Sinds webontwikkelaar Newance de nieuwe website van sportvacaturesite Sportcareers online bracht, steeg na de 2 maanden de omzet met 50%. Salesopleidingcenter Blinc ontvangt op zijn nieuwe site drie keer meer inschrijvingen voor workshops. “En dat komt niet in de eerste plaats omdat we mooie websites maken”, zegt oprichter Matthieu Voet, “maar omdat we vooraf per se hebben willen achterhalen wie onze klanten hun potentiële klanten zijn en wat zij op een site willen vinden of doen.”
De verleiding om flitsende sites te maken, waarop de klant zichzelf in het zonnetje zet, is voor een webbouwer bijzonder groot. De technische mogelijkheden laten ook toe om de bezoekers snel te verbazen. “De aandacht even vasthouden, kan echter bezwaarlijk het einddoel zijn”, aldus Matthieu Voet. “Net zo min als de website zelf het einddoel kan zijn. Uiteindelijk wordt de zware investering gerechtvaardigd omdat de site de omzet van een bedrijf zou verbeteren.”
Bezoekersonderzoek
“Wij zijn ervan overtuigd dat dit enkel kan door in samenwerking met de opdrachtgever in eerste instantie grondig te analyseren wat zijn (potentiële) klanten nodig hebben, welke informatie ze hopen te vinden en welke acties ze online bereid zijn uit te voeren. We merken steevast dat deze oefening onze klant doet nadenken over zijn manier van werken en zijn klantgerichtheid. Of hoe het bouwen van een website helpt bij het beter doorgronden van je business.”
Een website is geen project
“Wie een website als een einddoel beschouwt, dreigt ook in de project-val te trappen. Een website koop je niet, zoals je een nieuwe tablet koopt. Een website is zoals een huwelijk. Je trouwdag is een droom, want dan ga je samen online en iedereen die je liefhebt komt kijken. Als je de dag na het feest echter niet meer met elkaar praat of je aan elkaar aanpast, steven je af op een teleurstelling. Geen project dus, maar een proces, waar we samen met de klant aan blijven sleutelen.”
Pieter Cappelle (Newance Co-Founder) & Matthieu Voet (Newance Founder)
Een website maakt deel uit van je groeistrategie
Newance is niet geïnteresseerd in het opbouwen van een klantenbestand vol snelle successen maar gaat liever op zoek naar klanten die ze naar succes kunnen begeleiden. Sportcareers en Blinc zijn daar goede voorbeelden van. De websites van hun klanten worden intensief opgevolgd en geüpdatet en zorgen sinds hun lancering voor een duidelijke omzetstijging.
“Waarom we voor die aanpak kiezen en hoe we een website ook voor onze andere klanten deel laten uitmaken van hun groeistrategie, leggen we tijdens onze gratis workshop graag uit aan een beperkt gezelschap van 25 mensen.”
Wanneer: donderdag 7 november om 20 uur, gevolgd door een netwerkmoment. Waar: Ajuinlei 1 – 9000 Gent. Hoe: inschrijven is verplicht en kan op www.newance.be/nl/contact