Vanaf vandaag zullen online reclamefilmpjes die gemaakt zijn in Flash niet langer automatisch afspelen op Google Chrome. Advertenties die gebruikmaken van HTML5 zullen wel nog automatisch afgespeeld worden. Chrome is de meest gebruikte internetbrowser wereldwijd.
Is het nu definitief gedaan met Flash?
De beslissing, die voor het eerst naar boven kwam in juni, is hoogst waarschijnlijk de laatste nagel in de doodkist van Flash, de eens zo populaire webtechnologie. Toch is dit goed nieuws voor de consument. Flash is immers nefast voor de performance van je computer, tablet of smartphone én bleek in het verleden ook onveilig om te springen met privé-gegevens. Onlangs raakten hackers aan tal van gebruikersdata door een groot beveiligingslek in de software.
Google is echter niet alleen in haar opzet. Zo beslisten onlangs ook Firefox en Facebook om Flash de rug toe te keren. Ook Amazon liet onlangs weten dat het de Flash-technologie niet langer zal gebruiken op haar websites. Apple blokkeert Flash al enkele jaren op haar apparaten.
Vergeefse moeite
Adobe, de eigenaar van Flash, heeft intussen een nieuwe versie van de technologie gelanceerd die toekomstige beveiligingslekken moet voorkomen. Toch lijkt het vergeefse moeite.
Onlangs riep Facebook's chief security officer Alex Stamos nog op om Flash niet langer te ondersteunen. Facebook is dan ook al een tijdje bezig om al haar video's om te zetten naar HTML5. Dat nu ook Google overstag gaat, lijkt geen goed nieuws te zijn voor de eens zo populaire webtechnologie.
Met het groeiend lijstje aan prominente internetbedrijven die Flash aan hun blacklist hebben toegevoegd, lijkt het nu niet lang meer te gaan duren eer Flash definitief begraven wordt. We zijn benieuwd om te zien of Google's beslissing hét definitieve einde wordt van Flash. Wat denk jij?
bron: wired.com