De geur- en smaaktests van marktonderzoeksbureau Haystack gebeuren voortaan ook met VR-brillen. Het bureau gebruikt de technologie om proefpersonen onder te dompelen in een realistische omgeving, zonder dat ze zich moeten verplaatsen. “De context is belangrijk, zeker bij geur- en smaaktests: de kans dat de proefpersonen het ook in het echte leven lekker vinden, wordt dubbel zo groot”, zegt Haystack-oprichter Ludovic Depoortere.

Virtual Reality voor geur- en smaaktests?

VR-brillen doken eerst op in de wereld van gaming, maar vinden nu snel hun weg naar andere sectoren. Uit onderzoek blijkt dat de markt van virtual en augmented reality tegen 2020 zal vertienvoudigen. Marktonderzoeksbureau Haystack neemt op dat vlak het voortouw, en past sinds kort VR toe voor geur- en smaaktests.

Hoe het werkt? Vooraleer een bier- of koffieproducent een nieuwe smaak op de markt brengt, legt ze die voor aan een panel smaaktesters. Ook bijvoorbeeld chique automerken denken goed na over de geur die in hun wagens hangt, en laten die vooraf ook graag eens ruiken aan buitenstaanders. Voor dat soort van tests kloppen bedrijven vaak aan bij het Leuvense Haystack, dat over een uitgebreid panel van professionele proefpersonen beschikt.

Context bepaalt ervaring

Omdat die tests doorgaans plaatsvinden in een labo, maken de Virtual Reality-brillen een belangrijk verschil. Wie door de bril kijkt, ziet op het scherm een levensechte omgeving die meebeweegt met je eigen bewegingen. Het stelt Haystack in staat om de smaaktesters hun koffie of hun pintje te laten proeven in een virtueel café.

“Welke geur ruikt lekker in je favoriete kledingzaak, of achter het stuur van je nieuwe sportwagen? Die vraag kan je veel beter beoordelen als je je echt in de winkel of in de auto waant", zegt Ludovic Depoortere, oprichter van Haystack. "Dankzij de VR-bril kunnen we die context oproepen in ons labo.”

Van bruin café tot zomers terras

Om de context tot leven te wekken, ontwikkelde Haystack software die zich integreert met de beelden van een 360°-camera. Daardoor kunnen de proefpersonen niet alleen rondkijken in de virtuele omgeving, de software projecteert ook meerkeuzevragen in het beeld. De technologie registreert op welk antwoord de ogen zich focussen.

“Voor de smaaktest van een pintje roepen we de omgeving van een café op, voor een nieuwe koffiemengeling maakt het een groot verschil of je je ‘s namiddags in een koffiebar of ‘s ochtends aan je keukentafel waant", zegt Depoortere. "Dankzij de software kunnen ze in die virtuele ruimte ook meteen de vragen beantwoorden.”

Winkelrekken

De software in de VR-bril maakt het ook mogelijk om heel eenvoudig te registreren of een bepaalde verpakking opvalt in de winkelrekken. Nieuwe winkelconcepten, consumentengedrag, het beslissingsproces bij een aankoop: het zijn maar enkele voorbeelden van onderzoek dat een pak eenvoudiger wordt dankzij VR.

“Een smaakonderzoek in een labo geeft een voorspellende waarde van 30 procent", zegt Depoortere. "Wanneer je dezelfde test doet in een levensechte omgeving, verdubbelt die waarde naar 60 procent. De voorspelbaarheid van het onderzoek wordt voor de producent dus dubbel zo groot. Tot nu toe was het omslachtig en duur om zo’n test op grote schaal te organiseren, maar dankzij VR komt daar verandering in.”