Als start-up moet je vanaf dag één internationaal denken, dat zullen heel wat ondernemers beamen. Hoe je dat nu toepast in de praktijk, zeker in een traditionele sector? Bloovi Studio sprak met Kristof Balliu, oprichter van Wondzorgcentrum. Met zijn bedrijf hoopt de ondernemer innovatieve zorgtechnieken toe te passen in de thuiszorg.

Van professionele zorgverlener naar ondernemer

“Ik ben geen ondernemer pur sang”, steekt Balliu van wal.”Voor Wondzorgcentrum werkte ik 10 jaar lang in het Brandwondencentrum van Neder-Over-Heembeek. De sector kende ik dus op mijn duimpje, en daar ontstond ook mijn idee voor een eigen start-up.”

Concreet stelde Balliu vast dat heel wat Belgen nog niet de kwalitatieve zorg kregen die ze verdienden. “Er werden wel al waardevolle en innovatieve verzorgingstechnieken toegepast in ziekenhuizen, maar de eerstelijnsgezondheidszorg (thuiszorg, nvdr) hinkte achterop”, knikt hij. “Ik zag heel wat schakels die niet op elkaar waren afgestemd. Samen met mijn collega Melissa Kiopekzis schreven we een idee om patiënten in de thuiszorg beter te helpen.”

"Enkel met een onafhankelijk wondzorgcentrum konden we volgens ons verandering creëren"

Een jaar lang voerden Kiopekzis en Balliu onderzoek naar de knelpunten in het genezen van wonden. “We hebben de vier grootste pijnpunten in kaart gebracht”, knikt Balliu. “Eerst en vooral was het kennisniveau van thuisverpleegkundigen ondermaats. Ook stelden we vast dat er onvoldoende communicatie was tussen alle betrokken partijen. Ten derde was er amper sprake van teams of een goede samenwerking. Tot slot was de financiële structuur een laatste belemmering. Enkel met een wondzorgcentrum - volledig onafhankelijk van ziekenhuizen - konden we volgens ons verandering creëren.”

Krachten bundelen met gevestigde waarden

In 2015 richtte het duo uiteindelijk Wondzorgcentrum op in Genk en Bree. Met fysieke vestigingen van Wondzorgcentrum kunnen patiënten met wonden terecht in consultatieruimtes en krijgen ze ook de nodige wondzorg aan huis. “In België bestond zo’n model nog niet”, legt Balliu uit. “Zo is ons verdienmodel erop gericht om de kosten voor patiënten zo laag mogelijk te houden, en tegelijk alle betrokken partijen in de zorg een duidelijke meerwaarde te bieden. Verzekeraars merken op dat we sneller en efficiënter werken dan in een ziekenhuis, terwijl ziekenhuizen vaststellen dat we hen helpen om patiënten met complexe wonden zo snel mogelijk naar huis te krijgen.”

Voor een kleine speler is het natuurlijk geen koud kunstje om innovatief op te treden in een redelijk conservatieve sector. “Zeker niet als je van nul moet beginnen”, weet Balliu. “Maar als er een ding is wat ik heb geleerd, dan is het dat je zo snel mogelijk de krachten moet bundelen met ervaren partners en gevestigde waarden. Zo bestond er al een gelijkaardige speler in Nederland. Die is aan boord geklommen van ons bedrijf, waardoor we snel de nodige tractie kregen. Ook kregen we op die manier de juiste middelen om aan business development te doen. Daarnaast zit Stichting Brandwonden nog in onze raad van bestuur.”

Ondernemersvaardigheden kweken

Ook om de benodigde ondernemersvaardigheden te kweken ging Balliu met een partner in zee. “In april 2017 werden we geselecteerd als laureaat voor het scale-up programma van Netwerk Ondernemen”, vertelt hij daarover. “Deze organisatie staat voor ervaren ondernemers die als mentor volledig gratis en onafhankelijk optreden voor vernieuwende groeibedrijven in Vlaanderen. Het kwam erop neer dat we in aanmerking kwamen voor het Boost-Me traject. Dat is een internationaal GrowthCamp van zes maanden lang, speciaal ontwikkeld voor jonge groeibedrijven die internationaal of nationaal willen schalen. Tenslotte zoeken flink wat jonge groeibedrijven zoals wij naar hulp om (intern)nationaal te schalen."

 

"Door een half jaar te schrijven aan een strategisch groeiplan én dat te kunnen testen op een internationale markt, kun je aan een enorme snelheid groeien. Je begrijpt dus wel dat ik blij was dat er een match was, want wij wilden onze ambities verwezenlijken met zo’n nieuw groeiplan. Zo hebben we de eerste twee jaren heel wat trial & error doorstaan om uiteindelijk te vatten hoe onze markt in elkaar zit. Het duurde even voordat we een werkend businessmodel hadden en we de juiste klanten konden aantrekken. Wilden we verder schalen - zowel nationaal als internationaal - dan hadden we externe hulp nodig.”

"Alles staat en valt met de why van je onderneming"

De ondernemer leerde de ins and outs van het bedrijfsleven kennen, waarmee hij naar eigen zeggen een heel eind is verder geraakt. “Alles staat en valt met de why (het waardegedreven bedrijfsmodel van Simon Sinek, nvdr) van je onderneming”, beaamt hij. “Wij ondernemen echt om patiënten een betere levenskwaliteit te garanderen. Daar draait ons hele bedrijf om. Dat betekent dat we voortdurend alles in het werk moeten stellen om de beste klantenservice te geven en die customer-centricity waarvoor we staan ook uit te stralen.”

"Als er een ding is wat ik heb geleerd, dan is het dat budgetteren écht key is"

Ook in andere domeinen boekte Balliu vooruitgang, wat volgens hem een must is voor elke CEO. “Je hebt de juiste specialisten en een goed team nodig, maar in zekere zin moet je van elke expertise zélf wel een beetje notie hebben”, vindt hij. “Zeker het financiële aspect van een onderneming is cruciaal. Omar Mohout vertelde me dat als je je cijfers niet kent, je geen business kunt runnen. En dat heb ik aan den lijve ondervonden: budgetteren is key."

"Daarnaast heeft een groot deel van het start-up leven te maken met motivatie en snel in actie treden. Ook daarin heeft het Boost Me-traject onze onderneming geholpen. In het eerste deel van het programma moesten we drie quick wins formuleren die we in een bepaalde termijn moesten behalen. Soms heb je als ondernemer nu eenmaal een duwtje in de rug nodig om snelheid te maken."

"Het leuke aan dat programma was dat het verder reikte dan theoretische kennis en workshops. Ondernemers die al een langere weg hadden afgelegd dan ons, kwamen getuigen en deelden hun faalverhalen. Die inspiratie heeft ons ervan behoed bepaalde fouten niet te maken of om met sommige dingen anders om te gaan.”

Tot slot erkent Balliu vandaag ook het belang van een gezonde work-life balance. “Het heeft niet altijd zin om 24/7 met je onderneming bezig te zijn”, getuigt hij. “De energie die je terugvindt in je privésfeer werkt trouwens inspirerend voor je bedrijf.”

Grootse plannen en ambities

Vandaag heeft Wondzorgcentrum, mede dankzij de ondersteuning van Netwerk Ondernemen’s Boost-Me traject, een groeiplan klaar dat dit jaar nog wordt uitgerold. “We hebben in Nederland dan wel al enkele stappen gezet - dit jaar zetten we ons bedrijf verder op de kaart”, klinkt het bij Balliu. “We zien het echt wel groots: aan het einde van 2018 moet onze omzet zijn verdubbeld om break-even te zijn. Zo zullen we drie jaar na de start van ons bedrijf al rendabel zijn.”

"We maken impact, en daar doe je het als ondernemer voor"

De CEO heeft er duidelijk alle vertrouwen in dat het bedrijf haar ambities kan waarmaken. “We hebben sinds het redelijk korte bestaan van Wondzorgcentrum al 2.000 patiënten geholpen”, laat hij weten. “Dat betekent dat we impact maken. En als ondernemer doe je het daar uiteindelijk voor.”

Kan jouw start-up ook een groeikuur gebruiken? Schrijf je dan nu in voor de derde editie van het Boost-Me traject van Netwerk Ondernemen! Registreren kan tot en met 15 februari 2018.