Het nieuwtje over de futuristische winkels van Amazon deed razendsnel z’n ronde. Innovatief! Disruptief! En voeg daar nog maar enkele andere buzz words aan toe. Maar het gekke is: zo nieuw is dat niet. IBM voorspelde tien jaar (!) geleden al dat we exact dit soort winkels zouden hebben. In een reclamespotje. 

De spotjes van IBM en Amazon lijken griezelig veel op elkaar. Toegegeven, de winkel van IBM ziet er niet half zo gezellig uit als die van Amazon, maar het principe is nét hetzelfde. Je neemt wat je nodig hebt en loopt zo terug naar buiten. Afrekenen? Dat gebeurt volledig automatisch. Maar oordeel vooral zelf:

 

RFID-technologie

In ‘The Future Market’ toont IBM hoe zoiets zou werken dankzij RFID tags. Bij Amazon maken ze gebruik van sensoren en machine learning en worden de producten automatisch aan je digitale winkelmandje toegevoegd. De twee kassaloze winkels werken dus met verschillende technologieën. Het is ook nog even afwachten tot de launch van de Amazon Go-winkels in Seattle volgend jaar hoe dat z’n gang zal gaan.

Al staat één ding vast: de primeur, die was eigenlijk voor IBM. Het spotje is namelijk al ruim tien jaar oud.  Maar zelfs IBM had toen niet kunnen voorspellen dat het Amazon zou zijn, in 2006 niet meer dan een webwinkel, die daarmee op de proppen zou komen.

Grappig hoe toekomstvoorspellingen jaren later toch écht blijken te kloppen.