Mobiele Facebook Advertenties die vertoond worden op een iPhone zorgen voor 1790 procent meer return on investment dan dezelfde advertenties die getoond worden aan Android gebruikers. Erger nog: adverteren op Android kost meer dan het opbrengt. Dat blijkt uit een studie van Nanigans.
Facebook Ads zitten in de lift
Het onderzoek spitst zich toe op winkeliers die adverteren op Facebook. Voor hen is de click trough rate of CTR van hun advertenties in het afgelopen jaar gestegen met 375% in vergelijking met vorig jaar. Bovendien is ook de ROI (return on investment) van Facebook Ads gestegen met 152% in vergelijking met het jaar daarvoor. Deze resultaten komen uit een onderzoek dat gevoerd werd door Nanigans, een van de grootste afnemers van Facebook Ads.
“iOS brengt meer op”
Uit het onderzoek komen enkele zeer opmerkelijke feiten naar boven. Zo blijkt er een groot verschil te zijn tussen advertenties die getoond worden op Apple iOS-toestellen en toestellen die op Google Android draaien:
“Winkeliers die adverteren op Facebook merken allemaal hetzelfde: de Facebook-advertenties die op iOS worden getoond klikken beter (en brengen meer op) dan diegene die vertoond worden aan Android-gebruikers. Het rendement lag bij iOS-gebuikers zelfs 1790 procent hoger dan op Android," zegt het rapport.
“In de eerste drie kwartalen van 2013 lag de 'winst per klick' van Facebook advertenties op iOS gemiddeld 6,1 keer hoger dan op Android. De totale return on investment ligt voor iOS-ads 17,9 keer hoger.”
Erger nog is het feit dat advertenties die aan Android gebruikers getoond worden verlieslatend lijken te zijn. Met andere woorden: iOS advertising brengt gemiddeld 162% meer op dan dat de advertenties gekost hebben, Android-adverteerders maken nog eens 10% verlies bovenop de kost van de advertenties.
Hoe komt dat?
Redenen waarom er zo’n opmerkelijk verschil zou zijn tussen de twee platformen geeft Nanigans niet. Maar het heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de verschillen die er waar te nemen zijn tussen iOS en Android gebruikers.
Volgens verschillende studies zou een iPhone-eigenaar doorgaans over een hoger budget beschikken dan Android-gebruikers.
Denk jij dat dit de hoofdreden is voor deze opmerkelijke cijfers? Of zijn volgens jou andere redenen?