Bron foto: Shutterstock

Als je, zoals wij, dagelijks met VR bezig bent en je krijgt de kans om VR/AR World in Londen bij te wonen, de “grootste Europese conferentie over VR en AR”, dan is het moeilijk om je enthousiasme te bedwingen. Eindelijk konden we zien waar onze concurrenten en potentiële partners al mee bezig zijn. We zouden ons laten inspireren, impressioneren en overweldigen. Maar na ons bezoek eind vorige maand waren we uiteindelijk toch vooral gedesillusioneerd.

Dit is de toekomst van VR

Laten we toch maar beginnen met het goede nieuws: enkele van de technologieën die we in Londen op VR World konden bewonderen, gaven ons een goed idee van de toekomst van VR.

Op vlak van VR gaming vonden we het backpack van XMG behoorlijk indrukwekkend: het was ongeveer 3 kg licht, gebruiksvriendelijk, en een interessante set batterijen waarbij het opladen bijna even lang duurt als het ‘leegspelen’. Met 2-3 battery packs kan je 24 uur onafgebroken gamen zonder dat je hiervoor storende kabels of extenders nodig hebt. De mogelijkheden voor bedrijven in de gaming- en entertainmentwereld en voor eventorganisatoren zijn meteen al een heel stuk uitgebreid.


VR gaming pack

Een andere publiekslokker was de ‘dome’, een koepel waarin je je op een beanbag kon neervlijen en de virtuele realiteit zich 360° rondom je ontvouwde. Als dit breder beschikbaar komt, bied je een alternatief voor de brilletjes van vandaag: een even intense ervaring maar met een groter bereik. Ook hier is een enorm potentieel voor bijvoorbeeld beursstandhouders, die hun VR-demo’s voor een groter publiek kunnen houden. Op de beurs was een cilindervormige oplossing voorzien van ongeveer zes meter koepel, maar de echte deal is een koepel met een diameter van 21 meter. Op termijn zal voor elke toepassing wel een geschikt formaat en een geschikte vorm beschikbaar zijn.


VR dome

Virtueel groter verwacht

Dan komen we bij het slechte nieuws. Op die enkele blikvangers na was er eigenlijk weinig te beleven in die heerlijke, nieuwe virtuele wereld waarop we ons hadden verheugd. Niet alleen was er weinig innovatie te bespeuren, het aantal exposanten was ook bedroevend laag, zodat zelfs die ene zaal die voor het event voorzien was, amper voor de helft werd gevuld. Dat had natuurlijk  te maken met de afwezigheid van enkele van de grootste namen in de VR-wereld, zoals HTC Vive, Oculus, Playstation VR en Hololens: als zij niet komen, komt een groot deel van hun partnernetwerk ook niet opdagen. Maar in geavanceerde sectoren zou ‘het allergrootste Europese event’ nooit zo stiefmoederlijk bedeeld zijn.

Dat brengt ons dan weer bij het goede nieuws. Als we dit event dan vergelijken met wat Nanopixel en onze klanten en partners nu al realiseren, kunnen we alleen maar besluiten dat we in België virtueel wel sterk bezig zijn. Of beter gezegd: werkelijk goed bezig zijn in de virtual reality sector. En daar mogen we best trots op zijn. Misschien wel een kans om België virtueel boven op de wereldkaart te zetten?

O ja, nog dit: nadat we teleurgesteld de VR/AR World-conferentie vroeger dan verwacht hadden verlaten, hebben we tijd gemaakt voor een bezoek in London waar we wél de toekomst van VR mochten aanschouwen. Meer hierover in een volgend artikel!