Bron foto: Road Vikings

De start-up Motosmarty lanceert vandaag de app Road Vikings, een nieuwe community die jonge bestuurders beloont indien ze veiliger rijden. De applicatie houdt via de smartphone het rijgedrag van de bestuurder nauwlettend in de gaten en geeft de bestuurder gratis incentives als beloning. 

Goed rijgedrag wordt beloond

Road Vikings is een community van jonge autobestuurders in Antwerpen, Gent, Hasselt en Leuven die een app zullen gebruiken om hun rijvaardigheid in kaart te brengen en te verbeteren. Goed rijgedrag wordt beloond – een aanpak die de verkeersveiligheid op de Belgische wegen gevoelig moet verhogen en het aantal jonge verkeersdoden moet verminderen. Meer dan 1.000 jonge autobestuurders hebben zich al bij de Road Vikings aangesloten. 

"Veilig rijden moet cool worden." De Polen Mateusz Maj en Maciej Myslinksi kwamen naar België als Erasmusstudenten, bleven doctoreren en richtten in 2012 Motosmarty op.

"Terwijl de smartphone normaal wordt gezien als een bron van ongevallen, willen wij er een positieve tool van maken", zegt Erwin Heyse, die als adviseur bij onderzoekscentrum iMinds en als lid van businessangelnetwerk Ban Vlaanderen de twee oprichters van Motosmarty begeleidt.

Mobile Vikings

Dat de community 'Road Vikings' heet heeft alles te maken met Mobile Vikings, die zich verbond met Motosmarty door haar expertise in het bouwen van een community rond een product te delen.

Aangezien Mobile Vikings over een community van 250.000 man beschikt, vond Motosmarty via Mobile Vikings snel 1000 mensen die bereid waren om het telematicaplatform (Digital Driving Pass) te gaan testen. 

Zo werkt de app:

Via gegevens die worden verzameld via een app én een smartcard op je smartphone wordt geregistreerd hoe snel je wagen rijdt en wordt ook je rijstijl onder de loep genomen. Dat door vanaf je begint te rijden de app op je smartphone te starten. 

Daarnaast wordt ook rekening gehouden met het weer en andere rijomstandigheden. Wanneer je een rit hebt afgerond krijg je feedback over snelheid, remgedrag en ook een persoonlijke score over hoe je het hebt gedaan. Hoe veiliger je rijdt, hoe meer punten je scoort. Deze punten kan je inwisselen in ruil voor tickets, kortingen of waardebonnen. 

De start-up mikt op 5000 gebruikers tegen eind 2015 en 100.000 gebruikers tegen eind 2016. Een jaar later wil Motosmarty meer dan 200.000 gebruikers tellen. Naast een samenwerking met Mobile Vikings, wil het ook via Jim Mobile jongeren overtuigen om de app te gaan gebruiken. Later wil het ook andere doelgroepen (senioren & vrachtwagenbestuurders) gaan sensibiliseren. 

Momenteel heeft Motosmarty al Vlaamse én Europese investeringen verkregen. Maar om hun ambitieuze doelstellingen te halen heeft het meer kapitaal nodig. Daarom is de start-up nu op zoek naar privé-investeerders. De app is voorlopig enkel beschikbaar voor Android-gebruikers.

Meer info: roadvikings.eu