De Antwerpse healthtech start-up BloomUp heeft 500.000 euro groeikapitaal opgehaald bij Christelijke Mutualiteit (CM), BlueHealth Innovation Fund en vier business angels. Vooral die eerste naam is opvallend, want BloomUp (opgericht door Clovis Six en Ellen Batens) is meteen de allereerste start-up waarin het ziekteverzekeringsfonds investeert.
Door psychologische hulp toegankelijker te maken via een laagdrempelig digitaal platform zorgt BloomUp ervoor dat jongvolwassenen tussen 18 en 35 jaar sneller de stap kunnen zetten naar psychologische ondersteuning. En dat is nodig want in België kunnen de wachttijden oplopen van een maand tot zelfs een jaar.
Door online enkele vragen te beantwoorden, worden mensen die nood hebben aan mentale ondersteuning meteen gematcht met 3 erkende psychologen of psychotherapeuten. De keuze is vrij en het kennismakingsgesprek gratis. Al meer dan 80 erkende klinisch psychologen en psychotherapeuten registreerden zich op het platform.
CM is de ideale partner voor BloomUp, omdat we dezelfde visie over mentale gezondheid én sociaal ondernemen delen
“CM wil actiever inzetten op mentale gezondheid en die meer onder de aandacht brengen. Dat is nodig, want naar schatting een op de vier Belgen krijgt ooit te maken met mentale problemen. Heel wat van hen gaan nooit op zoek naar professionele hulp. En wie dat wel doet, staat vaak voor lange wachttijden. De drempel om naar een psycholoog of psychotherapeut te stappen, is dus nog altijd groot”, zegt Steven Hermans, Directeur Business development & Maatschappelijke Innovatie bij CM.
“CM is de ideale partner voor BloomUp, omdat we dezelfde visie over mentale gezondheid én sociaal ondernemen delen”, bevestigt Ellen Batens, co-founder van BloomUp. “Dankzij deze investering kunnen we BloomUp verder schalen om de toegang tot mentale ondersteuning voor meer mensen te vereenvoudigen.”
BloomUp maakt deel uit van de acceleratorprogramma’s van Start it@KBC en imec.istart.