31 procent van de Belgen zou voor een job solliciteren als hij het gevoel krijgt dat hij bij andere werkgever carrière kan maken. Dat blijkt uit onderzoek dat vacaturesite Indeed liet uitvoeren onder 501 werknemers in Brussel, Vlaanderen en Wallonië. Opvallend is dat vooral de categorie 25-34-jarigen omwille van die reden geneigd is van job te veranderen (40 procent). Bij 55-plussers is dat slechts een op vier.
Betere voorwaarden
“Werknemers die al vijf à zes jaren voor dezelfde werkgever werken, hebben de meeste interesse om carrière te maken”, zegt Anouk Kon, Evangelist bij Indeed. “Voor 42 procent van hen is dat de grootste motivator om bij een ander bedrijf te solliciteren. Bij starters en werknemers tot vier dienstjaren ligt dat percentage gemiddeld vijf procent lager.”
De belangrijkste beweegreden om voor een andere job te solliciteren, blijft wel het totaalpakket. Meer dan de helft van de ondervraagden (53 procent) geeft aan dat een functie die beter bij hem aansluit en beter betaald wordt de hoofdreden is om ervoor te solliciteren. In Vlaanderen is dat zelfs 60 procent, tegenover 49 procent in Wallonië en slechts 39 procent in Brussel. Kon verklaart: “Een van de redenen dat het percentage in Brussel lager ligt, is wellicht omdat bedrijven in de hoofdstad hun werknemers al 10 procent meer betalen dan het Belgische gemiddelde.”
De extra voordelen die bij een ander bedrijf beter zijn, is voor 49 procent van de ondervraagde werknemers nog een andere belangrijke beweegreden om voor een andere job te solliciteren. De bedrijfsreputatie (29 procent) en de bedrijfscultuur (20 procent) spelen minder een rol.
Negatief online imago
Een negatieve online reputatie van een bedrijf is niet bevorderlijk voor het aantal ontvangen sollicitaties. Maar liefst 60 procent van de ondervraagden wantrouwt bedrijven die online een minder goede reputatie genieten. Vrouwen zijn daar met 65 procent gevoeliger voor dan mannen (54 procent). Voor de overige 40 procent maakt het negatieve online imago geen enkel verschil.
Kon legt uit: "Als het bedrijf online met een negatieve reputatie kampt, maar het departement geniet wel een positief imago, dan verandert dat de zaak voor sollicitanten. 63 procent van de ondervraagden zou dan wel degelijk solliciteren voor een job binnen dat departement van het bedrijf."
Starters hechten waarde aan de naam
Indeed peilde in het onderzoek ook naar hoe belangrijk het voor sollicitanten is dat het bedrijf algemeen bekend is. Vooral starters hechten daar veel waarde aan (40 procent). Voor sollicitanten vanaf 45 jaar is de naamsbekendheid van een potentiële nieuwe werkgever minder een criterium (21 procent).
“We merken ook dat 48 procent van Brusselse ondervraagden niet geneigd is om voor een onbekend bedrijf te werken. Dat valt te verklaren door de aanwezigheid van tal van multinationals in de hoofdstad”, besluit Kon.