Wie over Social Media praat denkt meteen aan Facebook. Je hoort overal dat je als bedrijf gebruik moet maken van de kracht van Facebook, maar de grote vraag is "hoe"? Like & win acties zijn discutabel, maar je wilt toch een meetbaar resultaat. Ik ga in dit artikel een recente case stap-voor-stap uitleggen over hoe we een mooie branding campagne hebben kunnen combineren met resultaat: leads voor onze nieuwsbrief en likes voor onze pagina.
Introductie
Allereerst wil ik stilstaan bij het feit dat ik erg blij ben dat ik de kans heb gekregen van Bloovi om mijn kennis te mogen delen op dit mooie platform. Mijn naam is Alexander Willemsen en ik ben de eigenaar van een performance based marketing bureau (Scito Media) dat actief is in meer dan 20 landen. In België beheren wij twee van de grootste korting en bespaar portals, namelijk Korting.be en Goedkoop.be.
Voor Korting.be hebben wij recent een actie gehouden in samenwerking met het bedrijf Mijnhartenwens.nl. Het concept van de website is erg leuk. Je bestelt er een houten hart met jouw eigen tekst en een gedeelte van het aankoopbedrag wordt gedoneerd aan de Hartstichting. Wij hebben van dit bedrijf 5 harten gekregen om weg te geven en waren verder vrij om de marketing campagne te bedenken.
Het concept
Gratis producten en Facebook gebruikers, dat gaat hand in hand, heeft eerdere ervaring mij al verteld. Het was daarom ook meteen duidelijk dat we Facebook zouden gaan inzetten als drijfveer achter de campagne.
Er waren drie doelstellingen:
1. Branding/exposure voor Mijnhartenwens.nl in België;
2. Fans genereren voor onze Facebook pagina;
3. Leads genereren voor onze nieuwsbrief.
We hebben ervoor gekozen om een actie pagina te maken met een gedeelde huisstijl. Dat wil zeggen dat we belangrijke elementen van Korting.be erin zouden verwerken, maar uiteraard ook van Mijnhartenwens.nl.
In deze tijd is het ook niet meer denkbaar dat je als marketing bureau niet denkt aan mobiele gebruikers. Het aantal gebruikers dat Facebook via hun smartphone gebruikt stijgt exponentieel.
Dit is ook meteen een heel belangrijke tip die ik wil meegeven: als je een actie pagina maakt waarvan je wil dat deze gedeeld wordt op Facebook, vergeet dan niet om deze ook voor mobiele gebruikers interessant te maken.
Het resultaat van onze actie pagina is in het screenshot hieronder te vinden. Links de web versie en rechts de mobiele versie.
Na het invullen van de gegevens hadden deelnemers nog de mogelijkheid om de actie te delen op Facebook of Twitter met een druk op de knop.
De campagne
Door de jaren heen hebben we erg veel ervaring opgedaan met Facebook Ads. We hebben in de afgelopen 3 jaar een bedrag van meer dan 7 cijfers gespendeerd op dit platform en weten dan ook de ins- and outs. Omdat we drie verschillende doelstellingen met deze campagne hadden, was het een uitdaging.
Advertentie mogelijkheden en placements
Er zijn twee grote manieren om te adverteren op Facebook: advertenties in de rechterkolom of een betaalde post van een pagina (op de newsfeed van gebruikers) promoten.
De meest gebruikte advertentie vorm is de advertentie die je aan de rechterkant van Facebook ziet. Als je puur en alleen performance wilt (sales of leads), dan is deze variant ook aan te raden, aangezien je hier het grootste bereik mee haalt. Aangezien wij ook voor branding wilden gaan, was deze vorm uitgesloten voor ons.
We hebben er voor gekozen om posts te gebruiken die een foto zouden bevatten en tevens een link naar de actie pagina. Een van de posts zag er als volgt uit:
Waar de actie pagina meer richting de huisstijl van Korting.be hing, hebben we de afbeeldingen die consumenten te zien kregen juist meer in het teken gezet van Mijnhartenwens.nl. Branding was namelijk belangrijk en dit is wat mensen te zien zouden krijgen.
De targeting opties van Facebook zijn te uitgebreid om hier diep op in te gaan in dit artikel en daarom ga ik alleen de targeting opties bespreken die wij hebben gebruikt. Het is belangrijk om eerst je doelgroep te bepalen alvorens je aan een campagne begint. We zijn tot de conclusie gekomen dat dit onze doelgroep is:
• Geslacht: vrouwen
• Leeftijd: 25 t/m 50 jaar
• Koopt regelmatig op internet
• Interesse in wedstrijden
Het instellen van de leeftijd en het geslacht is geen probleem, dat kan standaard bij Facebook Ads. Voor het koopgedrag en de interesse in wedstrijden moeten we creatiever zijn en gebruik maken van de "Interesses" die de targeting tool biedt. Hiervoor ga je op zoek naar pagina's die gerelateerd zijn aan de kenmerken die bij je doelgroep passen. Denk aan pagina's met veel fans die over voordeel/korting/gratis gaan en pagina's van grote webshops (want iemand is niet zomaar fan van een webshop, daar zal diegene hoogstwaarschijnlijk iets gekocht hebben).
In onze targeting zaten onder andere de volgende fan pagina's: Voordeel Online, Winnen, Shoppen, Solden, Wedstrijden, Zalando, 3 Suisses, La Redoute & Smartphoto
Alles bij elkaar zijn we zo tot een doelgroep gekomen van ruim 280,000 koopggedreven en competitieve Vlaamse vrouwen in de leeftijdscategorie 25 tot 50 jaar. Een mooi uitgangspunt!
De resultaten
Een case study zou geen case study zijn als er geen resultaten gedeeld worden. We hebben deze campagne twee weken laten lopen met een budget van 750 euro. Wat hebben we ervoor terug gekregen? Hieronder een overzicht.
- Aantal deelnemers aan de wedstrijd: 938 vrouwen;
- Aantal nieuwe likes op onze Facebook pagina: 124 fans;
- Aantal vertoningen van advertenties: 322,845 keer ;
- Aantal kliks: 2502 dames.
De CTR van onze advertenties op mobiele telefoons was 4x hoger dan op web, de CPC was lager en de conversie lag hoger dan op web. Als we alleen performance wilden halen, dan hadden we na een aantal dagen 100% van het budget naar mobiel verschoven, maar omdat branding hier ook belangrijk was hebben we het verdeeld in 50/50 (web en mobiel).
Al met al was dit een erg leuke en interessante campagne om te managen. Ik hoop dat jullie het een interessant stuk vonden en mochten er nog vragen zijn, voel je vrij om deze te stellen.