Een reporter van The Atlantic heeft een tipje van de sluier opgelicht over het News Feed-algoritme in Facebook. Hij probeerde Facebook te doen geloven dat zijn status-update een belangrijke aankondiging was, waardoor het algoritme de status helemaal bovenaan de News Feed van zijn vrienden zette. Mission Accomplished. Hier hoe hij dat deed:

Slechts 1 Like?

Journalist Caleb Garling van The Atlantic besloot op onderzoek uit te gaan nadat een van zijn artikels slecht 1 like haalde op Facebook.  Facebook had besloten om het verhaal te begraven. Maar waarom, vroeg Garling zich af.

Experiment

In zijn eer gekrenkt ging hij op zoek hoe hij ervoor kon zorgen dat een post toch bovenaan de News Feed zou verschijnen. Hij merkte dat berichten van zijn vrienden die iets belangrijk te vertellen hadden wél vaak bovenaan de News Feed staan.

Caleb besliste om een klein experiment te doen om meer te weten te komen over het algoritme. Hij schreef daarom het volgende bericht:

„Vlak nadat ik mijn bericht had gepost stroomden de Likes al binnen. Na 39 minuten vertelden steeds meer vrienden dat dat mijn status bovenaan hun News Feed verschenen was. Dat aantal steeg steeds verder. Ook Facebook-vrienden die ik al jaren niet meer had gesproken zagen mijn status-update bovenaan in hun Feed,” schrijft Garling.  

Triggers

Uit het experiment van Garling blijkt dat Facebook bepaalde woorden of gevoelens gaat analyseren uit je status-update en daar een bepaalde waarde aan hangt. Zo lijkt het erop dat als je uitroeptekens gebruikt, het algoritme jouw post hoger indexeert op de News Feed. Ook het gebruik van krachtige woorden zoals „big news”, „nieuws”, „excited”, ... blijken ook een grote impact te hebben. 

Wat de exacte triggers zijn houdt Facebook onder slot & grendel. Maar het is geen geheim dat bepaalde woorden ervoor zorgen dat je ranking in de News Feed pijlsnel kan stijgen. Ken je ook enkele voorbeelden? Laat het ons weten!

We postten al eerder een infographic met een overzicht van woorden die een trigger zijn voor Facebook's algoritme. Handig om ook eens te bekijken! De infographic kan je hier vinden