Social media worden steeds vaker gebruikt als tweede scherm. Tijdens televisieprogramma’s bespreken we de uitzending op social media en lezen we wat anderen ervan vinden. Het meest besproken Belgische televisieprogramma van de afgelopen weken is The Voice Kids, nu bezig aan het eerste seizoen. In dit artikel laat ik zien dat het geen toeval is dat The Voice Kids zoveel wordt besproken.
Volume op social media
Aantal berichten (bovenste grafiek) en het bijbehorende sentiment (onderste grafiek) over The Voice Kids in België.
Met Coosto doorzoek ik alle berichten over The Voice Kids die de afgelopen maand zijn geschreven op social media in België. Op vrijdag 5 september was de eerste uitzending van The Voice Kids, op 12 september was de tweede aflevering en afgelopen vrijdag was de derde aflevering. Je vraagt je vast af wat die pieken voor 5 september doen. Immers, toen was het seizoen van The Voice Kids nog niet begonnen in België.
In de onderstaande afbeelding heb ik de talen Vlaams (oranje lijn) en Waals (groene lijn) gesplitst. De grafiek geeft meteen een aanwijzing van de oorzaak.
Aantal berichten over The Voice Kids in België. Oranje = Vlaams, Groen = Waals.
Hier zien we ook in één oogopslag dat de eerste uitzending van The Voice Kids België (op 5 september) de meest besproken uitzending was. Een snelle blik op de trending topics (zie beneden) bevestigt mijn vermoedens: in Wallonië wordt veel gesproken over de Franse uitzending van The Voice Kids. De trending topics van afgelopen weekend (zie afbeelding hieronder) geven een impressie wat er is gebeurd: Carla heeft de finale van The Voice Kids Frankrijk gewonnen. Zie ook deze Facebookpost.
In Vlaanderen werd veel gesproken over Lidia en het cowboymeisje. Het cowboymeisje zorgde voor veel hilariteit (zie ook de topics: jodelen en hilarisch); het feit dat Lidia niet doorging zorgde voor veel ophef (zie ook de topics: commentaar en slechtste jury).
Actief social media beleid
Ik kijk in de volgende analyse alleen naar berichten over The Voice Kids België. Wat zijn de plaatsen op Twitter en Facebook waar de meeste berichten zijn verschenen? Met afstand is dat de officiële Facebookpagina van The Voice Kids. Ook het Facebookaccount van VTM en het officiële Twitteraccount van The Voice Kids zien we terug in de top-10:
Niet alleen de officiële kanalen van The Voice Kids België zijn actief, ook de coaches zorgen met hun grote fanbase voor een nog groter bereik:
Het feit dat The Voice Kids zoveel wordt besproken op social media is absoluut geen toeval. Er wordt veel content gemaakt door VTM en de coaches. De activiteit spreidt zich verder dan Twitter en Facebook: ook nieuwssites schrijven over de uitzendingen (voorbeeld 1 - voorbeeld 2). VTM laat hiermee zien dat je met een actief social media beleid veel meer uit een televisieprogramma kunt halen.
Wil je zelf in de gaten houden hoe The Voice Kids België wordt besproken? Gaat het volume toenemen nu The Voice Kids Frankrijk is afgelopen? Je volgt het live via de openbare versie van Coosto.