In een klein straatje ten noorden van Dendermonde staat tussen de woonhuizen plots een groot kantoorgebouw. Hier huist sinds kort Lansweeper, een 100% Dendermonds softwarebedrijf dat kind aan huis is bij onder meer het Amerikaanse leger, de NASA en alle grote Amerikaanse universiteiten. Tijd voor een blik achter de schermen, dachten we bij Bloovi:
Van bijberoep naar een bedrijf van 23 medewerkers
Lansweeper begon als een van de vele hobbyprojectjes van eigenaar en CEO Geert Moernaut, toen nog system administrator bij een multinational. Omdat het analyseren van het netwerk hem zoveel tijd kostte, besloot hij hiervoor een programma te ontwikkelen. Omdat het programma zo doeltreffend was, bood hij het online gratis aan.
Toen de gratis download haast onmiddellijk over de hele wereld met enthousiasme werd onthaald, plaatste Geert er een paywall voor. Het aantal downloads bleef echter onverminderd toenemen, in die mate zelfs dat Geert er amper een paar maanden later een bijberoep van kon maken. Vandaag, bijna zeven jaar later, werken 23 medewerkers fulltime aan Lansweeper. Het bedrijf telt meer dan 20.000 klanten, waaronder grote namen als Sony, Comcast, het Amerikaanse leger (en de marine en de luchtvaart) en zelfs de NASA. Voorzichtige prognoses voorzien een jaarlijkse groei van 40 à 50%.
Een netwerkscan in enkele muisklikken
Lansweeper is een tool die bedrijfsnetwerken volledig in kaart brengt en analyseert, wat systeembeheerders bijzonder veel tijd bespaart. In enkele muisklikken tovert het programma gedetailleerde rapporten tevoorschijn over alles wat zich in het netwerk bevindt, van de laatste virusscan op de pc van de secretaresse tot de resterende hoeveelheid blauwe inkt in de printer. “Dat doen we overigens aan een fractie van de prijs van de concurrenten,” zegt sales manager Maarten Saeys.
“Een product als SCCM van Microsoft doet in wezen hetzelfde als Lansweeper”, zegt hij nog.. “Maar er zijn twee grote verschillen. Enerzijds beperkt SCCM – of de system software managementsystemen van andere merken zoals HP – zich enkel tot zijn eigen domein, namelijk het analyseren van Microsoft-producten. Lansweeper analyseert alle machines: Microsoft, Apple, Linux, noem maar op (Maarten toont na het interview hoe ze zelfs de bedrijfsbarbecue aan de analyses van Lansweeper hebben toegevoegd, nvdr.). Het andere grote verschil is het prijskaartje. Voor een onbeperkt aantal gebruikers betaal je bij onze concurrenten misschien het 20-voud per jaar. Lansweeper kan je al hebben voor een paar 100 euro.
“En de gebruikers van het eerste uur zelfs maar 149 euro per jaar”, komt managing director Bart Maes lachend tussen. “We leggen onze prijzen immers contractueel vast. Ga je vandaag een contract aan, dan betaal je binnen tien jaar nog altijd dezelfde prijs.”
Amper geld besteed aan marketing
Lansweeper lijkt dan ook de kip met gouden ei. Afgezien van wat SEO tussen twee projecten door, heeft het bedrijf nog nooit aan marketing hoeven te doen. Het grote merendeel van de klanten – inmiddels meer dan 20.000 – zijn repeated business en nieuwe klanten komen binnen via word of mouth of via de natuurlijke toppositie in Google voor de zoekterm ‘network inventory’. En toch zit Lansweeper met een groot probleem.
“We vinden niet snel genoeg nieuwe medewerkers om aan de stijgende vraag te voldoen”, zegt managing director Bart Maes trots en bezorgd tegelijk. “Ons product is erg gebruiksvriendelijk, maar de achterliggende technologie is behoorlijk technisch. We moeten onze mensen een behoorlijk intense opleiding bieden vooraleer ze er helemaal weg mee zijn. En tegen dan moeten zij al klaargestoomd zijn om nieuwe mensen op te leiden, want de vraag blijft onophoudelijk toenemen.”
“Bovendien hebben we Lansweeper tot nu toe louter via e-commerce verkocht. We hebben wel een zeer goede technische support, maar het merendeel van onze klanten horen we nooit. Op zich is dat vaak dus makkelijk verdiend geld. Maar als we proactief grote bedrijven willen binnenhalen, wat we op korte termijn van plan zijn, dan moet je een heel ander soort service bieden. Die grote bedrijven verwachten dat hun personeel intern wordt opgeleid, dat er 24u/24 een telefoonlijn openstaat voor technische problemen enz. Die mankracht hebben we momenteel eenvoudigweg niet.”
“We zijn bekender in Amerika dan in Dendermonde”
“We willen alles hier letterlijk binnen het gebouw houden. Dat maakt het contact veel makkelijker. Bovendien willen we ook werkgelegenheid creëren in onze eigen regio, en niet in pakweg Bulgarije of India. Maar we zijn bekender in Amerika dan in Dendermonde. Veel mensen denken zelfs dat we een Amerikaans bedrijf zijn. We moeten dus dringend wat aan onze naamsbekendheid werken. Hopelijk is dit interview een eerste aanzet.”
Wil jij graag meebouwen aan de rooskleurige toekomst van Lansweeper (en tijdens de lunchpauze een baantje zwemmen in hun zwembad)? Heb je een achtergrond in sales, programmatie, support of een van de andere richtingen op deze vacaturepagina ? Aarzel dan vooral niet om je kans te wagen op één van onze vacatures!