De consument van vandaag is op zoek naar authentieke, eerlijke producten, bij voorkeur van eigen bodem. En toch blijken vele Belgen de delicatessen van eigen bodem niet altijd te kennen. Zoals de Belgische truffel, de enige echte truffel met een jasje van chocolade schilfers.
Belgische Truffel?
Dat het begrip “Belgische truffel” niet zo bekend is, blijkt uit een onderzoek van het bureau Why5 dat in opdracht van de Belgische truffelfabrikant Duc d’O werd gevoerd. De resultaten brachten aan het licht dat de Belg verlekkerd is op de schilfertruffel, zonder te weten dat deze truffel behoort tot onze nationale trots.
Uit de antwoorden bleek ook waarom de consument deze truffel zo lekker vindt, wie hem eet en wanneer en hoe hij genuttigd wordt.
Meer video's van de belgische truffel vind je hier.
Facebook Campagne
Op basis van dit onderzoek bedachten i-stories en Goed Stel Mensen voor de thuismarkt van Duc d'O een Facebook campagne waarbij het herontdekken van deze traditioneel Belgische lekkernij centraal staat. Spontane straatinterviews met echte mensen in Antwerpen en Luik brengen content op de Facebook pagina van het merk.
Plus een bijzondere actie die de online en offline wereld samenbrengt: een wekenlange proeverij in de Caffènation specialty koffiebars in Vlaanderen en Brussel. Een Belgische truffel herontdekken is natuurlijk nog lekkerder als je het combineert met een goeie kop koffie!
i-stories & Goed Stel Mensen
Het Antwerpse i-stories van Isabel Verstraete en het Amsterdamse Goed Stel Mensen werkten al eerder samen om de Kruibeekse chocolade truffelmaker Duc d'O van nieuw elan te voorzien. Een internationale herpositionering en nieuwe communicatiestrategie leidde eerst tot een onderscheidende verpakking, die het eerlijke karakter benadrukte: geen twee truffels zijn gelijk. De nieuwe verpakking werd buitengewoon goed ontvangen, ook in landen als Rusland en Korea. Daar blijken de Belgische truffels van Duc d'O namelijk een premium kado-artikel te zijn.
De Belgisch-Nederlandse samenwerking tussen i-stories en Goed Stel Mensen beviel overigens zo goed, dat beide bureaus momenteel samenwerken aan nieuwe projecten. Waarmee wordt aan getoond, dat je ook zonder grote internationale netwerken kostenefficient internationaal kan werken. Wordt vervolgd!