De Europese Commissie heeft haar plannen onthuld voor de realisatie van een eengemaakte digitale markt. Het omvat 16 actiepunten die bedoeld zijn om de Europese lidstaten beter te laten samenwerken zodat het een sterk blok kan vormen tegen Silicon Valley. Hier enkele opvallende punten uit het plan:
Goed voor e-commerce?
Het plan heeft als intentie om e-commerce verzendingen goedkoper te maken en de levering ervan efficiënter te maken binnen de Europese Unie. De Europese Commissie wil ook graag een einde aan het geoblocken van content.
Europa neemt daarmee bedrijven zoals Netflix op de korrel. Zij bieden immers per land andere content aan. Europa wil dat het moet mogelijk zijn om jouw content overal te bekijken, los van het Europees land waarin je vertoeft. Een voorstel waar filmstudios niet voor zullen staan te springen.
Bestrijden van oneerlijke concurrentie
Daarnaast plant Europa ook het lanceren van anti-trust zaken in de e-commerce sector en de zoekmachine-sector, om te kijken of er geen oneerlijke concurrentie plaatsvindt door de grote spelers. Onlangs lanceerde de Europese Commissie al zo'n zaak tegen zoekgigant Google.
Het is afwachten of dit plan een impact zal kunnen maken op de Europese digitale sector. Voorlopig lijkt het te gaan om enkele ideeën die op papier zijn gezet, maar zijn er nog geen concrete actiepunten geïdentificeerd. Op 25 juni zullen we meer weten, dan vindt de volgende Europese Raad plaats en zullen de Europese politieke leiders debatteren over dit actieplan.