De digitale communicatiegroep Emakina en het bedrijf Kwarter, gevestigd in San Francisco, hebben een samenwerkingsakkoord gesloten. Kwarter is het eerste mobiele gamification platform dat volledig is gericht op televisie.
Second Screen aanbod
De partners willen een innoverend ‘second screen’ aanbod brengen, uniek voor Frankrijk èn Europa. Het platform zal zich richten tot televisiezenders, productiehuizen en adverteerders. Het laat kijkers toe om onmiddellijk in interactie te treden met hun favoriete programma’s en om de betrokkenheid tussen consumenten en merken sterk te doen toenemen.
62% van de mobiele webgebruikers in de wereld gebruiken hun tablet of smartphone terwijl ze televisie kijken, zegt een recent onderzoek. Dit nieuwe fenomeen zet het mediagebruik op zijn kop en stelt het traditionele model in vraag waarbij de aandacht naar één scherm gaat.
Televisiezenders begeleiden bij interactieve meerschermervaringen
Deze vaststelling en zijn succes in de VS inspireerde de start-up Kwarter om met Emakina in zee te gaan, in Frankrijk en ruimer in Europa. Door technologie en vakkennis te bundelen kunnen ze samen televisiezenders, producenten en adverteerders begeleiden bij deze interactieve meerschermervaringen.
Samenwerking Kwarter & Emakina
Dit partnerschap over de Atlantische Oceaan heen brengt twee broers terug samen, die elk als ondernemer succesvol zijn in digitale communicatie. Carlos Diaz richtte in de Verenigde Staten het bedrijf Kwarter op, terwijl zijn broer Manuel in Frankrijk Emakina leidt. De exclusieve samenwerking steunt op wederzijds respect tussen de broers, maar nog meer op de vaststelling dat hun bedrijven samen de beste troeven hebben om dit project tot een succes te maken.
Carlos Diaz - Kwarter & Manuel Diaz - Emakina.FR
Carlos Diaz, Voorzitter en oprichter van Kwarter: “Kwarter past de principes van gamification toe op televisie, om de aandacht, trouw en betrokkenheid van de kijkers te verhogen. Kwarter combineert interactie in ‘real time’ met de aangeboden inhoud met beloningen voor de regelmatige deelname van de kijkers. Zo creëren we een nieuw model van engagement, waarbij de inhoud, kijkers en het merk met elkaar worden geïntegreerd.”
Manuel Diaz, Voorzitter van Emakina.FR: “De markt voor 'Social TV' in Frankrijk is vandaag volwassen. Onze samenwerking met Kwarter brengt een alternatief voor de passiviteit van mediacampagnes voor TV en mobiele dragers. De combinatie van TV en mobiele media bewerkt rijke interactieve merkervaringen. Ze laat daarenboven toe om zeer gekwalificeerde gegevens te verzamelen over het publiek en hen om te vormen tot echte gemeenschappen rond TV-programma's."