Uit de Better Life-index van de OESO blijkt dat België op vlak van onderwijs beter scoort dan andere ontwikkelde landen. Niettemin heerst er een acuut gebrek aan gekwalificeerde medewerkers op de Belgische arbeidsmarkt. Vlaanderen behoort tot de Europese topregio’s inzake werkgelegenheid, maar we voegen ons tegelijkertijd bij de slechtste leerlingen van de klas op vlak van openstaande jobaanbiedingen. 2,9% van de banen geraakt niet ingevuld, veel meer dan het Europese gemiddelde van 1,8%.
Volgens de Better Life-index van de OESO hebben drie op de vier Belgen tussen 25 en 64 jaar een diploma hoger middelbaar (of gelijkwaardig). Ook wat de kwaliteit van het onderwijssysteem betreft, zit ons land vooraan in de klas. De Belgische student behaalt een score van 503 in het OESO-programma voor internationale studentenbeoordeling, ten opzichte van gemiddeld 486. Desondanks blijkt de talentenpool in sommige functiedomeinen zeer beperkt: de vraag van werkgevers sluit niet goed aan op het arbeidsaanbod.
“We kunnen spreken van een arbeidsmarkt met twee snelheden,” oppert Frédérique Bruggeman, Managing Director bij Robert Half. “Ons onderwijs moet op deze tweespalt inspelen, onder meer door stages in alle bachelor- en masteropleidingen een verplicht onderdeel te maken. Zo krijgen pas afgestudeerden meer voeling met de arbeidsmarkt.”
Onderwijs kweekt te kleine talentenpoel
Hoewel we op het vlak van onderwijs goed meedraaien, heeft slechts 62% van de Belgische bevolking van 15 tot 64 jaar een betaalde baan. Daarmee duikt België onder het werkgelegenheidsgemiddelde van de OESO van 67%. “We kunnen duidelijk spreken van een kenniskloof. We zijn in België onvoldoende voorbereid op de opmars van digitale rollen en we voelen een toenemende nood aan pas afgestudeerden met de juiste soft skills. Pas afgestudeerden staan te ver af van de echte bedrijfswereld,”meent Bruggeman.
Ook bedrijven bij de les
Uit de CEO Survey van PwC blijkt dat 34% van de Belgische bedrijfsleiders zich zorgen maken over het beschikbare digitale talent. “De oprukkende automatisering zorgt nu eenmaal voor een verschuiving in de benodigde profielen,” weet Bruggeman. “Geautomatiseerde processen nemen bepaalde taken over, en we moeten ons allemaal heroriënteren en mee evolueren. Werkgevers én (toekomstige) medewerkers dragen hierbij een gedeelde verantwoordelijkheid. Ieder moet zijn deel bijdragen om de kenniskloof te overbruggen.”
“Investeren in (om)scholing en de medewerkers daarin begeleiden is een belangrijke eerste stap. Een goede aanwervingsstrategie bestaat er daarnaast voor bedrijven ook uit om hun deuren open te zetten voor studenten door middel van stages. Op die manier leren studenten hun mogelijke, toekomstige werknemer kennen en kunnen bedrijven sneller talentvolle medewerkers identificeren en aan zich binden”, besluit Bruggeman