Ook dit jaar publiceerden we op Bloovi een pak interessante artikels. Maar welke posts van 2017 moet je écht gelezen hebben? We gingen door onze archieven en selecteerden 10 artikels die goed gelezen werden, heel wat reactie uitlokten en massaal gedeeld werden door jullie. Klik telkens op de laatste zin in de inleiding om het volledige artikel te lezen.
10. Deze jonge West-Vlaamse ondernemer wil huidige steden transformeren naar duurzame wijken.
Wouter Nuytten is geen onbekende in het ondernemerslandschap. De prille twintiger richtte in 2012 Octopin op, die een beeldherkenningstechnologie ontwikkelde voor de marketingsector. Het bedrijfje kende enkele hoge pieken en dalen en ging in 2015 op de schop. Maar Nuytten bleef niet stilzitten - integendeel. Zijn eerste start-up ervaring bracht hem bij zijn nieuwste project, dat Human Districts heet.
9. “In de toekomst zal je als webshop een van deze drie dingen zijn: groot, gespecialiseerd of dood”
Twee jaar geleden nam bol.com marketingdirecteur Michel Schaeffer afscheid van het succesverhaal waar hij 15 jaar mee aan timmerde. Dit jaar schreef hij een boek over zijn ervaringen. Geen gortdroog managementboek, wel een aaneenschakeling van leuke anekdotes en verrassende inzichten. Wat heeft hij in die 15 jaar geleerd? Wij selecteerden alvast vijf interessante tips.
8. “Onderwijs gaat inhoudelijk failliet en speelt met toekomst van onze kinderen”
Is er iets aan de hand als het gaat om het opleiden van leerlingen voor hun (arbeids)toekomst? Ja, concludeert hoogleraar onderwijspsychologie en universiteitshoogleraar aan de Open Universiteit Paul A. Kirschner: bijna 125.000 MBO-studenten worden opgeleid voor banen die op zeer korte termijn misschien niet meer door mensen worden gedaan. Hij geeft ook een mogelijke aanpak om het anders te doen, maar heeft geen hoge verwachtingen over wat de overheid daar mee gaat doen.
7. "Ik heb al start-ups zien voorbijkomen waarvan ik dacht: wie zit hier in godsnaam op te wachten?"
Ze liggen eerder dun gezaaid, de mensen die het Belgische start-uplandschap zo goed kennen als Bart Vanhaeren. In het pas uitgebrachte Get up, start-up bundelt Vanhaeren niet enkel een pak tips en praktische inzichten, het boek is vooral een pleidooi voor meer durf en ambitie bij Belgische starters. Een pleidooi dat hij ook onderbouwt met harde cijfers.
6. Gary Vaynerchuk over start-ups: "Er is te veel fake shit"
Je bent ambitieus en je wil wat. Een start-up, misschien? De laatste jaren lijkt er een haast mythische status rond ‘het hebben van een eigen start-up’ te hangen. Het maakt bijna niet uit wat jouw start-up doet, zolang je er maar eentje hebt. Want dan heb je het pas écht gemaakt in het leven. Toch? En dan is er ineens Gary Vaynerchuk, die Belgische start-ups stevig met hun voetjes op de grond zet.
5. “Het basisinkomen is een totale verschuiving die ons leven drastisch zal veranderen”
De Nederlandse filosoof Rutger Bregman is een pleitbezorger van het basisinkomen: een individuele, onvoorwaardelijke toelage voor iedereen. Volgens Davy Kestens kan het basisinkomen bedrijven verbeteren. Minister De Croo gelooft dan weer niet dat het mensen ondernemender maakt. In Finland gaan ze daarmee experimenteren, terwijl de Zwitsers afgelopen jaar in een referendum tegen een basisinkomen stemden. Tijd om eens met Ruger Bregman van gedachten te wisselen over het waarom, hoe en wat van een basisinkomen.
4. "Ik zat hoog, en plotseling zat ik nergens. Ik zat op de ziekenkas, in godsnaam!"
Je moet dat eens proberen. Jezelf 100% bloot geven. 100% eerlijk en puur vertellen over jouw mislukkingen, over jouw struggles in het leven. Dat doet deugd. Ondernemer Thomas D'hooge beleefde in 2015 een heel moeilijke periode. "Op zo'n moment voelt het alsof je je kind verloren hebt. Ik was kapot. Ik zat hoog, en plotseling zat ik nergens. Ik zat op de ziekenkas, in godsnaam", vertelt Thomas D'hooge in een ontroerend gesprek.
3. Zonder een cent op zak in New York, toch bouwde deze Belgische ondernemer er iets moois op
Amerikaanse oorden zoals New York zijn niet alleen bestemd voor tech start-ups en scale-ups. Een ondernemer uit de toeristische sector is Patrick van Rosendaal, Belgische stadsgids in the big apple. De prille veertiger heeft al twee boeken op zijn palmares en mocht enkele van ‘s werelds grootste toppers rondleiden. “Net zoals in de technologische sector is customer centricity hier extreem belangrijk”, vertelt van Rosendaal. Bloovi-redactrice Magali De Reu zit met hem samen in een koffiebar in Brooklyn en luisterde naar zijn verhaal.
2. "Loslaten van het traditionele managementmodel wordt hét vraagstuk van de 21ste eeuw"
Hoe overleven in tijden van gigantisch snelle technologische vooruitgang? Een ding is duidelijk: bedrijfsleiders moeten nu meer dan ooit klaar zijn om extreem wendbaar in te spelen op de grillen van de markt. Maar de realiteit is echter anders. De overgrote meerderheid van CEO’s wentelt zich in de vertrouwde ‘command & control’ structuur die al decennia lang de ruggengraat vormt van 99 procent van de bedrijven. Maar aan de horizon pakken zich donkere wolken samen die de voorbode aankondigen van de digitale storm. Het grote probleem? De kapitein is in slaap gevallen en is amper voorbereid op wat er komen gaat. “Een uiterst gevaarlijke situatie,” waarschuwt disruptie-expert en nexxworks Partner Peter Hinssen tijdens een gesprek met Bloovi.
1. "Het verbaast me dat slechts enkelen vatten dat er een grote maatschappelijke verschuiving aankomt"
Professor Jan Rotmans is hoogleraar en internationale autoriteit op het gebied van duurzaamheid en transitie. Bloovi-schrijver Mischa Verheijden zocht hem op aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Jan Rotmans is geen man van ingewikkelde theorieën. Integendeel. Hij noemt zichzelf ook scientivist en voerde met Urgenda de gewonnen klimaatzaak tegen de Nederlandse staat. Al dertig jaar verdiept hij zich in transitie en probeert de kanteling van de economie en samenleving te duiden: “Ik denk dat het nog een jaar of tien heel onrustig blijft en we dan naar een nieuw soort dynamisch evenwicht gaan.”
Tot in 2018!