Bron foto: Shutterstock
Er is de laatste weken al veel over gezegd en geschreven in de pers: de Belgische e-commerce sector is ten dode opgeschreven. Volgens sommigen dan toch. Het is natuurlijk wel een feit dat we door de complexe wetgeving en hoge loonkosten in ons land een serieuze handicap hebben tegenover. andere landen. Het verschil in personeelskosten met Nederland bedraagt maar liefst 17%, waardoor het moeilijk concurreren is met onze noorderburen. Zij richten zich natuurlijk maar al te graag op de Belgische consument.
We geven jaarlijks dan ook 9 miljard euro uit in webshops, waarvan 55% in buitenlandse webshops (vooral Nederlandse), bovendien spreken we ook nog eens (voor een deel) dezelfde taal. Niet verwonderlijk dus dat zij hiervan een graantje proberen mee te pikken.
Het is al te makkelijk om alle schuld hiervoor af te schuiven op de hoge loonlasten en regelgeving hier in België. We moeten de hand deels in eigen boezem steken. De Nederlanders sprongen veel eerder op de e-commercetrein, waardoor ze al vroeg een deel van de Belgische markt in handen hadden. Bovendien hebben ze daardoor ook een voorsprong qua kennis inzake IT, logistiek, marketing en ga zo maar verder. Wij Belgen hebben te lang toegekeken langs de zijlijn naar hoe buitenlandse (web)shops de markt in namen. Deze vier tips helpen je om de concurrentie aan te gaan en zelfs te winnen:
1. Definieer jouw USP
De concurrentie is moordend, zijn het niet je Belgische concullega’s die met je concurreren dan is er wel een buitenlandse speler die dit doet. Bepaal daarom wat jouw webshop uniek maakt. Welke waarde hebben de producten in je webshop voor jouw klanten? Welke behoeftes vervullen ze? In het boek “Business Model Generation” van Alexander Osterwalder definiëren ze de unique value proposition als volgt: “Het lost een klantprobleem op of vervult een klantbehoefte. Iedere waardepropositie bestaat uit een aantal producten/services die inspelen op de behoeftes van een bepaalde klantgroep. Een USP is dus een bundel van voordelen die een bedrijf aan klanten aanbiedt.”
Deze definitie bekijkt een USP dus als een bundel van voordelen. Het hoeft dus niet één bepaald kenmerk te zijn zoals de goedkoopste, de beste service en ga zo maar verder. Dit soort USP’s zijn makkelijk kopieerbaar, waardoor je binnen de kortste keren niet meer de enige webshop bent die deze waardepropositie claimt. Probeer daarom dieper in te gaan op wat jouw webshop uniek maakt. Achterhaal welke onderliggende behoeftes jouw producten inlossen bij jouw klanten. Het stellen van volgende vragen kan hierbij helpen:
- Van welke materialen zijn mijn producten gemaakt?
- Van waar komen deze materialen?
- Hoe worden je producten gemaakt?
- Wat is het verhaal achter je bedrijf (storytelling)?
- Wat bied jij aan dat niemand anders doet?
De antwoorden op deze vragen helpen je om een uniek verhaal rond je webshop te creëren waarmee je je kan differentiëren van je concurrenten.
Het Belgische Bambooti is een mooi voorbeeld van hoe je dit in de praktijk kan aanpakken. Zij verkopen hoesjes voor smartphones en MacBooks. Producten waarmee het internet vol staat en die je voor slechts een paar euro ook via AliExpress kan bestellen. Niks speciaals dus, zou je denken. Echter verkopen ze alleen maar handgemaakte producten van steen en hout. Bovendien zit de volledige productie hier in België en gebruiken ze alleen maar eco-friendly grondstoffen. Deze eigenschappen maken dat ze een USP hebben dat uniek is en niet zomaar gekopieerd kan worden. Deze aanpak resulteerde reeds in twee geslaagde crowdfundingcampagnes via Kickstarter.
2. Win het vertrouwen van je bezoeker
Vertrouwen is één van de belangrijkste factoren voor Belgische consumenten om bij een bepaalde webshop te kopen. Dit blijkt ook uit de culturele dimensies van Hofstede. Vergelijk je dit met Nederland, dan zie je dat die score daar een stuk lager ligt: slechts 54. Deze dimensie geeft aan in welke mate mensen in een maatschappij zich (on)comfortabel voelen bij onzekerheid. Het is dus van groot belang dat Belgische consumenten je webshop vertrouwen en zich zeker voelen wanneer ze een aankoop bij jou willen doen. Volgende elementen in je webshop verhogen het vertrouwen en dus ook de kans op een aankoop.
Belgische keurmerken
Sluit je webshop aan bij een Belgisch keurmerk voor webshops zoals BeCommerce of SafeShops. Deze organisaties controleren webshops op een hele reeks voorwaarden, waarna ze hun keurmerk al dan niet toekennen. Door deze logo’s te tonen op je webshop laat je zien dat je voldoet aan de meest recente wetgeving en straalt vertrouwen uit naar je bezoekers.
Onderzoek van BeCommerce heeft uitgewezen dat maar liefst 57% van de Belgische consumenten het label herkent. Nog belangrijker is dat 88% van diegenen die het label herkennen er ook vertrouwen aan schenken. Met het label verhoog je dus het vertrouwen in je webshop en bijgevolg ook de kans op een conversie.
Reviews
Beoordelingen van klanten zijn een krachtig middel wanneer je het consumentenvertrouwen in je webshop wil verhogen.Onderzoek heeft aangetoond dat 92% van de online shoppers kijkt naar eerdere ervaringen van klanten wanneer ze iets in een webshop willen bestellen. Wie is er immers beter geplaatst om jouw webshop en z’n producten te beoordelen dan iemand die effectief iets bij jou gekocht heeft? Bied klanten daarom de mogelijkheid om een review achter te laten nadat ze aankoop hebben gedaan. Dat kan je doen door een professioneel klantbeoordelingssysteem zoals TrustPilot of The Feedback Company te integreren in jouw webshop. Je bent vast ook wel al eens “de gele sterren” in Google tegengekomen. Google heeft aan enkele review websites (zoals TrustPilot) die onafhankelijk reviews verzamelen voor bedrijven, een licentie toegekend. Wanneer je als webshop 150 reviews op zo’n website verzameld hebt, word je beloond met de gele sterren in Google. Hierdoor rank je hoger in Google en zullen mensen sneller geneigd zijn om door te klikken en uiteindelijk ook een aankoop te doen.
Geef je webshop een gezicht
Wil je het vertrouwen van je potentiële klanten winnen, dan is het belangrijk je webshop menselijker te maken. Bezoekers van je webshop moeten het gevoel krijgen dat ze met een echt persoon zaken doen in plaats van met een bedrijf. Je kan dit gevoel op verschillende manieren stimuleren:
- Voeg in je webshop een chat button toe met je eigen naam en een foto van jezelf of je werknemers. Zo geef je klanten het gevoel dat ze een gesprek hebben met een persoon en niet een bedrijf.
- Geef mensen via social media regelmatig een blik achter de schermen van je webshop. Post een leuke foto van je werknemers in actie of van wanneer jullie op teambuilding gaan.
- Voeg in de footer van je webshop je adresgegevens en eventueel telefoonnummer toe.
- Voeg een “over ons” pagina toe aan je webshop waar je het verhaal achter je webshop vertelt.
3. Go global, act local
Als bescheiden Belgen zijn we soms al snel tevreden met succes in eigen land. Echter liggen er over de landsgrenzen heen ook kansen. Wil je groeien met je webshop, dan kan het dus een goed idee zijn om internationaal te schalen. Bovendien kunnen we dankzij onze tweetaligheid gemakkelijk schalen naar zowel Nederland als Frankrijk. Houd wel rekening met de culturele verschillen die er heersen tussen landen wanneer je je webshop internationaal uitrolt. Culturele verschillen hebben namelijk een invloed op vrijwel alle marketingcomponenten.
De culturele dimensies van Geert Hofstede kunnen je helpen deze verschillen in kaart te brengen en te begrijpen. Eerder in dit artikel haalden we al aan dat Belgen hoog scoren op de dimensie 'uncertainty avoidance', maar er zijn nog vier andere dimensies die helpen de culturele verschillen tussen landen bloot te leggen. Besteed dus de nodige aandacht aan deze verschillen, zodat je webshop en bijhorende marketingactiviteiten afgestemd zijn op de cultuur en behoeften van consumenten in de lokale markten. Doe je dit niet, dan wordt het moeilijk te concurreren met de lokale webshops.
Bij het lanceren van je webshop in een nieuw land komt natuurlijk nog veel meer kijken. Volgende tips helpen je om je webshop succesvol te lanceren in nieuwe markten:
- Test het potentieel van een markt door via marktplaatsen te verkopen. Op deze manier kom je op een relatief eenvoudige manier te weten welke producten aanslaan, hoeveel producten er retour komen,... Zie je in een bepaald land meer tractie via marktplaatsen, dan is het slim om eerst uit te breiden naar dat land.
- Zorg dat je juridisch in orde bent met de lokale wetgeving en regels. Deze kunnen al snel verschillen van land tot land. Zo geldt in Duitsland bijvoorbeeld dat verkopers alle retourkosten voor hun rekening dienen te nemen wanneer de waarde van de bestelling groter is dan €40.
- Bied de juiste betaalmethode, de favoriete betaalmethodes zijn namelijk in elk land anders. Zo gebruikt men in Nederland vaak iDeal, terwijl wij Belgen Bancontact prefereren.
- Wanneer je je producten internationaal gaat verkopen, betekent dit ook dat je je logistiek hiervoor op orde moet hebben. Zorg dat je vooraf weet wat de gewenste verzendopties/vervoerders zijn in een bepaald land. Een verzendtool als SendCloud kan hierbij helpen, zij bieden een uitgebreide waaier aan vervoerders/verzendopties in zowel binnen- als buitenland. Bovendien helpen ze je ook tijd te besparen door je gehele (internationale) verzendproces te automatiseren.
- Promoot je webshop wanneer je lanceert in een nieuw land. Je moet immers de naamsbekendheid van je webshop vanaf nul opbouwen in een nieuwe markt. Besteed hier dus de nodige aandacht aan en trek hier voldoende budget voor uit, zodat je webshop internationaal een succes wordt.
Uitgelicht
Bovenstaande tips kunnen natuurlijk ook door de buitenlandse shops gebruikt worden. Wil je het echt halen van onze noorderburen. Zorg dan dat je buzz creëert rond je webshop. Dé beste reclame is immer nog steeds mond-tot-mondreclame. De mening of aanbeveling van iemand die je kent, beschouw je al snel als waarheidsgetrouw. Online doe je dit met buzz marketing, dit lijkt namelijk sterk op de traditionele offline mond-tot-mondreclame, met het enige verschil dat jij als webshop de initiator bent. Je probeert namelijk een soort hype te creëren rond je producten of een bepaalde campagne. Onderstaande tips helpen je om succesvol een buzz marketing-actie op te zetten.
- Denk goed na over de boodschap/campagne die je wil uitsturen. Je doelgroep moet zich kunnen vinden in de boodschap. Het moet iets vernieuwends zijn, iets wat je nog nooit eerder hebt gedaan. Je kan bijvoorbeeld 3 dolle kortingsdagen organiseren, waarbij men op dag één 5% korting krijgt op alle producten, op dag twee 10% korting en op dag drie 15%.
- Kies een selecte doelgroep uit naar wie je de actie wil communiceren. Je kan de actie bijvoorbeeld uitsturen naar mensen die al eens iets in je webshop gekocht hebben of mensen die zich hebben ingeschreven op je nieuwsbrief. Het doel is om van deze selecte groep ambassadeurs te maken die je boodschap gaan verspreiden onder hun netwerk. Je kan hen triggeren om ambassadeur te worden door een beloning te voorzien wanneer ze de actie delen met 20 vrienden. Je kan hen dan 20% korting geven i.p.v. 15% op de laatste dag van de actie.
- Begin tijdig te teasen via jouw kanalen. Maak je mensen nieuwsgierig naar de actie door al een tipje van de sluier te lichten. Belangrijk is om daarbij te vermelden dat de actie enkel geldt voor bijvoorbeeld mensen die ingeschreven zijn op de nieuwsbrief. Op die manier trigger je mensen zich in te schrijven. Let wel op dat je niet te veel los laat over de actie, of dat je te lang teaset, mensen zouden hun interesse in de actie wel eens kunnen verliezen dan.
Hopelijk helpen bovenstaande tips om de buitenlandse concurrentie het hoofd te bieden. Veel succes!