Snapchat is razend populair bij jongeren. Op vijf jaar tijd is het sociale medium uitgegroeid van studentikoos vermaak tot hét social media-platform van millennials. De Leuvense e-commerce start-up Bringme speelt handig in op die populariteit. Vanaf deze week integreert het technologiebedrijf Snapchat in zijn klantendienst. Daarmee hoopt het om nog directer en sneller in contact te treden met de gebruikers van hun slimme e-commerce box, waaronder ook steeds meer studenten.

Onontgonnen terrein

De cijfers spreken voor zich: in de categorie 25- tot 30-jarigen gebruikt 32% Snapchat, bij de 18- tot 25 jarigen loopt dat op tot maar liefst 60%. Toch staat het commerciële gebruik van Snapchat in ons land nog in de kinderschoenen.

Initiatieven beperken zich tot het sporadisch delen van exclusieve content, een kijkje bieden achter de schermen of het uitdelen van tijdelijke kortingsbonnen. Het Leuvense technologiebedrijf Bringme ziet het groter. Als pionier in België integreert het vanaf vandaag Snapchat volledig in zijn klantendienst.

Bringme & Snapchat: de ideale match

Bringme is de nieuwe manier om pakketjes te ontvangen, te verzenden of uit te wisselen door een systeem van slimme boxen te koppelen aan een mobiele app.

Het doel: het ontvangen van online bestellingen een pak makkelijker maken, maar geeft ook de mogelijkheid om te retourneren of bijvoorbeeld je was te laten ophalen en gestreken terug te krijgen.

Tim Driesen, Creative Director bij Bringme, legt uit: “Bringme is steeds populairder bij studenten van universiteiten en hogescholen. Het is een generatie die niet meer belt, tenzij een keer per maand met de grootouders. Je bereikt hen dus maar beter met het medium waar ze zich het best bij voelen: Snapchat.”

Klantendienst 2.0

Maar hoe gaat zoiets dan in zijn werk? Als er problemen zijn, zullen klanten die via Snapchat gemakkelijk kunnen delen via de chatfunctie of door een foto of video door te sturen naar ‘Bringmesnapdesk’, de Snapchataccount van Bringme. Een Bringmesnapdesk-medewerker treedt daarop direct in dialoog met de klant om het probleem op te lossen.

De specifieke eigenschappen van Snapchat bieden hier heel wat voordelen, duidt Driesen: “Niet alleen kunnen we kort op de bal spelen en live meevolgen, via Snapchat houden we de sfeer ook luchtig. Dat is vaak al een deel van de oplossing. Bovendien wordt het probleem niet direct deel van een publieke discussie waar iedereen kan meelezen, een risico dat groter is bij Facebook en Twitter.”

Wat brengt de toekomst?

Bringme onderzoekt in welke mate het Snapchat ook in de rest van zijn dienstverlening kan integreren. “Momenteel zijn de commerciële mogelijkheden van Snapchat beperkt tot content verspreiden. Dat belet ons niet om intern al de vele mogelijkheden te onderzoeken”, besluit Driesen.

meer info: bringme.com