Naar aanleiding van WebTomorrow en de talk van Bart De Waele in de Marketing Room, namen we de tijd voor een uitgebreid gesprek met Bart. We spraken over de drie internettijdperken, over het feit dat alles chat wordt, de uitdovende rol van Snapchat en over hoe het Oosten meer en meer impact heeft op ons internetverhaal.

“Drie internettijdperken zijn we ver, met winnaars Google, Facebook en eentje die nog moet worden bepaald.”

Wie wordt de grote winnaar van het derde tijdperk in onze nog jonge internetgeschiedenis?

Volgens Bart onderscheiden we tot dusver drie grote periodes in onze nog korte internetgeschiedenis. “Het eerste tijdperk is dat van de websites. De manier om hier mee om te gaan, was search. Daarmee kon je gemakkelijk door websites navigeren. Google bleek uiteindelijk de grote winnaar hier. Tegelijk was dat ook het tijdperk van één computer per gezin.”

“Dat aantal computers steeg doorheen de tijd. In het tijdperk van mobile werd dat één computer per persoon, vaak onder de vorm van een smartphone. Hier leerden we vooral met elkaar te communiceren, in plaats van het opzoeken van informatie op websites. Denk maar aan een Tweet of Instagram-post. Dé winnaar hier? Overduidelijk Facebook.” 

“Het aantal devices per persoon speelt daar een belangrijke rol in.”

“Vandaag staan we opnieuw aan de vooravond van een doorbraak. Eén die gedreven wordt door het aantal computers dat we in ons bezit hebben. In plaats van één device per persoon evolueren we naar gemakkelijk tien devices per persoon.” De manier waarop we binnenkort dan communiceren is volgens Bart via chatbots. “Al die computers praten met elkaar en ook een beetje met ons.”

“Je merkt deze transformatie ook aan ons eigen gedrag. We veranderen. Onze aandacht is al aan het verschuiven naar één-op-één chatplatformen. Naar Facebook Messenger, WhatsApp, Snapchat, WeChat. Dat betekent dat we op een andere manier die internettechnologie gaan gebruiken om te communiceren.”
Die verschuiving heeft ook een duidelijke impact op bedrijven. Waar de aandacht van de consument is, daar moet jij ook zijn.

“Als bedrijf ook in het derde tijdperk impact kunnen maken, dat is de grote zoektocht van vandaag.”

Wie hier als winnaar uit zal komen? Dat is nog koffiedik kijken. Momenteel lijkt Facebook erg goede kaarten te hebben, maar misschien komt de wind van verandering wel uit andere contreien. “Kijk als marketeer zeker eens naar het Oosten, naar WeChat.

De levensduur van Snapchat wordt al langer in vraag gesteld. Hoe kijkt Bart hier naar?

“Evan Spiegel is een geniaal persoon, maar hij gaat niet
snel genoeg in het monetizen van zijn business.”

Volgens Bart De Waele voelt Evan Spiegel heel erg goed aan waar de tijdsgeest zit. Maar één dingt ontbreekt: “Waar Mark Zuckerberg ijzersterk in is, lijkt net een zwakte van Spiegel te zijn. Facebook wéét hoe het gebruikers kan monetizen, maar Snapchat lijkt op dat vlak nog in het duister te tasten. Op dat vlak heb ik erg veel respect voor Facebook. Het is één van de snelste en meest performante bedrijven in de digitale sector.”

“De recente geschiedenis leer ons dat er altijd maar één winnaar uit de bus komt. De andere spelers vechten daarna om de kruimels die overblijven.”

Conclusie?

"Facebook gaat volgens mij Snapchat vernietigen."

Niet naar het buitenland, en dan specifiek het Oosten, kijken zou dom zijn, maar we mogen er ons toch ook niet blind op staren?

“Wanneer ik naar het Oosten kijk, zie ik twee belangrijke dingen: hun ideeën, en hun snelheid en schaal.”

“Qua ideeën zitten ze ongeveer op ons niveau. Niet ver voor en niet ver achter. Maar op vlak van snelheid en implementatie lopen zij heel hard voorop. Zelfs zo ver dat Facebook met Messenger de product roadmap van WeChat bijna blind aan het nabootsen is. Wij zijn dus China aan het kopiëren nadat zij jarenlang onze producten gekopiëerd hebben. Over een mindshift gesproken.”

“Europa is het lageloongebied op vlak van development.”

“Verschillende bedrijven keren voor development terug naar Europa omdat het hier goedkoper is. Plots zijn wij in het Westen het lageloongebied geworden. Hier kunnen wij als West-Europa op inzetten en een verschil maken.”  Bart bedoelt hiermee wel degelijk Europa in zijn geheel en niet Oost-Europa als deel van Europa zoals je misschien denkt.

In de Google-periode wou iedereen de zoekmachine van zijn sector zijn. In het tijdperk van Facebook wouden heel wat bedrijven hét sociale netwerk worden voor hun sector. Dat is nooit gebeurd. Er is altijd maar één winnaar.

Wie deed het dan goed? Wie was er aan de winnende hand? De visie van Bart:

“De bedrijven met de beste kaarten, waren altijd zij die er in slaagden om op de juiste manier in te haken op het winnende platform. Met andere woorden, zij die er in slaagden om hoog op te duiken in Google of vaak in de Facebook stream verschenen.”

“Met chat, de derde grote uitdaging, zal het net hetzelfde zijn. Velen zullen proberen, maar de meerderheid zal falen. Uiteindelijk zal er weer slechts één winnaar zijn. De rest kan delen in het succes door op een slimme manier hun kar aan het winnende platform te hangen. Door daar op tijd aanwezig te zijn én de juiste dingen te doen.”

Hoe kan je daar nu al op inzetten als marketeer? Volgens Bart doe je dat best zo: “Oefen er nu al mee, ga er mee aan de slag, leer de taal al kennen. Het is nog lang niet duidelijk wie er als winnaar uit de bus zal komen, maar door er nu al op in te zetten heb je een grotere slaagkans om op een succesvolle manier op het winnende platform aanwezig te zijn.”

Op de eerste dag van WebTomorrow 2017 spreekt Bart De Waele in de Marketing Room. Zet je schrap voor een diepgaand verhaal over hoe jij jouw marketinginspanningen kan optimaliseren, nu én op lange termijn, zodat jij bij de winnaars hoort.