Petra Sell, al 15 jaar actief als UI designer, heeft een nieuwe versie van haar ondertussen bekende ’observations in interactive design’ gelanceerd. Vorig jaar was haar presentatie al goed voor zo’n 330.000 clicks op SlideShare. Bloovi sprak met Petra over dé design-trends van 2014:
Design-inspiratie
Bloovi peilde bij Petra Sell's grootste inspiratiebronnen op het vlak van design. Ze schuift twee concrete voorbeelden naar voren:
Medium
Petra: ‚Een site die de grenzen op het vlak van design drastisch heeft verlegd is medium.com. Medium heeft enkele radicale en tegelijk geniale aanpassingen gedaan. Zo vind je op een artikelpagina geen klassieke navigatie meer terug. Ongezien!’
‘De focus ligt enkel en alleen op de content van de artikel (met ruimte voor prachtige grote fotografie), enkel onderaan van elke pagina wordt gelinkt naar een volgende artikel, uiteraard op maat van jouw eigen profiel. Een gedurfde zet! Ook op het vlak van typografie is Medium een pareltje,’ vertelt Petra Sell.
'Web-typografie staat nog altijd in haar kinderschoenen. Veel lettertypes zijn ondertussen aangepast voor digitaal gebruik, maar er zitten gigantische verschillen in kwaliteit en ook de optimalisatie voor verschillende browsers is niet overal even goed gelukt. Bovendien zie je ook dat veel 'webdesigners' nog niet thuis zijn in de kunst van lettersetting. Maar Medium lijkt het echter wel goed begrepen te hebben,’ besluit Petra Sell.
The New York Times
Petra: ‚Ook het redesign van The New York Times vind ik fantastisch en inspirerend. Je ziet dat elk klein detail goed doordacht is en typografisch ook goed in elkaar zit. Er is ook veel nagedacht over de essentie van een nieuwssite – eindelijk is de digitale editie van de krant ook visueel een volwaardige belevenis, die mag staan naast de gedrukte editie.’
Flat Design
We vroegen aan Petra waarom flat-design overal de kop op steekt:
Petra: ‚De Flat-design trend komt eigenlijk voort uit het redesign van Windows 8 en Google. Zo hielden deze bedrijven veel rekening met de "digital native" aanpak, dat wil zeggen dat design-elementen geoptimaliseerd zijn voor snelle laadtijden. Alles wat overbodig is werd weggelaten, typografie zoals gebruik van vlakke kleuren kreeg een centrale rol. Dus uiteindelijk een vooral functionele keuze die nu gepercipieerd wordt als visuele trend.’
‘Ook al is dit zeker de juiste insteek, gaan designs dit jaar toch al iets meer visuele diepte tonen. en het verschil zal vooral in het detail zitten: in kleine micro interacties, animaties, manieren hoe je naar informatie wordt geloodst. Dat alles ziet er heel simpel uit, maar er zal veel denkwerk vooraan moeten gaan.’
Toekomst van UX & UI?
‚UX & UI gaan ondertussen hand in hand. Vroeger was alles heel rechtlijnig opgesteld. Zo had je normaal eerst een briefing, een sitemap, wireframes, statische designs en development, waardoor er weinig ruimte voor optimalisatie bleef. Vandaag gaat alles heel agile. Zo is het proces niet meer lineair en wordt makkelijk iets eerst uitgetest in prototypes, lopen fases parallel om zo onmiddellijk te kunnen bijsturen,’ vertelt Petra Sell.
"People exposed to the well-designed layout have higher cognitive focus, more efficient mental processes and a stronger sense of clarity" - Mikael Cho.
‘In de toekomst zullen sites veel beter moeten letten op de impact van design op hun lezers. En dat kan over kleine dingen gaan. Het was Mikael Cho die dat ook al aangaf om ooomf.com: Hoe beter het design van een simpele font, hoe meer focus jouw bezoekers zullen hebben op de zaken die er echt toe doen. Bovendien zal de informatie die je op je site zet ook al een pak duidelijker zijn.!’
Bottom line: Het is de moeite waard om te investeren in design!
Om te weten waar design in 2014 naartoe gaat dien je zeker de volledige visie van Petra eens nader bekijken. Hieronder kan je haar design presentatie van 2014 bekijken:
Wie graag een voice-over zou willen hebben, mag Petra altijd vragen als spreker of kan de speaker notes downloaden via gumroad. Op dinsdag 18 maart kan je Petra ook live horen spreken in idealabs in Antwerpen, gratis tickets zijn hier te boeken.
Over Petra
Petra Sell is al 15 jaar actief als UI designer, en heeft bij verschillende internationale bedrijven gewerkt: agency.com (london), strawberryfrog (amsterdam), boondoggle (Leuven) en prophets (antwerpen), sinds 13 juli 2013 is ze zelfstandig. Meer info over Petra kan je op haar website vinden.