Steeds meer bedrijven zeggen vaarwel tegen lastige, lange en saaie enquêtes en ruilen die maar al te graag in voor een nieuwe en moderne aanpak van marktonderzoek. Sociale media, chatbots en virtual reality worden de nieuwe normen en zorgen ervoor dat marktonderzoek op de goede weg is om haar negatieve bijklank te veranderen naar een positieve. The fun and easy way, zeg maar.
We horen het woord enquête en leggen de telefoon direct neer. We zien een straatinterviewer en lopen er met een gigantische boog omheen. Een online enquête verschijnt en we klikken vliegensvlug op het kruisje. Enquêtes zijn de gruwel van menig mensen. We hebben tijd noch zin om er - zogezegd heel snel - eentje in te vullen. Gelukkig zijn er heel wat vooruitstrevende bedrijven die deze situatie proberen te keren. Ze zijn er zich van bewust dat het anders kan én moet.
Sociale media
De sociale media hebben een grote visvijver vol respondenten die zomaar voor het grijpen ligt. Marktonderzoekers profiteren daar best gretig van want in tijden van straight lining en professionele respondenten zijn de targetingopties van sociale media een geschenk uit de hemel.
Tegen een lage kost kunnen ze zowel socio-demografisch als psychografisch de juiste doelgroep bereiken en is het zelfs mogelijk om brand likers te targeten. Die brand likers hebben eerder een intrinsieke dan extrinsieke motivatie om deel te nemen aan marktonderzoek en zullen zo de responsgraad doen toenemen.
Eens de juiste doelgroep bereikt is, verwijst een call-to-action button de respondenten feilloos door naar een online platform of vragenlijst. Maar als we dan toch bezig zijn met een vernieuwde aanpak, waarom dan niet overschakelen naar een chatbot?
Slimme chatbots
De laatste jaren rijzen chatbots als paddenstoelen uit de grond. Ze worden ingezet om de verkoop te stimuleren, klanten 24/7 te helpen en de merkidentiteit te boosten. Wat vele bedrijven echter nog niet weten, is dat ze een bron van informatie kunnen vormen. Uit de geprogrammeerde chatbots met een vast vragenpatroon kunnen ze vanzelfsprekend kwantitatieve data halen.
Echter, uit de slimme chatbots, draaiend gehouden door artificiële intelligentie en machine learning, kunnen ze nieuwe consumenteninzichten verzamelen en dus kwalitatieve data. Als kers op de taart voelt de consument zich empowered. Hij kan praten met een merk waar en wanneer hij dat wil én hij krijgt direct reactie. Er bestaat geen betere vorm van instant gratification dan dat. Ook al is dat de dag van vandaag eerder regel dan uitzondering.
Smartphones veroveren de wereld
Wat nog eerder regel dan uitzondering is, zijn smartphones. Bijna iedereen bezit er een (of zelfs meerdere) en spendeert er heel wat tijd op. Toch profiteert klassiek marktonderzoek niet van deze, ondertussen niet zo nieuwe, digitale revolutie.
Mobiel marktonderzoek zou vandaag eigenlijk een booming business moeten zijn die marktonderzoekers niet meer links laten liggen. De honderden functionaliteiten op onze mobieltjes lenen zich nu eenmaal uitstekend voor marktonderzoek. Daar waar mobielvriendelijke surveys nu een must zijn, zit de toekomst in apps. Dankzij die apps kunnen respondenten tijdens een treinrit ook offline aan marktonderzoek doen. Niet onbelangrijk aangezien weinigen hun 4G daar aan zouden verspillen.
Vervolgens kan je dankzij mobiele applicaties aan location based research doen. Zo kan je iemand bij een bezoek aan een winkelketen een pushbericht sturen en een reactie vragen in het heetst van de strijd. Dat levert een hogere respons op en een antwoord recht uit het hart. Anderzijds kan je ook inspelen op momenten van verveling en iemand een notificatie sturen wanneer die op de trein zit.
Maar er is nog een groot voordeel aan mobiel marktonderzoek. Waar vroeger tekst primeerde, maakt de smartphone het mogelijk om te communiceren via video, spraak en foto. Zo wordt de data nog rijker en kwalitatiever en kunnen vele focusgroepen geschrapt worden.
Het is duidelijk dat er heel wat pluspunten zijn aan mobiel marktonderzoek en het is heel eenvoudig voor bedrijven om aan in-app research te doen. Maaltijdboxleverancier HelloFresh vraagt bijvoorbeeld na het bereiden van een maaltijd om een foto te posten en een rating te geven.
Het is natuurlijk niet de bedoeling om bij elk bezoek aan de app de consument lastig te vallen met vragen en daarmee veel tijd in beslag te nemen. Daarom is het belangrijk om te werken met matched sampling oftewel homogene consumentengroepen. Zo is het mogelijk het aantal vragen te reduceren en toch voldoende relevante informatie te verzamelen: win-win.
Virtual Reality
We zijn gekomen tot de meest moderne vorm binnen marktonderzoek én die met het hoogste fungehalte. Tegenwoordig gebruiken bedrijven VR-brillen als salestool en jongeren als speelgoed, maar ook marktonderzoekers volgen de trend. Zo verstuurt onderzoeksbureau Consumatics virtual reality-brillen naar zijn panelleden zodat die vanuit hun luie zetel aan marktonderzoek kunnen doen. De leden hoeven slechts een app te downloaden en hun smartphone zorgvuldig aan de bril te bevestigen.
De verschuiving van fysieke naar virtuele wereld vergroot het inlevingsvermogen bij de voorgeschotelde scenario’s en levert daardoor rijpere inzichten op
De verschuiving van fysieke naar virtuele wereld vergroot het inlevingsvermogen bij de voorgeschotelde scenario’s en levert daardoor rijpere inzichten op. Virtual reality is hier ideaal om concepten, productvarianten en winkelinrichtingen te testen. Een slimme zet van Consumatics, dat zo onbewust consumentengedrag kan meten. En zoals iedereen in de marketingwereld al weet: onze beslissingen zijn eerder gebaseerd op emotie dan op ratio.
Modern marktonderzoek verhoogt de funfactor en bereikt de juiste consument op het juiste moment en op de juiste locatie. Marktonderzoek is op de goede weg om haar negatieve bijklank te veranderen naar een positieve. Onderzoeksmethoden via sociale media, chatbots, smartphones en virtual reality zijn daarin the way to go.