Bron foto: Shutterstock
Een snelle zoekopdracht in Google over klassieke sollicitatievragen schuift een aantal van de meest voorkomende vragen naar voren, die je misschien al talloze keren in de loop van jouw carrière beantwoord hebt. Ze zijn populair, maar dat betekent niet dat het goede vragen zijn. In feite kunnen ze de slaagkansen van een kwalitatieve sollicitatie doen slinken.
Niemand wil zich tijdens een sollicitatie gespannen voelen. Je zou dat niet willen ervaren in je dagelijkse werk, dus waarom worden kandidaten er dan aan blootgesteld?
“Klassieke sollicitatievragen kunnen de kansen van een succesvolle sollicitatie doen slinken”
Let op de verschillende persoonlijkheidstypes, culturen en achtergronden van de personen die solliciteren bij jouw organisatie, en overweeg om een aantal van de meest voorkomende interviewvragen te schrappen. In plaats daarvan, probeer de volgende alternatieven eens uit. Ze zullen je meer nuttige informatie over de kandidaat geven - zonder dat ze zich ongemakkelijk voelen tijdens de sollicitatie.
1. Wat kan je mij vertellen over jezelf?
Je bent misschien verbaasd om zo'n traditionele interviewvraag bovenaan de lijst te zien, maar deze vraag scoort echt niet goed als opener. In feite kan het vanuit het perspectief van de kandidaat de indruk wekken dat je zijn CV niet hebt gelezen, zijn portfolio niet hebt opgezocht, of zijn LinkedIn-profiel niet hebt bekeken. Wanneer hij een eerste indruk moet maken, wil een kandidaat je niet op de hoogte brengen van zijn hele werkgeschiedenis aangezien er weinig tijd is. Hij wil liever een gesprek voeren.
In plaats daarvan, stel een vraag over iets dat je het meeste opviel in zijn CV of sollicitatiebrief. Toon de kandidaat dat je hem serieus neemt en dat je meer wil te weten komen over hem dan wat er op papier staat.
2. Waarom stop je met jouw huidige job?
Deze vraag kan leiden tot een ongemakkelijk antwoord, waardoor je misschien een negatief beeld van de kandidaat krijgt. Het antwoord kan erg persoonlijk zijn en je leert niet zo veel bij over de kandidaat.
Vraag hem in plaats daarvan over zijn favoriete deel en grootste uitdaging van zijn huidige job. Je zal meer leren over wat zijn prioriteiten zijn - zonder dat het gesprek te negatief wordt.
3. Op welk project ben je het meest trots?
Het is handig om te weten aan welke projecten een kandidaat het liefst werkt, maar je zou deze vraag anders kunnen stellen.
In plaats daarvan, vraag hem hoe hij, in het verleden, een project met meerdere, verschillende teams heeft uitgevoerd. Het antwoord zal aantonen hoe dynamisch hij kan werken - een dankbare eigenschap voor de meeste marketing- en verkoopteams.
4. Ben je een teamspeler?
In het algemeen is het niet aangeraden om ja-nee-vragen te stellen. Open vragen zorgen voor conversatie en geven je meer informatie over de kandidaat.
Het antwoord op deze vraag is waardevol, maar het is onwaarschijnlijk dat een kandidaat zichzelf zal presenteren als een werknemer die niet graag in team werkt. Jouw bedrijf zal vermoedelijk geen rollen aanbieden die helemaal alleen werken - iedereen moet op een bepaald moment bijeenkomsten bijwonen of aan campagnes werken.
Beter vraag je aan de kandidaat wat zijn ideale teamdynamiek/rol is. Zo kom je te weten of een kandidaat goed samenwerkt met anderen, terwijl je hem de kans geeft om zijn ideale werkomgeving te schetsen.
5. Hoeveel mensen vertrokken, volgens jou, vorig jaar uit JFK (de luchthaven van New York)?
Doordenkertjes als deze kunnen leuk zijn om te vragen - en ze kunnen je een paar dingen leren over de probleemoplossende vaardigheden van een kandidaat - maar ze creëren te veel stress voor de kandidaat. Ze zijn meestal moeilijk om op te lossen en vertellen je uiteindelijk niet veel.
In plaats daarvan, vraag de kandidaat hoe hij een probleem dat regelmatig in jouw team voorkomt, zou oplossen. Het antwoord zal veel nuttiger zijn en toont meteen hoe de kandidaat handelt.
“Doordenkertjes creëren stress bij de kandidaat en leveren niet veel informatie op”
6. ‘Sell me this pen’
Als je iemand voor een job in de verkoop aan het rekruteren bent, moet je het volgende weten: "Sell me this pen" is zo'n vaak gestelde vraag geworden, dat het gemakkelijk beantwoord kan worden dankzij een snelle Google-zoekopdracht voor het interview. Hierdoor bestaat de kans dat je de echte verkooptalenten van een kandidaat niet ziet. Dat is nochtans cruciaal.
Beter vraag je hoe hij een gemeenschappelijk pijnpunt dat jouw verkoopteam ondervindt, zou oplossen. Uit het antwoord zal blijken of hij goed onderzoek heeft gedaan, en het zal je een beeld geven van zijn overtuigingsvaardigheden.
Het interview is voor de kandidaat slechts een stuk van de puzzel, maar door meer doordachte vragen te stellen, kun je jezelf en de kandidaat een gunst verlenen. Welke klassieke sollicitatievraag moet volgens jou ook geschrapt worden? Laat het ons weten en laat een reactie achter!
Bron: Hubspot blog