Tien ton schone lucht verpakt als een geschenkje. Daarmee wil vertical solution provider MECOMS zijn klanten en prospecten uit de energie- en nutssector verrassen. Vijfhonderd boompjes, in stekjes van veertig centimeter hoog, gaan eerstdaags de post op. “Goed voor twintig kilo gecompenseerde CO² per volwassen boompje”, leert senior marketing consultant Michel Delvaux ons enthousiast. “Het symbool erachter? De duurzame relatie die we met elk van onze partners willen uitbouwen.”
“We zijn gestart met een zaadje en geëindigd met een boom”, stelt Delvaux lachend vast. “Het klinkt inderdaad wat Bijbels, maar zo is het écht gegaan. Want ons eerste idee was om onze klanten een zaadje op te sturen van een zonnebloem. We wilden eens iets anders dan de obligate jaarlijkse attentie, die toch gewoon in de vuilbak zou belanden. Dus dachten we aan iets interactiefs. Aan een levend geschenk, dat symbool kon staan voor de duurzame relatie die we met onze klanten en prospecten willen uitbouwen.”
Een zonnebloempitje was ons eerste plan. Alleen, een zonnebloem groeit en bloeit helaas maar één keer. Toch niet zo verschrikkelijk duurzaam, bedachten de MECOMS-ideeënmakers zich. “Dus zijn we beginnen zoeken naar iets wat een langer leven beschoren was en vanzelf al meer aspecten van duurzaamheid in zich droeg. Zo zijn we heel logisch aanbeland bij een boompje. Niet zomaar een boompje zelfs, maar eentje dat ook fruit voortbrengt. Klanten die hun stekje planten, kunnen later letterlijk de vruchten plukken van de relatie die ze met ons zijn aangegaan. Jazeker, we hebben hier diep over nagedacht”, knipoogt Delvaux.
Water rijmt op later
Het wordt een cadeautje zoals je ze met je verjaardag het allerliefst openmaakt: een doosje in een blitse verpakking met daarbij het kleinood en een hoop leuke attributen: een voedingstabletje, een schopje en enkele accessoires om de scheut professioneel in de grond te krijgen, een handleiding die vertelt hoe je de boom moet planten en verzorgen, en last but not least een boodschap: ‘Wij leveren de boom, jullie het water.’ En daarop verder rijmend: ‘Zo werken we samen aan later.’
Juist dat laatste zinnetje zegt waar het om draait. Te veel relaties, zeker in een commerciële context, fungeren vandaag als wegwerpartikelen, vindt MECOMS. “Wanneer wij een relatie aangaan, dan hopen wij dat die lang mag blijven bestaan. We gaan er ook alles aan doen om die relatie te voeden, te onderhouden, water te geven, schoon te wieden, van licht en lucht te voorzien. Met dit geschenk willen we aan onze klanten en prospecten duidelijk maken: wij willen met jullie samenwerken als een partner, als een relatie die we respecteren en koesteren. Niet vanuit een oppervlakkige verhouding klant-leverancier.”
Waterdragers voor de campagne
Niet onlogisch richt de campagne van MECOMS zich in een eerste fase op de waterbedrijven die tot hun klanten of prospecten behoren. “Voor ons zijn zij de vaandeldragers bij uitstek voor ons initiatief”, zegt Delvaux. “Zij brengen dé grondstof van alle leven tot bij gezinnen thuis of naar bedrijven. Water is hun specialiteit. En wat hebben onze boompjes meer dan alles nodig? Juist. De kern van onze boodschap: wij geven jullie het boompje, jullie voegen water toe, hopelijk kunnen we dan samen iets doen groeien. Wij geven dus de aanzet, maar we vragen er ook iets voor terug. Namelijk dat onze klanten meestappen in die idee van duurzaamheid. Het boompje dat wij hen toesturen, staat symbool voor een wederzijds engagement. Beter kan je een hecht partnerschap niet verbeelden, vonden wij.”
Duurzaamheid gaat over menselijke waarden, respectvol handelen en het creëren van producten die bestand zijn tegen de toekomst
Wortels in de energie-industrie
MECOMS heeft wereldwijd bedrijven in zijn klantenportfolio die behoren tot de energie- en nutssector. Vandaag bouwt MECOMS – als partner van Microsoft – softwareoplossingen op maat voor de utility sector. Het bedrijf biedt ook diensten aan, zoals consultancy en training. “Eigenlijk verzorgen wij oplossingen voor de volledige meter-to-cash keten”, verduidelijkt Delvaux. “Wij werken zowel voor de producent, als voor de transporteur die de energie aan huis brengt en de leverancier die de factuur stuurt. Met andere woorden: wij leveren onze diensten zowel aan het windmolenpark en de kerncentrale als aan de Fluviussen en Electrabels van deze wereld. Ons softwareplatform MECOMS 365 is precies op maat ontworpen van die sector.”
Vechten voor een proper imago
Dat precies deze sector vaak onder vuur ligt wanneer het over duurzaamheid en milieubewustzijn gaat, wil Delvaux niet ontkennen. “Energie- en nutsbedrijven kampen inderdaad met een dubbelzijdig imago. Enerzijds willen onze klanten maar wat graag het uithangbord zijn voor duurzaam leven en toekomstgericht denken. Daarvoor sparen velen kosten noch moeite. Anderzijds vechten heel wat energiebedrijven nog tegen hun moeilijke reputatie op vlak van ecologie en duurzaamheid.”
“Toch zien we dat veel van onze klanten wel degelijk ernstig bezig zijn met het thema”, haalt Delvaux aan. “Iedereen in de sector ziet in dat er wel iets moet gebeuren, dus zoeken bedrijven volop naar initiatieven om goede punten te scoren rond dat topic. Ze doen oprecht inspanningen om duurzaam te werken. Dat willen we ook signaleren aan de buitenwereld met onze actie.”
Méér dan ‘plastic bij plastic’ en ‘karton bij karton’
“Duurzaamheid is sowieso iets wat we vanuit onze eigen onderneming sterk willen uitdragen”, aldus Delvaux. “Zoals zoveel bedrijven letten wij op ons papierverbruik en sensibiliseren we onze medewerkers actief om hun afval te sorteren. We stellen ook leenfietsen ter beschikking aan onze werknemers, zodat ze hun auto al eens kunnen laten staan. Gaan we met dat soort initiatieven de wereld redden? Nee, maar alle kleine beetjes helpen.”
Bovendien is duurzaamheid een veel breder begrip, tekent Delvaux aan. “Het gaat over menselijke waarden, respectvol handelen en het creëren van producten die bestand zijn tegen de toekomst. Als IT-provider kunnen we wat dat betreft best wat dingen doen. Eerst en vooral in de relatie met onze klanten. Maar ook door onze eigen toepassingen zo duurzaam mogelijk te maken. Onder andere door ervoor te zorgen dat onze systemen zo accuraat mogelijk werken. Dat bespaart tijd, geld én overbodig printwerk. Of neem bijvoorbeeld de mobile workforce die we managen met onze toepassing: ons systeem berekent voor onze klanten de optimale route om hun technische interventieploegen op de plaats van bestemming te krijgen. Beter voor de klant, beter voor de planeet.”
“Wij bouwen onze oplossingen trouwens ook volledig modulair. Klanten kunnen de componenten selecteren die ze nodig hebben of bepaalde extra’s toevoegen. Veranderen hun noden, dan hoeven ze niet meteen hun hele landschap te laten ombouwen. Ook dát is duurzaam samenwerken.”
Een zaadje met de ambitie van een bos
Het begon dus als een zaadje. Dat zaadje werd een boom. Die moet ten slotte een groot bos worden, zo hoopt de marketingverantwoordelijke althans. “Met deze campagne focussen we op België, Nederland en Groot-Brittannië. We hebben nu een 500-tal boompjes klaarstaan om te versturen naar onze contactpersonen. Wie een boompje ontvangt, kan op de verpakking een registratiecode aflezen, een soort van uniek ID voor dat plantje. Via de URL www.treely.eu kunnen mensen de locatie registreren waar ze hun boompje in de grond steken. Zo krijg je een mooi overzicht van waar alle boompjes geplant zijn. Er hoort ook een berekening bij hoeveel CO² de boompjes tezamen verwerken.”
Het zou tof zijn om minimum duizend bomen te planten? Dat geeft een totaal van 20 ton CO² die we samen met onze klantrelaties kunnen compenseren
Om een schatting te geven: volgens onderzoek zou een volwassen boom zo’n 20 kilo CO² compenseren. “Maar een boom heeft nog zoveel andere positieve eigenschappen voor het milieu en het klimaat. Denk maar aan het tegengaan van bodemerosie, aan de biodiversiteit die bomen herbergen, aan het regenwater dat ze absorberen, de verkoeling die ze bieden, het vitale effect op onze gezondheid… Dat belang leggen we uit in het introfilmpje op onze website.
20 ton CO²
Slaat de formule aan, dan wil MECOMS het initiatief graag uitbreiden. “We zouden graag onze klanten in andere landen eveneens een boompje sturen, als de interesse er is. En we willen ook onze IT-partners aanschrijven met de vraag om mee te stappen in ons project. Zo kunnen zij op hun beurt boompjes bezorgen aan hun klanten. Hoe mooi zou dat niet zijn, om ons bos verder en verder te zien uitdijen?”, droomt Delvaux al verder.
Hoe groot dat bos idealiter moet worden? “Goh, daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht. Maar nu je het aanhaalt, het zou wel tof zijn om daar een getal op te plakken. Wat zou je zeggen van minimum duizend bomen? Dat geeft een totaal van 20 ton CO² die we samen met onze klantrelaties kunnen compenseren. Wat lijkt je dat?” Deal, geen seconde twijfel.
Heb je vragen over onze oplossingen voor de energie en nutsector? Neem dan gerust een kijkje op onze website.