Bij de start van dit academiejaar kochten Belgische studenten 20 procent meer Apple-computers in vergelijking met het jaar voordien. Dat blijkt uit cijfers van easy-m, de grootste Apple-verdeler in België. Volgens easy-m is dat te wijten aan de gebruiksvriendelijkheid, stabiliteit en vlottere integratie van Microsoft Office-producten. Daarnaast speelt het design ook een rol.
20 Procent meer verkoop aan studenten
Meer en meer studenten kiezen voor Apple. Bij de start van het academiejaar 2014 stelde easy-m een stijging in de verkoop vast van maar liefst 20 procent in vergelijking met het vorige academiejaar. Easy-m haalt op dit moment 8 procent omzet uit de verkoop aan studenten. Afgelopen jaar verkochten ze 6300 computers aan deze doelgroep, wat er zo’n 1500 meer zijn dan het jaar voordien. De MacBook Air is het toestel dat het vaakst over de toonbank gaat. Studenten geven gemiddeld 1250 euro uit bij de aankoop van hun materiaal.
Microsoft Office
De belangrijkste reden voor de stijgende verkoop is de gebruiksvriendelijkheid van de Mac’s die in de loop der jaren is blijven groeien. Het gemak waarmee Microsoft Office-producten, zoals Word, Excel en PowerPoint, geïnstalleerd kunnen worden, is een groot voordeel, zeker voor jongeren die deze toepassingen vaak nodig hebben tijdens hun studie.
Daarnaast is de stabiliteit van het besturingssysteem van de MacBooks een groot pluspunt. "Studenten kiezen bewust voor een stabiel systeem waarvan de performantie en levensduur verzekerd zijn”, zegt John Myklebust, business manager van easy-m.
Design is een pluspunt
Ook het design is en blijft het paradepaardje van Apple. De Apple-toestellen worden gekenmerkt door strakke lijnen en simpliciteit. “Die eenvoud maakt het merk tijdloos”, zegt Myklebust. “Kijk naar de allereerste iPhone. Die is esthetisch nog steeds zeer sterk.”
Tom Palmaerts, Trendwatcher of the Year bevestigt dit: “Het design van Apple slaagt erin om een paradox te verenigen. Terwijl Apple enerzijds voor stabiliteit staat, straalt hun design innovatie uit. Er is bij de jonge consument tegelijk de nood aan zekerheid en een drang naar vernieuwing. De visie van Apple inzake creativiteit en innovatie is populair bij een erg brede doelgroep, en dus zeker ook bij de studenten.”
Volgens Easy-M zijn studenten meer dan ooit bereid om meer geld uit te geven aan technologie dan voorheen.