Informatietechnologie staat nooit stil. En het tempo waarin het voortraast zorgt voor de nodige uitdagingen voor marketeers. Het biedt echter ook legio kansen voor organisaties die graag nieuwe informatieconsumptietrends en software-tools benutten om nog gerichter te communiceren met klanten of prospects.
Digitale-marketingstrategieën kunnen allerlei disciplines bevatten: display- en zoekadvertenties, e-mailmarketing, sms-berichten, digitale events, websites, SEO, mobiel internet en mobiele webapplicaties en social media-marketingtools. Hiermee kun je content oneindig personaliseren om nieuwe klanten te werven, bestaande te behouden en de conversie te verbeteren met relevante aanbiedingen op het juiste tijdstip.
Wat zeggen de marketeers?
IDG Connect ondervroeg, in samenwerking met Sitecore, de wereldwijd marktleider in customer experience management, 53 marketeers werkzaam in België, Luxemburg en Nederland. Zij bekleden de functie van marketing director of -manager, chief marketing officer en vice president of marketing. Ongeveer de helft van hen werkt voor een bedrijf met duizend of meer mensen in dienst.
De resultaten bieden inzicht in welke digitale marketingkanalen en informatiebronnen marketingafdelingen momenteel gebruiken in de Benelux. Ook geven ze inzicht in de houding ten opzichte van beheer, implementatie, automatisering en uitbreiding van de bestaande digitale marketingprojectondersteuning.
Tot slot zijn de uitdagingen van marketingafdelingen aangestipt op het gebied van het personaliseren van content om meer klanten te werven en ze beter te binden. Deze zijn bovendien afgezet tegen de verwachtingen voor toekomstige strategieontwikkeling.
Huidige aanpak van digital marketing
E-mail- en webadvertenties zijn het meest gebruikt in de Benelux. Dit correspondeert met de statistieken van andere regio’s. Dit suggereert dat deze kanalen als meest effectief gezien worden en/of de grootste ROI/prijs-kwaliteitverhouding hebben.
Dat zo’n groot deel van de respondenten in de Benelux nog niet is overgestapt naar SEO of behavioral advertising heeft misschien met de prijs ervan te maken, maar geeft wellicht ook aan dat deze tools nog niet volwassen genoeg zijn in de huidige multi-channel-aanpak binnen organisaties.
De resultaten spreken boekdelen
De resultaten suggereren dat sommige marketingorganisaties in België, Luxemburg en Nederland te lang stilstaan als het gaat om het vernieuwen van hun digital-marketingstrategie en wat koudwatervrees hebben voor nieuwe opties. Misschien vanwege een te laag budget, zijn ze ingedut of door de afwezigheid een duidelijke visie op welke processen die hiervoor veranderd moeten worden, en hoe.
De traditionele aanpak gebaseerd op direct mail- of sms-campagnes blijft domineren. Marketeers zien wel de voordelen van social media, om bijvoorbeeld de naamsbekendheid en klantentrouw te verhogen; hogere conversieratio’s of betere seo-posities te behalen; meer inbound webverkeer te genereren; lagere operationele kosten te bewerkstelligen voor het ontwikkelen van content en syndicatiestrategieën; en het verbeteren van de klantervaring met gepersonaliseerde feedback.
Toch zijn ze vaak nog niet van het belang van social media overtuigd of betwijfelen ze of de voordelen wel haalbaar zijn gezien hun huidige aanpak van social-mediamarketing of de beschikbare softwaretools.
Gratis whitepaper: De aanpak van digital-marketing in België, Luxemburg en Nederland
In onze whitepaper analyseren we de resultaten van het onderzoek tot in detail en nemen daarin mee wat de relatie tussen de IT- en de marketingafdeling is, hoe marketeers worstelen met het concept data en complexiteit ervan, contentpersonalisatie, hoe toekomstige strategieën eruit zien en meer.
Download de whitepaper van Sitecore en IDG Connect. U vindt hier ook een infographic over het onderzoek.