-partner, waakt hij wel over de complementariteit van het team. “De screening gebeurt op zowel inhoudelijke eigenschappen als op niveau van soft skills”, licht hij toe. “Teams worden samengesteld volgens persoonlijkheden op basis van persoonlijke drijfveren. We zorgen ervoor dat mensen in teamverband elkaars sterkten voeden en zwakke punten opvangen. Dat schept een ongelooflijke dynamiek.”
Die energie zorgt ervoor dat er ook naast de werkvloer banden worden gesmeed. “Elke maand trekken we erop uit en organiseren we een leuke teamactiviteit”, knikt Dennis. “Soms is dat met het hele bedrijf, af en toe gebeurt dat ook met een of twee teams. Het mag er ook niet geforceerd aan toegaan. Toch is er ook op kantoor zelf ruimte voor ontspanning, hoor. Als de collega’s een break willen van hun werk, Slack, Trello of telefoontjes, kunnen ze terecht aan de voetbaltafel (lacht). Of we gaan samen een ijsje eten, dat gebeurt ook.”
Ook deel uitmaken van dit leergierig, enthousiast team? FairEtail zoekt in haar focusactiviteiten nog experten die mee willen bouwen aan haar missie. Solliciteer hier voor een van de openstaande vacatures!