Sean Parker, ooit de co-founder van Napster, stelt zich vragen bij de praktijken Facebook. Nochtans was Parker vroeger zelf betrokken bij het medium. In 2004, toen Facebook nog geen jaar oud was, hielp hij Zuckerberg om het platform mee uit te bouwen. Hij staat nu stil bij de negatieve impact die Facebook kan hebben. "God weet hoe dit de hersenen van onze kinderen beïnvloedt."
"We wisten waar we mee bezig waren"
Op een Axios-event sprak de ondernemer zich uit over wat volgens hem de gevaren van social media zijn. De man was al in een vroeg stadium bij Facebook betrokken en hielp het netwerk mee uitbouwen. “We dachten echt na over de vraag: ‘Hoe kunnen we zoveel mogelijk van iemands tijd en aandacht vastgrijpen?' Daarvoor moesten naar een mechanisme zoeken dat tijd bij tijd zorgde voor een shot dopamine in je brein. Met een like bijvoorbeeld, of een comment. Daardoor zal je net meer content uploaden, om nog meer likes en comments te krijgen. Het is een social-validation feedback loop, die een zwakte in onze menselijke psychologie uitbuit.”
Parker vertelt daarbij dat onder andere hijzelf en Mark Zuckerberg zich zeer bewust waren van wat ze aan het doen waren. Parker is overigens niet de enige techfiguur die zich vragen stelt bij deze praktijken. Vorig jaar deed Tristan Harris, een voormalig Google-werknemer, een boekje open over de vele technieken die worden gebruikt om zoveel mogelijk van onze aandacht te krijgen.
Zijn blogpost daarover ging toen haast viraal. “Techbedrijven beweren dat ze het gemakkelijker wil maken voor gebruikers […] terwijl ze eigenlijk hun eigen belangen willen behartigen,” schreef hij toen. “ Onze tijd en aandacht is kostbaar. En we zouden dat even hard moeten verdedigen als privacy en andere digitale rechten.”
"Ik heb spijt van mijn werk"
Ook Loren Brichter, de uitvinder van de ‘pull-to-refresh’-beweging, waarbij je het scherm van je iPhone naar beneden swipete om een pagina of app te laten vernieuwen, stelt zich vragen bij zijn werk. “Ik vraag me af of al mijn werk een positieve impact heeft gehad op onze maatschappij of zelfs onze mensheid… Pull-to-refresh werkt gewoon verslavend. Twitter is verslavend. Zoiets is niet goed. Toen ik daaraan werkte, was ik nog niet volwassen genoeg om over hun impact na te denken. Niet dat ik wil beweren dat ik nu wel volwassen ben, maar wel al matuurder, en nu heb ik spijt van de negatieve kanten.”
En ook bij Apple klinkt eenzelfde geluid. Jony Ive, Apple’s designbaas, vindt het constante gebruik van de iPhone verkeerd. Dit issue lijkt dus in heel Silicon Valley te spelen. Toch liggen er niet altijd mensen met slechte bedoelingen aan de basis. Dat beweert Roger McNamee althans, die investeerde in zowel Facebook als Google.”Er werken goede mensen, maar hun goedbedoelde strategieën kwamen ook met onbedoelde, afschuwelijke gevolgen.”
De vraag is nog maar hoe lang dit liedje nog kan blijven duren…
Bron: Business Insider